Nu är Gamescom igång och när ni läser detta springer jag runt för fullt och intervjuar folk och testar spel. I skrivande stund håller jag på att smälta intrycken från Microsofts presentation under tisdagen. Här kommer en snabb genomgång:

Presentationen öppnade med samma intro som den på E3. Visst är det ett snyggt intro, men gäsp.

Öppna med Rare Replay och säga att det är första delen i “Xbox bästa lineup genom tiderna”? Nja. Jag är tveksam. Men spelet släpptes samma dag så jag förstår varför de gjorde som de gjorde. För att ytterligare driva in poängen fick alla i publiken varsit ex.

Därefter kom Quantum Break, som onekligen kändes sexigare. I en halvkort gameplay-trailer fick vi se hur spelet kommer att se ut och spelas. Med kombinerade skjutvapen och tidsmanipulering såg det snabbt, explosivt och häftigt ut. Min enda rädsla är att det ska vara på tok för styrt och fullt av förutbestämda moment.

“Den ultimata sandlådeupplevelsen”

Crackdown 3 ser ut som Crackdown. De slängde sig med uttryck som “den ultimata sandlådeupplevelsen” och “en unik multiplayer-upplevelse” men sa egentligen inte så mycket. Crackdown (1) är det enda i serien jag spelat och det var kul, om än inte perfekt. Därefter känns det lite som att Saints Row 4 kom och maxade “sandlådespel med superkrafter”, men jag hoppas att Crackdown 3 fortfarande kan komma med något intressant.

Scalebound verkade efter första trailern så urbota töntigt att jag ville gråta. Tonårssnubbe med beats-lurar som säger töntiga oneliners och spöar på drakar. Tyvärr gjorde gameplaytrailern som nu vasades upp inte mycket för att öka min pepp. Det såg stappligt och otajt ut, och verkade dessutom lagga något fruktansvärt.

Xbox One kan inom kort användas för att spela in TV-program. Så den kan nu göra vad TiVo kunde göra för tio år sedan. Och en VHS-spelare tio år innan dess. Toppen.

Sluta översälja allt, det blir dumt
Chatpad är ett litet tangentbord du fäster på handkontrollen för att kunna skriva till folk. Säkert jättepraktiskt, men när presentatören berättade att han personligen såg fram emot att kunna använda den för att ta screenshots på sina spel så kunde publiken inte riktigt hålla sig för skratt. Sluta översälja allt, det blir dumt.

Bakåtkompatibiliteten kommer i november och kommer att gälla för alla framtida games with gold. Här är jag inte säker på om jag förstod det helt rätt, men det lät även som att det då kommer en ny Xbox One-modell.

Mellanspel med lite halvspännande grejer. Bloodstained blir cross-platform mellan Windows 10 och Xbox One, det kommer ett Train Simulator och ett nytt Worms, Ron Gilbert presenterade Thimbleweed Park lite snabbt men visade ingenting nytt och vi fick se lite mer av Ark och We Happy Few. Lite högt, lite lågt, men ingenting som presenterades kändes värt att hetsa upp sig över.

De pratade lite om spel på Windows 10 och det kändes mest som att de sa att spel på Windows 10 skulle vara bättre än på Windows 8. Mind absolut inte blown. Vi fick även se ett kort teknikdemo, som inte kändes jätteimponderande. Det kan dock vara för att skillnaderna år för år blir mindre och mindre. Det krävs exponentiellt mer arbete för att göra spel snyggare.

Här någonstans började det kännas väldigt tydligt att hela lokalen var tropiskt varm. Mycket på grund av att hela Tyskland är tropiskt varmt just nu. Chilla Tyskland.

Några fler korta presentationer (bland annat en trailer för Dark Souls 3 som såg ut som Dark Souls och en trailer för Homefront: The Revolution som såg ut som en militärshooter) och sen dök EA Sports upp på scen. Roligast med det var när de pratade om sitt nya system för kemi mellan fotbollsspelare i Fifa och det lät som en dejtingsimulator.

Efter det visades det upp mer från Halo 5. Presentatören förklarade att “serien som definierade multiplayer nu omdefinierar sig själv” och menade med det så klart att de karbonkopierar Call of Duty: Advanced Warfare. Detta följdes av en förinspelad multiplayermatch som två personer på scenen uppspelt kommenterade. Jag hängde inte med.

Vi fick se Just Cause 3 som såg precis ut som Just Cause. Jag är fortfarande lite ljummen inför spelet, men hoppas att jag blir omvänd när jag väl spelar det.

Presentationen av Forza Motorsport handlade om regn och att det i spelet finns 128 unika typer av körbar yta. Detta är tydligen väldigt imponerande.

Visst, actiondelen ser bra ut, men jag kan inte sluta undra var allt gravplundrande är
Man fortsätter visa upp det absolut minst intressanta från Tomb Raider. Visst, actiondelen var bra i förra spelet och ser bra ut i det här, men jag kan inte sluta undra var allt gravplundrande är. När actiondelen var visad och presentatören berättade att det nu skulle tjuvkikas på just gravarna fick jag upp hoppet, men vad de visade var bara ett epelepsiframkallande kollage av set-pieces och saker som rasade samman.

Avslutningsvis fick vi se en trailer för Halo Wars 2, vilket kändes relativt oväntat med tanke på att det är ett spel med Halo i titeln. Jag spelade aldrig ettan men hörde gott om det från de som gjorde. Någon uppföljare har det dock inte pratats om förrän nu. Själv är jag alldeles för usel på genren för att kunna riktigt uppskatta det, men jag är säker på att det finns en hel del människor där ute som är nöjda över utannonseringen.

Det visades en del intressanta och en del mindre intressanta saker på presentationen och i slutändan vill jag vidhålla min skepsis inför uttalandet om “best lineup ever”. Den är inte kattskit, men det är absolut inte den bästa någonsin.