I flera dagar nu har jag under lediga stunder suttit och stirrat på vit text och siffror mot mörkgrå bakgrund, mätare som fylls och fält ritade i ASCII. Det är varken ett tråkigt kontorsjobb eller någon slags extremretroresa jag sysslar med. Jag spelar ett relativt nytt spel, A Dark Room. Många av er är säkert redan bekanta med så kallade incremental games och även jag har klickat på kakor i Cookie Clicker och planterat godis i Candy Box. Men inget av dem går upp mot mystiken i A Dark Room.

Med incremental games menas spel som hela tiden växer i små små steg. Där både Cookie Clicker och Candy Box är fulla av humor är A Dark Room gravallvarligt. Du börjar i ett mörkt, kallt rum och det enda du kan göra är att klicka på en knapp för att tända en eld. Därifrån växer spelet mer och mer, och man blir lika överraskad varje gång det går att göra något nytt. Utan att avslöja för mycket utvecklas det till ett spel som i mångt och mycket för tankarna till Fallout eller Wasteland.

Allt vi behöver, eller?

Allt vi behöver, eller?

Det som tilltalar mig allra mest med A Dark Room är den totala avsaknaden av grafik och ljud och hur effektivt det bygger stämningen trots det. Eller kanske tack vare det. Det är något i tystnaden och enkelheten som får mig att bli lite extra intresserad och läsa lite extra noga. Det avskalade för tankarna till böcker där bara min egen fantasi sätter gränser för hur saker och ting ser ut och låter. Möjligheten att bryta sig fri från grafiker, ljuddesigners och musikers tankar om hur jag ska uppleva ett spel är oerhört skön, och för en stund tänker jag att det kanske bara vore bäst om vi sket i grafik helt och hållet framöver.

Tänk vilken spelutopi vi kunde leva i om vi gjorde oss fria från grafikens förtryck. Aldrig mer skulle vi tvingas köpa nya, dyra konsoler och datorer. 1080/60-hetsen vore ett minne blott och konsolspelarna skulle slippa pc-spelarnas von oben-attityd. Alla spel skulle gå att spela på alla format, alltid, eftersom de spelas i vanliga webbläsare. Lek med tanken att spelhusen skulle slippa betala för dyra grafiker och kunna lägga alla resurser på manus och spelmekanik. Vi skulle aldrig mer behöva genomleva ett nytt Watch Dogs-gate, där de färdiga spelen inte ens kommer i närheten av vad som visats upp i förväg. Och sist men inte minst, vi skulle slippa dåliga animationer, uncanny valley och allt annat som kan förstöra en spelupplevelse.

[quote-right:Så res er upp mot grafikens förtryck, medmänniskor!]Så res er upp mot grafikens förtryck, medmänniskor! Våga vägra 60 bilder i sekunden och den krypande 4K-hetsen. Spelskribenter, slipp officiella pressbilder med andra sajters vattenstämplar på. Upp till kamp! Våga vägra grafiken!

Fast… Destiny ser ju jäkligt fint ut, alltså. Fan!