För ett tag sedan dök det upp en sponsrad tweet i mitt flöde. Inget ovanligt, det hÀnder. Reklam frÄn ett företag eller ett annat som ignoreras ganska omgÄende. Men den hÀr gÄngen fastnade mina ögon. Reklamen var för ett mysigt litet mobilspel med gullig grafik som dessutom var helt gratis. What the jÀvlar tÀnkte jag och laddade hem Two Dots.
Om jag bara hade vetat vilken smÀrta det skulle orsaka mig.
Jag har spelat betydligt sÀmre spel Àn Two Dots. Spel som fÄtt mig att ifrÄgasÀtta inte bara utvecklarens kompetens utan rent av mÀnniskovÀrde, för att inte sÀga vÀrdet pÄ den kultur i vilken hen tillÄtits vÀxa upp till vuxen Älder och börja producera spel. Ett sÄdant spel Àr inte Two Dots. Det har sina kvaliteter, en gullig yta, smÄmysig musik och en pÄ pappret helt okej spelmekanik. Men jag hatar det.
Vi börjar med grunden: Two Dots Àr ett pusselspel som gÄr ut pÄ att dra linjer mellan tvÄ eller fler prickar i samma fÀrg för att fÄ dem att försvinna. PÄ varje bana har du ett begrÀnsat antal drag som du ska anvÀnda för att till exempel fÄ bort en viss mÀngd prickar i en viss fÀrg. Inget farligt dÀr. TyvÀrr Àr det dock sÄ att varje bana innehÄller en inte oansenlig mÀngd slump som gör att det ibland helt enkelt inte gÄr att klara. DÄ Àr det bara att starta om tills den fÀrgade prickarna hamnar pÄ ett sÀtt som gör banan möjlig att besegra. I sig Àr det inget enormt problem, men det för oss i rask takt till det som gör Two Dots sÄ otroligt, orimligt, enkelt att ogilla.
I spelet har du ett begrÀnsat antal liv. Misslyckas du och startar om fem gÄnger sÄ Àr liven slut och du kan inte spela mer. I alla fall inte förrÀn om tjugo minuter, dÄ ett liv har regenererats. Ett liv var tjugonde minut. Ja, om du inte pytsar in sju kronor och köper pÄ dig lite liv sÄ klart.
Klarar du fortfarande inte den dĂ€r svĂ„ra banan? Ta det lugnt, varje dag fĂ„r du en utmaning som ger dig tvĂ„ Supply Crates, ett hjĂ€lpmedel som du aktiverar i början av en bana och som pĂ„verkar banan för att göra den lĂ€ttare, pĂ„ ett slumpvis utvalt sĂ€tt. Och nĂ€r du fĂ„r slut pĂ„ Supply Crates sĂ„ kan du sĂ„ klart skaffa fler â bara pyttsa in sju smĂ„ kronor.
Fortfarande problem? Tar dina drag alltid slut precis innan du hinner fÄ bort de dÀr sista gula prickarna? Lugn, du kan alltid fÄ nÄgra extradrag för att ta dig den dÀr sista biten. Bara sju kronor.
Ni kanske börjar se ett mönster. Two Dots Àr ett mikrotransaktionshelvete klÀdd i gullig grafik. Tvi vale.
ĂndĂ„ kan jag inte sluta spela. Eller, snarare, just dĂ€rför kan jag inte sluta. Jag spottar och jag svĂ€r och jag gör obscena gester, men jag fortsĂ€tter. Bara för att bevisa att jag kan fucking besegra jĂ€velskapet.
Du ska inte komma hÀr och sÀga att jag Àr för dÄlig för att klara dig utan att betala. Skitspel.
Jag har inget emot mikrotransaktioner i sig, men nÀr ett spel antyder att jag inte kan klara av det utan att betala mig ur det? DÄ brinner det till i skallen. Allra helst nÀr det kÀnns som att utvecklarna medvetet gjort nÄgot drygt och jÀvligt och ouppnÄeligt för att fÄ mig att pynta in. DÄ ska det besegras. De ska motbevisas.
SĂ„ fort nya liv ramlat in i Two Dots ger jag mig pĂ„’t igen. Ibland kan jag sitta i dagar med samma bana eftersom prickarna helt enkelt inte faller pĂ„ ett sĂ€tt som gör att jag kommer ens i nĂ€rheten av mĂ„let. Men jag ger inte upp.
Jag surar och jag hatar det. Och just dÀrför mÄste jag besegra det.
Jag kan rekommendera Match the dots istÀllet! Det nötte jag till dÄvarande maxleveln, innan det gjorde att spelet glömdes bort. Vet att det kommit nya levlar sedan dess dock.
Fördelar:
+Inga mikrotransaktioner
+ObegrĂ€nsat med försök (inga ”liv”)
Nackdel:
-Inte nÄgot mÀsterverk i designvÀg (men de bekanta prickarna Àr ju ÀndÄ det enda man ser).
LÄter onekligen som ett bÀttre alternativ. Ska kolla in det, i mÄn av tid!
Det Àr sÄ fruktansvÀrt, det hÀr. Det Àr vÀl samma sak i Candy Crush? LÀgger sig godisjÀvlarna fel sÄ kan man inte klara det oavsett hur smart man Àr. Vad Àr dÄ poÀngen med att lÄta spelet bestÀmma nÀr man fÄr klara banan? blÀ. ._.
Det Àr verkligen skrÀp. Kom nyligen till en bana dÀr det bokstavligt talat enbart fanns ett möjligt förstadrag, varefter en slump avgjorde om det ens var lönt att göra ett andra drag, eller om man bara skulle ge upp. SÄ urbota korkat.
Jag har besegrat det utan att spendera en endaste krona!
Mycket stolt.
Jag Àr imponerad! SjÀlv spelar jag tÄlmodigt vidare, Àven om banorna med elden var vansinnigt nÀra att knÀcka mig.
Jag lirade det dÀr tidigare i somras och fastnade rÀtt rejÀlt. Men jag betalade inte en krona för mer liv eller diverse hjÀlpmedel, utan jag vÀntade tÄlmodigt pÄ att mina liv skulle fyllas pÄ automatiskt. Tog mig till 87:e banan har jag för mig, sen tröttnade jag. Beroendeframkallande och klÀtt i mysig kostym. Men som du skriver Àr det ett jÀkla pengafiskande i det hÀr spelet. SÄ man fÄr se upp.
SjÀlv höll jag pÄ att bli knÀckt av bana 85. Var vid flera tillfÀllen farligt nÀra att slÀnga mobilen i marken. Men tuffar pÄ fortfarande.
Det Ă€r ju nĂ€stan parodiskt hur gĂ€rna det hĂ€r spelet vill vara Candy Crush. Stundtals orimligt svĂ„ra banor som krĂ€ver extremt mycket tur… eller mikrotransaktioner. Fast jag Ă€r pĂ„ bana 150, sĂ„ jag kan ju inte sĂ€ga att spelet inte Ă€r beroendeframkallande
DÀremot undrar jag om det kommer vÀxa upp en generation spelare som INTE tycker det Àr fusk att betala för att klara ett spel? Jag skulle ju aldrig betala sju spÀnn för att komma förbi en bana, men hur tÀnker dagens barn?
Din kommentar fick mig att fundera… finns det ”fusk” i spel nu för tiden? AlltsĂ„ ”vanliga” fusk, med koder som ska tryckas in? Minns inte sist jag stötte pĂ„ det faktiskt.
AngÄende att betala för att komma vidare Àr jag kluven. Att göra ett spel med intentionen att fÄ folk att betala för att komma förbi skithinder man stÀller dem inför Àr sÄklart vansinne, men Ä andra sidan skulle jag nog kunna tÀnka mig att betala för att komma förbi en bana jag absolut inte klarar, ifall resten av spelet Àr vÀrt det. Sju spÀnn Àr ju egentligen ingenting. Men som sagt, inte nÀr det kÀnns som utvecklarens intention att förstöra sÄ att man mÄste betala.