Visst satt du där när du var liten och var ruskigt avis på Bjarneby när han fick testa alla nya spel? Hört rykten om speltestarna vars enda jobb är att spela spel dagarna i ända? Dagdrömt om att syssla med TV-spel på heltid? Antagligen är svaret ja – jag är dock här för att berätta varför du drömmer fel.1

Att skriva, filma, twittra, leva och andas spel, få gratis recensionsexemplar, träffa kändisar inom spelbranschen och få massa inside-info kan låta trevligt. Det finns dock en baksida. Föreställ dig att du precis fått hem den senaste utgåvan av ditt favoritspel fem dagar före det släpps. Du vill bara stänga av din telefon och sjunka in i spelet. Dock ska en text vara klar när embargot släpps, dvs när utgivaren bestämt att världen får prata om spelet. Anteckningar behöver tas och allt ska synas i sömmarna, ingen plats finns egentligen för att se mellan fingrarna. Efter några timmar kommer stressen krypande när du förstår att det inte bara var ett ordinärt åttatimmarsspel utan att du måste lägga minst det fyrdubbla. Du byter in-game till easy för att det ska gå lite snabbare. Med en dag kvar inser du att du inte kommer hinna klart, så du skriver recensionen trots att du inte hunnit spela färdigt eller hunnit utforska spelet som du egentligen tänkt dig. Nästa dag är det dags för ett nytt spel och samma process igen. Spelandet har blivit ett jobb och de nästan meditativa stunderna du hade förr är ett minne blott.2

Spela spel dagarna i ända, nya spel som inte finns på marknaden än. Ja, du kan få betalt för det. Visst att du kan ta del av öppna betor ibland, men en speltestares vardag är inte riktigt så glamorös. Andra sidan på myntet här är att ditt jobb går ut på att du ska försöka förstöra spelet så mycket du kan. Använd alla attacker på alla väggar, spring rakt ut i sjön från alla vinklar, bete dig som en idiot för att bryta spelet. Anteckna allt du gör, vänta på en fix och sen spela om samma sak igen, och igen. Kanske är buggen du hittade i slutet av ett rollspel och alla val under spelet måste testas för att se om det på verkar. Hur mysig Liara än är så blir hon rätt jobbig efter 100 genomspelningar. Förutom att vara ruskigt trött på att spela spel så kommer du heller inte kunna njuta som du gjorde förr. Spelet är inte en helhet längre utan en samling löst sammanhängande trådar som ska brytas.3

Är du kreativ och har en fallenhet för logik? Eller vill du kanske jobba med att designa 3D-modellerna i nästa storspel? Att skapa ett spel kan verka underbart fritt. Det du troligen inte tänker på är hur ett sånt jobb påverkar dig. Att dagarna i ända slipa på en rutin för hur ett gevär beter sig eller bild för bild animera en bakgrundsfigur som ingen kommer lägga märke till kan suga livslusten ur en, hur engagerad man än var från början. Du kommer också ha svårt att sätta dig ner för att njuta av ett spel, allt du kommer se är designbeslut, tekniska lösningar och trasiga animationer. Kanske klättrar du upp en bit i hierarkin och får bestämma lite. Plötsligt sitter du med beslutet om vilken del av spelet som måste få reducerad budget eller vilken bana du måste skrota för att hinna klart till det utlovade datumet spelet ska släppas på. Smärtan i hjärtat när du vet att spelet kommer kritiseras hårt för dålig vapenhantering när en månads längre utvecklingstid hade löst problemet. Ditt namn kommer för evigt sitta på produkten.

Givetvis är det här en cynisk bild på spelarbetet. Man kan hitta lycka i alla jobben ovan och vi är ju alla olika personer; vissa tycker t.ex. om att koda saker som till första anblick ingen tänker men som hjälper till att skapa helhetskänslan i ett spel. Men en sak är jag övertygad om: din bild på spel kommer förändras av ett jobb i industrin. Dina spelstunder kommer aldrig vara sig lika.

Jobbar du med spel? Skriv gärna om dina erfarenheter.