Fredagslistan

Topp 10: Musiken i Mass Effect

Som ni säkert redan känner till så har jag återbekantat mig med Mass Effect-trilogin under våren och sommaren. En av de mest fantastiska spelserier som vår spelvärld någonsin skådat. Mycket tack vare musiken, som enligt mig står som en av de viktigaste byggstenarna i att göra spelserien speciell.

Här tänkte jag lista mina tio favoritspår från hela trilogin. Jag skulle utan tvekan kunna göra en eller kanske till och med två listor till, så mycket bra musik finns. Men här är mina tio favoriter, håll till godo!

10. Mass Effect Theme – Sam Hulick, Jack Wall | Mass Effect

me_theme

Det finns knappast något bättre sätt att inleda denna lista med, än själva titelspåret för den inledande delen. Med handen på hjärtat skulle låten lika gärna kunna placeras längst ner i listan. Eller inte platsa alls. Genom trilogin finns så mycket bra musik – konkurrensen är så tuff – att egentligen ingen låt går säker.

Huvudtemat lyckas förmedla och ringa in de flesta av de känslor som det första spelet förmedlar. Mystik, upptäckarlustan och pampighet. Allt fruktansvärt snyggt komponerat av spelseriens två största kompositörer, Sam och Jack. Satt i sin kontext är spåret som gjort för att skapa gåshud. Och den lyckas, varenda gång.

9. Mars – Sam Hulick | Mass Effect 3

me_mars

Det var många som kritiserade musiken i Mass Effect 2 för att vara för filmisk, för orkestrerad och för olik musiken från det första spelet. Sam Hulick hörde kritiken och till Mass Effect 3 försökte han kombinera synth-soundet från Mass Effect 1 med den mer filmiska orkerstern från Mass Effect 2. Och i mångt och mycket lyckas han riktigt bra. Du åker till Mars väldigt tidigt i spelet och därmed sätter Sam tonen direkt.

I Mars-spåret ryms det mesta som gör musiken i Mass Effect 3 bra. Den utvecklas förvisso aldrig åt något speciellt håll, utan håller sig inom samma sfär av mystik och osäkerhet. Men för berättelsen passar spåret perfekt, alldeles i början på det som ska bli slutet.

8. The Normandy Reborn – Jack Wall | Mass Effect 2

me_normandyreborn

Mass Effect 2 inleds med en bang. En ganska stor bang. Ni vet vad jag talar om. Och efter allt trevande, alla frågetecken och introduktionen till allt som är nytt i den andra delen behöver man lite återkoppling till den värld som man lärde känna i det första spelet. Och där finns det nog inget bättre sätt än att återintroducera spelaren för sitt skepp, Normandy.

Normandy är en minst lika viktig pjäs som de andra karaktärerna i Mass Effect 2. Främst för att Normandy är skeppet som möjliggör alla platser du besöker genom serien, men även för allt som händer innanför det visuellt tilltalande höljet. Att du dessutom tar hand om Normandy, utrustar och kalibrerar dess utrustning, ger ännu en nivå i relationen till skeppet. Genom spelen pratas det mycket om att Normandy är en symbol för mänskligheten. I spelen lyckas skeppet bli en symbol för hela serien.

7. I Was lost without You – Sam Hulick | Mass Effect 3

me_lostwithoutyou

Att äventyret är på väg att ta slut märks tidigt i Mass Effect 3. Och det märks inte minst i musiken, som förutom att kombinera de två tidigare ljudbilderna också innehåller några pianostycken som förmedlar temat för den tredje och avslutande delen; hopplöshet. Att slutet kommer är oundvikligt, ju längre spelet går, ju mer musik som spelas, desto tydligare blir det.

Du kan omöjligt vandra genom serien utan att skapa relationer till dess karaktärer. Din Shepard i spelet lär känna spelets karaktärer, men du som spelar gör det också. Jag som person tycker mig känna Liara, Garrus, Tali och Wrex som individer, snarare än karaktärer. I Was lost without You handlar om vikten av den relationen. Vikten av att ha någon, när allt runt om faller. En väldigt mänsklig känsla. Eller kanske till och med en universal känsla?

6. Noveria – Jack Wall | Mass Effect

me_noveria

Jag har svårt att sätta fingret på vad som gör Noveria-temat så speciellt för mig. Troligen är det mycket knutet till platsen i sig och vad som händer där. Men det är egentligen heller inte helt fel när ett musikstycke håller sig på en och samma plats. Ljudbilden är dessutom utsökt och ringar fint in vad som gör hela soundtracket till det första spelet så speciellt.

Det som gör Noveria-temat så häftigt är allt som finns gömt i det ganska subtila spåret. Lyssnar man ordentligt är det ganska mycket som händer, med relativt små medel. Saker du troligtvis aldrig tänker på under spelets gång, men definitivt känner av på ett annat plan.

5. A Future for the Krogan – Chrisopher Lennertz | Mass Effect 3

me_krogan

På ett effektfullt sätt kommer det i tredje spelet ett spår som bryter mot väldigt många av de regler som de två tidigare soundtracken hållit sig vid. Jag får ordentliga fantasy-vibbar, samtidigt som den allvarliga tonen inte går att ta miste på. Krogan-rasens öde har varit ett ämne som följt spelaren redan från första spelet. I det tredje spelet vilar hela rasens öde i dina händer.

Och därav var det väldigt smart att använda en röst i spåret i fråga. En stämningsfull röst som samspelar väl med den kvinnliga Krogan som låten utgår ifrån. Det är en låt som sticker ut i mängden, av helt rätt anledningar.

4. Uncharted Worlds – Sam Hulick | Mass Effect

me_galaxy

Jack Wall hävdar att Uncharted Worlds från det första spelet fortfarande är den bästa, mest ikoniska kompositionen från hela trilogin. Vilket väger ännu mer då det var han som skrev det mesta av musiken till Mass Effect 1 och 2, men inte låten i fråga. Det gjorde istället Sam Hulick, innan Jack Wall kom in i bilden.

Sam skulle få en större roll längre fram. och göra ett bra jobb även då. Men ingen av låtarna blev så ikonisk som denna. Om man ska välja ut ett stycke som beskriver ljudbilden i hela trilogin är det nog här vi landar tillslut.

3. Suicide Mission – Jack Wall | Mass Effect 2

me_suicide

Hela Mass Effect 2 är en stor uppbyggnad mot en episk final. Du samlar ditt team, vinner dess förtroende och samlar de resurser du kommer behöva. Sedan är det dags för det omöjliga uppdraget – det som man redan från början kallar för “Suicide Mission”.

Jack Wall berättar att denna komposition blev precis så bra som han hade hoppats på. Att han lyckades fånga precis rätt känsla för vad låten ska representera. Och jag håller med, där många andra stycken från Mass Effect 2 drunknade i en mer filmisk ljudbild lyckas Suicide Mission vara superepisk och storslagen utan att för den sakens skull förmedla en atmosfärisk känsla. Ett konststycke att lägga på minnet, helt klart.

2. Leaving Earth – Clint Mansell | Mass Effect 3

me_earth

Det är dags för den storslagna finalen. Shepard ska göra upp mot en till synes oövervinnerlig motståndare och en spelserie som spelare sänkt timmar och åter timmar i ska avrundas. Oj vilken avslutning. Och oj vilken inledning på avslutningen.

Oj vad effektfullt det blir med ett nedstämt piano ackompanjerat med blåsinstrument från helvettet. Eller åtminstone Dark Space. Sällan är spelmusik så talade för vad som händer och försiggår i spelets handling som här. Den finstämda pianoslingan skildrar den hopplöshet som Sheppard inte kan låta bli att känna inför sin övermäktiga motståndare. Motståndaren, Reapers, som precis som i låten attackerar och skördar utan nåd.

1. Vigil – Jack Wall | Mass Effect

me_ilos

Utan tvekan de mest känsloladdade minuterna musik genom hela serien. Det går inte att komma ifrån – det är något väldigt, väldigt speciellt med Vigil-spåret från första spelet. Det är inte för intet som låten återanvänds i det tredje spelet, det illustrerar att man knutit ihop säcken från händelser som pågått från första början, kanske till och med långt innan Shepard kom in i bilden.

Vigil är fullständigt trollbindande i sin svävande känsla från första sekunden låten startar, precis som spelserien i fråga. Och enligt mig finns det ingen låt som bättre illustrerar hur speciell musiken i Mass Effect-serien är. Den är fullständigt fantastisk, och mer därtill.

Nu har jag slut på superlativ. Så vilka spår ser ni som de mest minnesvärda från serien? Och vad gör dem så speciella?

Kommentarer

  1. Niclass skriver:

    Vigil är min klara favorit om man inte räknar med när Mordin sjunger, för det är bäst!:)

    • Anders Brunlöf skriver:

      Ett riktigt bra spår är det! Men inte topp 10 hos mig.

      Men som sagt. Jag skulle kunna ha gjort en topp 20 utan problem.

  2. Tobbe skriver:

    Nej, det där är ju högst personligt. Jag brukar fastna för dom mest lågmälda melodierna i rollspel. Gillar även slutet på hela trilogin väldigt mycket.

  3. Ruben skriver:

    Ack, musiken, musiken… Mass Effect Theme är svårslagen. Suicide Mission spelar på precis rätt strängar. Övriga toner från spel 3 (nämen hej Clint Mansell!) lockar för en vars laptop max pallar spel 1 & 2.

    (Förstår inte riktigt följande från plats 3: “lyckas Suicide Mission vara superepisk och storslagen utan att för den sakens skull förmedla en atmosfärisk känsla.”
    “utan”?
    En atmosfäriska känsla är väl precis vad som levereras? Eller?)

  4. Tobbe skriver:

    Oj, jag måste revidera lite, trodde jag hade koll på musiken med hjälp av titlar men du hade med många stycken jag själv hade stoppat på topp 10

  5. Miss Nekiya skriver:

    Jag hade nog bytt ut “Leaving Earth” mot “An End, Once and for all”, men med tanke på den kontrovers som FORTFARANDE finns kring slutet så är det förmodligen bara jag?
    Skit samma, jag älskade det stycket! Så episkt men melankoliskt på det där sättet som när man förstår att nu är det verkligen över. Leaving Earth hade inte riktigt den känslan, den var mer maktlös.

Skriv en kommentar