Äntligen är det min tur att skriva lista igen. Jag har väntat och längtat, tro mig. Det jag tänkte från början var att lista mina 20 favoritspel från Playstation 1, med 20-års jubileumet i avseende, men det blev ett för omfattande projekt för just denna fredag. Så istället fokuserar jag lite på vad som väntar oss under året.

I veckans lista tänkte jag fokusera på de mindre spelen. De som under 2014 räddade året från ett uruselt helhetsintryck, och de som fortsätter vidga våra vyer över vad tv-spel kan vara för typ av underhållningsform. Så inga Batman, Nathan Drake, Master Chief eller Bloodborne. Jag listar fem små spel, som förhoppningsvis ger oss stora upplevelser under 2015.

..Och inget av dem är No Man’s Sky, toppbilden till trots.

Rime

Förtrollande. Det är ordet som bäst beskriver Rimes visuella stil. Med endast ett spel (Deadlight) i katalogen har inte Tequila Works jättemycket i sin portfolio som skvallrar om vilken typ av spel Rime kommer vara – min förhoppning är att det är en ny, fräsh approach till äventyrsgenren, att Rime blir ett s.k. ”indie-Zelda”. För i min bok har Nintendo inte förvaltat sitt egna upplägg på ett särskilt spännande sätt de senaste åren, och kanske behövs det en ung, kaxig indieutvecklare för att blåsa liv i genren. Tequila Works utlovar hur som en stor frihet på den ö där spelet utspelar sig, den ö som du som spelare ska försöka ta dig ifrån. Det tycks bli luftigt, subtilt, finstämt och vackert. Vansinnigt vackert.

 

Adri1ft

Adr1ft har endast visats upp en gång än så länge och det är långt från bekräftat att spelet ska släppas under året. Men jag hoppas verkligen det, för efter uppvisningen på Video Game Awards i slutet av förra året ville jag direkt veta mer, se mer och direkt spela det som utvecklarna Three One Zero kallar ett FPX; ett ”First Person Experience”. Gone Home startade en trend i sitt ”utforskande före stridigheter” ur första person och fler projekt verkar vara på ingång med ett likartat koncept. Det som säljer in mig är dock att man vågar måla upp en kall och livsfarlig rymd med mycket färg. Med tanke på de känslor man vill förmedla hade det uppenbara valet för färgpalett varit betydligt mörkare och mer sparsmakad. Att Three One Zero vågar kliva utanför boxen i hur man presenterar spelet ger mig vinkningar om att Adri1ft kommer vara något nytt och spännande, på flera olika plan. Det är i alla fall vad jag hoppas på.

 

Toy Soldiers: War Chest

Jag tycker utvecklarna Signal Studios är en intressant studio, för de har inte så mycket mer än Toy Soldiers-serien i sin portfolio, och ändå en studio på nästan 40 pers. Antingen så jobbar de med spel deltid, eller så säljer Toy Soldiers-serien betydligt bättre än vad jag hittills har trott. Hur som så är jag barnsligt förtjust i denna serie. Mycket för att spelen får mig att känna mig just som ett barn igen, ett barn som med ett brett leende på läpparna leker krig med sina leksaker. För är det inte just då som spel är som bäst ändå? När spelen förflyttar oss till en frizon, där vardagliga problem tynar bort och en bara kan fokusera på att ha kul?

 

Alienation

Housemarque är en av mina favoritutvecklare. I min bok har de inte ett dåligt spel i sin katalog, och detta ser inte ut att förändras under 2015. Alianation sägs vara en spirituell uppföljare på Super Stardust HD, men namnet och upplägget för mina tankar snarare till Dead Nation. Upplägget påminner om det senare, fast med aliens istället för zombies och tempot uppvridet på max. Och jag är ganska övertygad om att det kommer vara svinroligt att spela, med tight kontroll och ett charmigt twinstick-arkadigt upplägg, oavsett vad jag nu ska skjuta på. Det enda jag inte är helsåld på hittills är utseendet, då spelet ser ut som Hero’s Duty från Röjar-Ralf. Men när skärmen fylls av krispiga explosioner och vågor av färgglada fiender kanske inte det spelar så stor roll.

 

Below

Tydligen ska Below bli brutalsvårt. Och att indiespel siktar in sig på en hardcore-publik som önskar att fler spel var så svåra och oförlåtande som Battletoads är inget ovanligt eller anmärkningsvärt i sig. Men de brukar väldigt sällan se ut som Below gör. Istället för ett pixelperfekt retrostuk väljer Capybara Games en väldigt slät, mjuk och subtil stil denna gång. Sett till deras katalog, som bl.a. innehåller titlar som Super Time Force och Critter Crunch, är färgtonen betydligt mer restriktiv. Och jag tror det kommer fungera väldigt bra. Trots att jag vet så otroligt lite om det här spelet i nuläget så känner jag att Below mycket väl kan vara droppen som gör att mitt behov att inhandla ett Xbox One rinner över.

Som sagt så finns det fantastiskt mycket att se fram emot under året, och det här är endast ett ganska lösryckt axplock. 2015 kommer bli fantastiskt. Hoppas ni är med oss, kära besökare!