För två veckor sedan var det tioårsjubileum för Nordic Game Conference i Malmö. Folket nere i söder är inte direkt bortskämda med att få besök av spelvärldens superstjärnor, men på denna branschmässa fick Niklas skaka tass med såväl killarna i Simogo (Year Walk, Device 6), Grapefrukt (Rymdkapsel) och ingen mindre än Thomas Was Alone-skaparen Mike Bithell.

Presentationerna av avancerade spelmotorer och nördiga föreläsningar om spelutveckling var inte riktigt Niklas kopp te, så större delen av sitt besök på mässan ägnade han åt indierummet.

Åtta nordiska indieutvecklare hade nominerats till priset New Nordic Indie Sensation och fick ställa ut sina spel på mässan. Vi hade det stora nöjet att provspela fem av dessa, och dessutom träffa utvecklarna. Denna veckas fredagslista belyser därför ny, nordisk indie.

Chronology (Osao Games, Danmark, ute nu)

ChronologyEn åldrande vetenskapsman med fez och en gigantisk snigel (ja, snigel) ska lösa pussel och ta sig igenom en fantasifull värld tillsammans. Vetenskapsmannen kan genom ett knapptryck hoppa mellan nutid och en förfallen framtid medan snigeln kan stoppa tiden helt och hållet. Med de två mekanikerna och karaktärernas övriga särarter skapas en hel uppsjö intressanta sätt att lösa pussel på. Det och ja, ni vet, snigel.

 

Among the Sleep (Krillbite, Norge, 29 maj)

Among the SleepNi har säkert sett den där trailern för skräckspelet där man spelar ur en tvåårings perspektiv. Jag slår vad om att du inte hade en aning om att utvecklarna bakom det var norrmän. Det visste nämligen inte jag heller innan jag testade det. Att se spelet genom ett så litet barns ögon är riktigt läbbigt och för tankarna till hur det var att smyga runt i mörka hus som liten. Du rör dig snabbare genom att krypa än att gå, och skulle du få för dig att springa kommer du till slut att ramla. Galet jäkla läbbigt, och då ska vi inte ens tala om ungens talande nallebjörn! Among the Sleep vann Indie Sensation-priset på mässan.

 

Orbit (4bit Games, Norge, på Steam Greenlight)

OrbitOrbit känns ungefär som det klassiska Vectrex-spelet Solar Quest på steroider. Fyra rymdskepp strider mot varandra runt ett svart hål vars dragningskraft påverkar såväl skepp som det du skjuter. Valet står hela tiden mellan att använda sin energi för att hålla sig i rörelse, eller för att skjuta mot motståndarna. Stor potential att bli en riktig partyhit. Orbit är ett studentprojekt och 4bit Games första spel.

 

Savant – Ascent (D-pad Studio, Norge, Ute nu)

Savant – AscentSavant – Ascent är något så ovanligt som en bullethell shooter som utspelar sig ovanpå två hissar i ett Castlevania-liknande slott. Det går snabbt, är svårt och ser coolt ut – åtminstone om man gillar 16-bitars pixelgrafik i animestuk. Jag är till vardags absolut inget dubstep-fan men i det här spelet tillför det till spelets intensitet och totala galenskap.

 

Shiftlings (Rock Pocket Games, Norge, släpps senare i år)

ShitflingsI detta co op-spel kontrollerar du och en vän två utomjordingar på rymdpromenad. De har uppblåsbara rymddräkter och sitter ihop med en slang. Ni kan när som helst förflytta luften i den ena figurens dräkt till den andre. Det är alltså hela tiden en som är stor och en som är liten. På dessa premisser ska ni navigera genom banorna, och pusslen blir stundtals riktigt svåra. Spelets Pixar-liknande grafiska stil är charmig, och det faktum att båda spelarna kan ändra karaktärernas storlek när som helst lär leda till en hel del osämja i soffan.

Det är sällan man får chansen att träffa personerna bakom spelen, något som är särskilt intressant när det gäller små indieutvecklare. Passionen för deras spel lyser verkligen igenom, och gör det lättare att uppskatta arbetet de lagt ner på dem. Vi hoppas på fler chanser att snacka skit med härliga indieutvecklare.