Alien: Isolation Àr ett survival horror-spel i Alien-franchisen, baserad huvudsakligen pÄ den första filmen i serien. Spelet utspelar sig mellan de tvÄ första filmerna och följer Ellen Ripleys dotter Amanda Ripley.

Alien: Isolation

Bild hÀmtad frÄn Wikipedia.

Spelet utspelar sig pÄ en nedgÄngen rymdstation, dÀr Amanda stÀlls mot androider, mÀnskliga överlevare och, sÄ klart en av seriens namngivande rymdvarelser. Spelet innehÄller vapen, men dÄ de har begrÀnsad ammunition och inte Àr effektiva mot rymdvarelsen Àr spelets huvudsakliga spelmekanik baserad pÄ att gömma sig och smyga.

Spelet innehÄller ett craftingsystem dÀr spelaren kan anvÀnda föremÄl som finns spridda i spelvÀrlden för att konstruera vapen och redskap att anvÀnda mot spelets fiender. Spelaren har Àven tillgÄng till en rörelsedetektor som anvÀnds för att lokalisera faror i omgivningen.

Puh. Det dÀr var plÄgsamt.

Ovan har ni en del av en recension av Alien: Isolation. En fullstÀndigt objektiv recension. Det finns inte ett uns av Äsikt eller partiskhet nÀr den. Det Àr bara rena fakta om spelet. UtmÀrkande för texten Àr Àven att all information Àr direkt tagen frÄn Wikipedia. Jag hade kunnat skriva precis den dÀr texten utan att ens ha rört spelet.

Aliens: Colonial Marines

Det gÄr inte att objektivt sÀga att Alien: Isolation Àr bÀttre Àn Aliens: Colonial Marines.

Bra, dĂ„ligt, roligt, snyggt, fult, vĂ€lgjort, ballt. Åsikter. Subjektiva iakttagelser. NĂ„got som absolut inte hade kunnat finnas med i en objektiv recension. Objektiva recensioner innehĂ„ller per definition enbart fakta. Och texter baserade enbart pĂ„ fakta mĂ„ ha sin plats hĂ€r i vĂ€rlden, men det Ă€r inte inom kulturjournalistik.

ÄndĂ„ dyker argumentet upp igen och igen. Det tar sig lite olika former*, men grundbudskapet Ă€r detsamma. ”Ge oss objektiva recensioner”.

Den hĂ€r diskussionen har vi haft förr. Vi har pratat och skrivit om det, men vi fortsĂ€tter höra krav pĂ„ objektiva recensioner. Vi har gissat att det i alla fall delvis kan förklaras med att folk i sjĂ€lva verket menar ”opartiska” recensioner, och inte objektiva. Men frĂ„gan Ă€r, vad Ă€r en ”opartisk” recension?

Att man inte ska ha en koppling, ekonomisk eller personlig, till ett spel eller spelföretag man skriver om Àr sjÀlvklart. Det Àr sÄ uppenbart att det inte ens behöver sÀgas (fast vi passar pÄ att sÀga det med jÀmna mellanrum ÀndÄ, för sÀkerhets skull). Men den typen av partiskhet har vi gjort allt vi kunnat för att undvika hÀr pÄ Svampriket. SÄ det kan vÀl inte vara det folk vill ha?

Animal Crossing

Tommy Àlskar. Vi andra fattar inte ett smack.

Menar de att recensenter ska gÄ in utan förformulerade preferenser? Det vill sÀga, inför en bilspelsrecension ska recensenten inte ha en förkÀrlek för eller hysa ett agg mot genren? HÀr kan jag visserligen se nÄgot av en poÀng, men samtidigt Àr det fruktansvÀrt problematiskt.

Anders recenserar NHL och Tommy recenserar Animal Crossing. Det Àr bara sÄ det Àr. De har bÄda en enorm förkÀrlek för serierna, sÄ de Àr partiska. Deras recensioner kommer mest troligt att bli mer positiva Àn om jag hade skrivit dem, eftersom jag inte fattar grejen. Och det Àr bra. SÄ mÄste det vara. För personer som Àr intresserade av den typen av spel vill veta vad andra personer som Àr intresserade av den typen av spel tyckte om spelet.

Samtidigt kan det finnas ett vÀrde i att ett spel recenseras av nÄgon som inte uppskattar genren, ocksÄ. Som nÀr Ludde recenserar Forza Horizon, trots hans aversion mot bilspel, och Àlskar det. Det sÀger nÄgot, nÄgot annat och kanske nÄgot mer Àn om spelet hyllats av nÄgon som Àlskar bilspel sedan tidigare. Det sÀger att det hÀr spelet gör nÄgot annorlunda och att det kan vara vÀrt att testa Àven för andra som saknar bilspelsintresse. Partiskhet som Àr bra, helt enkelt.

Bröst.

Inte ett problem? NÀmen vad trevligt för dig.

Vilket tar oss till den dÀr andra formen av partiskhet folk gillar att ta upp. Politik. Ingen politik i spelen, spel ska bara vara kul. Men som vi sagt igen och igen, politiken finns i spelen, redan. Som alla kulturella verk Àr spel politiska enbart genom att finnas till. Hur de representerar samhÀllet och mÀnniskor i det. Kön, ras, etnicitet, sexuell lÀggning, religion, what have you. Hur de skildrar poliser, soldater, terrorister, hjÀltar, skurkar. Politik. Allt det dÀr Àr politik.

”Men spel Ă€r ju bara till för att vara kul!” Kanske för dig, men inte för alla. Och Ă€ven om de Ă€r till bara för att vara kul, sĂ„ kan ”politiken” förstöra det roliga för en spelare. Är du homosexuell och spelet Ă€r homofobiskt, sĂ„ kommer det göra spelet mindre ”kul”.

Du kanske inte bryr dig om det. Men recensenten utgÄr inte frÄn dig. Recensenten kan inte utgÄ ifrÄn dig. För recensenten Àr inte du.

Det finns ett outtalat kontrakt i en recension. Recensenten ger sin Äsikt, baserad pÄ sina upplevelser, utifrÄn sina preferenser och med fokus pÄ vad hen tycker Àr viktigt. NÀr en person skriver att ett spel Àr dÄligt med motivation att det Àr sexistiskt, sÄ har den personen inte fel. Och den personen Àr inte mer eller mindre partisk Àn nÄgon som ogillar ett hockeyspel för att puckfysiken Àr kass.

 Recensenten kan inte utgÄ ifrÄn dig. För recensenten Àr inte du

Den personen för fram sina Äsikter med sin motivering. För en person som har ungefÀr samma Äsikter kommer den recensionen vara vÀldigt hjÀlpsam. För en person med andra Äsikter kommer den inte vara det. Bryr du dig alls inte om sexism i spel, dÄ kommer sexismen i det hÀr spelet inte att dra ner betyget för dig som det gjorde för recensenten. Och om du och recensenten har sÄ skilda uppfattningar kanske det kan vara vÀrt att lÀsa en annan recension ocksÄ. Av en recensent med Äsikter som mer liknar dina. För jag lovar att de finns dÀr ute. Och vill du ha objektiv information? Kolla Wikipedia.

Den hÀr typen av partiskhet Àr inte bara omöjlig att undvika, den Àr dessutom bra och viktig. Den sÀtter recensioner i en kontext och gör dem meningsfulla. Det finns ingen allmÀngiltig, objektiv och opartisk Äsikt som alla mÀnniskor delar. Och du Àr inte mallen som avgör korrekta Äsikter. Inte ens om du tillhör en majoritet.

Spel ska vara kul. Men kul Àr inte objektivt.

*Bara hÀromdagen lÀste jag om nÄgon som argumenterat att eftersom siffror i grund och botten Àr objektiva (ja, det dÀr Àr ju en djupt filosofisk diskussion, men jag tror vi lÀmnar den just nu), sÄ blir det felaktigt att ge ett sifferbetyg till ett spel baserat pÄ Äsikt. Och personen som sa det hade en poÀng.

Haha, nej, jag skojade. Det dĂ€r Ă€r ett jĂ€ttekonstigt uttalande baserad pĂ„ den mĂ€rkligaste logik jag nĂ„gonsin stött pĂ„. Visst, jag Ă€lskar inte sifferbetyg och hade gĂ€rna sett att folk skippade dem, men att man inte ska kunna ranka saker efter Ă„sikt eftersom siffror Ă€r ”objektiva” Ă€r bara
 korkat.

Sifferbetyg fungerar för att berĂ€tta hur bra man tycker nĂ„got Ă€r lika vĂ€l som nĂ„gonting annat. Att sĂ€ga att ett spel Ă€r ”sjukt jĂ€vla bra” eller att det Ă€r ”9/10” Ă€r inte tvĂ„ i grunden vĂ€sensskilda uttalanden. Siffror kan anvĂ€ndas för att kvantifiera Ă„sikter, det Ă€r inget konstigt i det alls. But I digress.