Få har väl missat att före detta spelbutiksjätten Game har gått i graven. Något man kan bry sig mer eller mindre om. Vissa kommer säkert tycka att det är tråkigt, andra kommer bara att rycka på axlarna och gå till Gamestop eller Elgiganten istället och en hel massa människor kommer förvirrat titta upp och undra vem som fortfarande går i spelbutik.

Och den tredje gruppen har en poäng. Spelbutiken har inte samma centrala roll som den en gång hade för spelförsäljning. Det har den inte haft på flera år. Vilket om inte annat märks av Games bortgång.

Spelhyllorna - snart en relik från en svunnen tid?

Spelhyllorna – snart en relik från en svunnen tid?

Det har pratats redan sedan början av förra generationen att framtiden för spel inte är butiksförsäljning. Och även om de som redan då deklarerade att fysiska spel var passé kanske var lite väl optimistiska, så är det ingen som kan förneka att det är dit vi är på väg.

Det finns egentligen få argument för att behålla butikerna. Det blir dyrare för kund och mindre vinst för utvecklare och utgivare. Därför är det naturligt att båda delar vill försöka jobba bort mellanhanden och det ganska meningslösa steget att sätta spelet på ett fysiskt medium. Och när tekniken gör det möjligt, ja då ligger spelbutiken pyrt till.

Ett argument som dock gjorts för att spelbutiken fortfarande har en viss relevans är exponering. Hyllplacering är inte en dålig reklamplats när någon strosar förbi. Vi har väl alla gjort ett mer eller mindre lyckat spontanköp bara för att spelet liksom varit där. Exponering är viktigt och de fysiska spelbutikerna gör det bäst. Det stämde när spelförsäljningen började röra sig mot det digitala, och även om det idag blivit mer och mer naturligt att digitalstrosa planlöst runt i webbutiker också så stämmer det fortfarande.

steamMen frågan är vilken effekt det här kommer att få. Som sagt har den digitala spelhandeln blivit mer och mer naturlig, men det är framförallt för dem av oss som har ett lite större spelintresse. Vi som har Steam och en spelkonsol med inbyggd e-handel. Men vi är inte ensamma om att spela spel.

När spelbutiken försvinner kommer mitt liv förändras mycket lite. Det samma gäller med stor sannolikhet även för dig som läser den här texten. Men hur blir det för alla dem som är desto mindre insatta i spelvärlden och väljer sina spel genom att helt enkelt klampa in i en butik och se om de hittar något? Vad händer med alla föräldrar som förvirrat brukar gå fram till butiksbiträdena och undra vad för spel de ska köpa till sina kids?

Även om en del av mig helhjärtat omfamnar bortgången från fysiska spel och fysiska butiker är en annan del av mig lite orolig för att det här kommer att skapa en större segregation i spelvärlden. De med ett mer “väletablerat” spelintresse kommer att fortsätta som förut, de utan spelintresse kommer att fortsätta som förut, men de som befinner sig där någonstans mittemellan riskerar att falla bort. Och det är tråkigt.

Förhoppningsvis delar utgivarna och försäljarna min åsikt i det. En förlorad kund är ju faktiskt alltid en förlorad kund. Och förhoppningsvis hittar de ett annat sätt att nå den publiken. Kanske kommer vi i framtiden få se ett uppsving i tv-reklamer och billboards på stan? Då kanske det här rent av vänds till något som ger spel mer uppmärksamhet. Och det hade ju varit ett betydligt roligare resultat.