Vad händer när spelrecensenter får en del av spelets vinst? På sistone har det diskuterats mycket om en ny (som förmodligen inte alls är ny) affärsmodell för spelskribenter och spelpratare, där de ingår ett samarbete med utvecklarna/utgivarna av spelen de täcker. Anledningen är som sagt förmodligen inte för att det här är något nytt, utan mer att en av de största grupperna (Yogcast) nyligen gick ut och var öppna med det. Kort och gott handlar det om att stora spelprofiler täcker ett spel, och sedan kollar man på hur den recensionen eller det videoklippet påverkade spelets försäljning. Om spelet får en peak samtidigt som videon kom ut, får personen som pratade om spelet i videon en del av pengarna utvecklarna tjänade på det. Det blir ungefär som att utgivaren av spelet säger ”tack för att du hjälpte oss sälja spelet, här får du lite av pengarna vi tjänade”. Och det här tycker jag känns lite så där, medan jag även tycker det känns jäkligt ogenomtänkt.

Kommer youtubekanaler och liknande kommer prioritera storsäljande spel framför små indietitlar?
Om vi bara bortser från att indieutvecklare kommer behöva betala för något de hittills fått gratis, innebär det här även att det kommer pratas mindre om indiespel överhuvudtaget? Eller kommer man hellre välja att täcka spel som kommer sälja mer, eftersom man själv får en procent av försäljningens vinster? Det är väldigt vanligt att publiken blir nyfikna på mindre titlar de inte hört om, och därför kan täckningen av små indiespel ofta få fler views än AAA-spel som redan har en enorm PR-budget och som folk därför redan vet allt om. Men views kommer inte spela någon roll eftersom indiespelet ändå förmodligen inte kommer sälja i närheten av så mycket som AAA-spelet. Så betyder det att youtubekanaler och liknande kommer prioritera storsäljande spel framför små indietitlar?

Och vad händer om två stora kanaler täcker samma spel på samma dag? Hur avgör man vem som står för så och så mycket av försäljningen? Kollar man på views, och gissar? Kollar man på vem som sa flest positiva saker om spelet, och gissar? Kommer mindre kanaler undvika lägga upp videos samma dag som större kanaler för att inte försvinna i deras försäljningspeak? Det finns så många frågor. Om någon som tjänar pengar på att prata om spel vet att hen får en del av spelets försäljning, kommer personen då bli mer angelägen att berömma spelet och uppmana till köp? Kommer man säga att spelet är skitbra, även om man inte tycker det? Kommer man bara välja att täcka spel man tycker är skitbra? Jag vet inte, men en publik som vet att personen får en del av försäljningens intäkter borde nog vara försiktiga med att lyssna på dennes åsikter.

Jag ställer mig tveksam inför att lägga ansvaret att marknadsföra ett spel på spelskribenternas axlar
Sånt här har redan delvis hanterats när det kommer till andra medier, och tv-spel måste också reda upp det. Jag ställer mig tveksam inför att lägga ansvaret att marknadsföra ett spel på spelskribenternas axlar. Och det har redan pågått länge, på liknande vis. Många spelsajter gör som alla vet reklam för samma spel de recenserar. Men fram tills nu (mer eller mindre, såvitt vi vet) har det alltid handlat om att spelsajten får betalt för reklamen i sig, för utrymmet på sajten. Inte för hur bra spelet säljer. Och det är när spelskribenten har ett intresse av att sälja spelet som det blir jävligt fishy. Jag uppmanar ofta folk att köpa spel, men då är det för att jag vill dela med mig av en underbar spelupplevelser. Inte för att jag kommer få provision.

Så hur vill vi att folk som skriver och pratar om sina åsikter om spel ska ses?
Vill vi kunna skilja mellan spelrecensenter och marknadsföringsverktyg?