Ett öppet slut är inte automatiskt ett bra slut. Kan vi en gång för alla slå fast det? Att skriva ett slut otydlig och ”öppet” är inte en sure-fire genväg till att skriva ett intressant avslut.

Vem vet vad framtiden förblöblöblö

Vem vet vad framtiden förblöblöblö

Det kanske inte är ett radikalt uttalande, men ändå verkar många resonera efter det motsatta. Har du några anspråk på att vara finsmakare av någon form av berättande kultur är det snudd på ett kriterium att pilskna till så fort ett slut lämnas ofärdigt.

Är ett öppet slut automatiskt något bra för att det ger spelaren chans att själv fantisera ihop vad som hände? Skitbra, då kan vi väl köra öppna mittnar och slut också, så kan vi skita i spel helt och bara sitta hemma och fantisera.

Att lämna lösa trådar är inte heller samma sak som att “låta spelaren tänka”. Alla kan skriva en spännande inledning på en berättelse om de inte behöver få ihop det på slutet. Konsten är att få alla olika moment att gå ihop. Det är det som avgör en riktigt bra berättelse.

Det är klart att öppna slut kan vara bra. Det kan vara ett sätt att lämna något upp till spelarnas fantasi, att inte skriva på näsan. Men de två sakerna är inte automatiskt sammanlänkade. Alldeles för ofta tycker jag att öppna slut bara är… ofullständiga. Och det okritiska hyllandet går mig på nerverna.

Fast å andra sidan