Första (riktiga) dagen på Gamescom är slut och jag ska försöka sammanställa intrycken. Jag kommer dock inte att nämna allt jag spelat eller sett då jag helt enkelt inte har så mycket att säga om allt. Men här kommer en snabb genomång av det mest intressanta:

Destiny: The Fallen king

Jag har spelat i princip ingenting alls av Destiny och det gör det väldigt svårt att avgöra vad som är nytt i expansionen. Det jag vet är att det är nya röster i din kommradio (dock fortfarande med dialoger värda en skämmskudde i madrass-storlek) och nya, strykfula fiender.

The Fallen King är på många sätt en regelrätt MMO-expansion och kommer innehålla både ny story, nya spellägen, nya subklasser och nya banor. Även om det nya varken såg fantastiskt ut eller lät mindre supertöntigt ut än det gjort tidigare så kan jag tänka mig att det är en uppskattad uppdatering för de insatta spelarna.

Scalebound

Efter tisdagens Microsoft-presentation var jag måttligt imponerad av Scalebound. Igår fick jag dock se ett lite längre gameplaydemo, och blev faktiskt positivt överraskad.

Såld är jag inte, men det såg bättre ut än tidigare. Lagget från igår var dessutom som bortblåst, så det verkar ha varit ett uppspelningsfel. Huvudpersoner är fortfarande dryg och töntig och jag kommer kräkas på alla gånger han säger “let’s go!” och “over there” till draken. Men i alla fall boss-gameplayet såg mer spännande ut än i förrgår.

Gears of War: Ultimate Edition

Ultimate Edition är första spelet igen, lite snyggare och med lite nytt material. Inte direkt något att hetsa upp sig över, men spelet är ju fortfarande bra.

Jag vet inte om det sagts tidigare, men det var i alla fall första gången jag fick höra att ett köp av Ultimate Edition kommer inkludera koder till resten av trilogin, plus Judgement, som är spelbara på Xbox One med den nya bakåtkompitabiliteten. Så det är ju kul!

Transformers: Devastation

Nästa spel på Transformers-licensen kommer ha väldigt lite med tidigare spel att göra, vilket många kan tycka är tråkigt, då både War for Cybertron och Fall of Cybertron var väldigt underhållande. Men besvikelsen glöms snart bort när man väl får se hur Transformers: Devastation ser ut.

Devastation hämta inspiration huvudsakligen från den klassiska animerade TV-serien, men även från serietidningar och leksaker. Och det ser verkligen toppen ut. Det är så nostalgiskt att till och med jag som aldrig upplevde Transformers när det kom kan känna av det, och så snyggt att jag nästan vill gråta.

Att det dessutom är Platinum Games som håller i spakarna gör ju inte spelet mindre lovande. Av det jag fick testa bestod gameplayet mestadels av knapphamrande, men förhoppningsvis steppas det upp ju längre spelet går. Lyckas Platinum med det så lär spelet kunna bli något alldeles extra.

Tony Hawk’s Pro Skater 5

Tony Hawk-serien är en sådan serie som många har varma minnen av, men som gick ner sig ganska rejält ju längre den gick. Med det nya spelet är målet att sikta mot rötterna och utifrån det jag fick se känns det som att man är på rätt väg.

Spelet är kraftigt inspirerat av de absolut första delarna i serien och känns härligt old-school. Spelet tar inte sig själv på för stort allvar (i ett spelläge växte Tony Hawks huvud konstant och man var tvungen att lyckas med trick för att förhindra att det svällde upp för mycket och exploderade), utan lägger fokus på att spelaren ska kunna leka runt relativt fritt.

Med ommodelleringar av klassiska banor, en baneditor som lär kunna resultera i en hel del vansinniga användarskapelser, och möjlighet att spela med vänner och främlingar online så känns det här som en efterlängtad återkomst för serien.

Guitar Hero Live

Jag tänker inte säga jättemycket om nya Guitar Hero. Jag hoppar över att prata om låtlistor och spellägen. Istället fokuserar jag på det som var absolut mest intressant: den nya gitarren.

Med Guitar Hero Live lämnar serien den klassiska gitarren med fem färgglada knappar på rad, till förmån för två rader med tre knappar var. Man vill komma ifrån vad personen som visade upp spelet för mig kallade “the pinkie of death” och dessutom få en mer gitarr-lik upplevelse.

And I’m here to tell you att den nya knappuppsättningen är hästlängder bättre än den gamla. Jag är såld efter bara några låtar. Det tog en liten stund för huvudet att ställa om, men det finns ingen tvekan i mig att det här upplägget är att föredra. Här har Guitar Hero en klar fördel mot Rock Band.

Dark Souls III

Kommande delen i Dark Souls-serien är kanske det spel som ni läsare varit mest uppspelta över. Det var definitivt det jag fick flest kommentarer om när jag la upp bilder på instagram. Och därför ska jag försöka säga så mycket jag kan om min upplevelse.

Dark Souls III är tungt, trögt, svårt och jävligt. Så, Dark Souls helt enkelt.

Jag fick spela i ungefär en halvtimme. En halvtimme som mestadels gick ut på att dö och göra om. Jag har spelat väldigt lite av serien tidigare, så har därför inte mycket av en referensram, men känner att det nog är ungefär så det brukar vara.

I den del jag spelade var det mestadels mindre fiender som dök upp och ofta flera stycken på en gång. Som alltid är dock även de mindre fienderna mer än kapabla att göra kaoz med dig, speciellt när de kommer i grupp.

Det går dock relativt snabbt att komma in i det och lära sig hur man hanterar dem. Och då är det lätt att man blir lite kaxig och tänker sig att man nu förstår hur spelet går till. Och precis då kan det hända att det kommer en enorm drake och bränner skiten ut en innan man hinner reagera.

En halvtimme är väldigt lite tid för att utvärdera ett spel som Dark Souls, då det är ett spel man behöver lägga ner många, många, många timmar i. Om det var några stora nyheter kunde jag tyvärr inte se dem utifrån vad jag spelade, men innovation är väl heller inte det som förväntas.

Dark Souls III verkar bjuda på samma brutalsvåra men tajta gameplay som tidigare iterationer och vid det här laget vet vi att det är en gren som From Software behärskar med bravur.

Det här var som sagt inte allt jag tittat på under dagen. Jag har hoppat över lite mindre grejer som jag istället kommer att prata om i den specialpodd vi kommer att spela in efter mässan. I den podden kommer ni även kunna höra intervjuer jag gjort om Call of Duty: Black Ops 3 och Destiny: The Taken King.