Det har snart gått ett år sen jag tog steget genom portalen till Draenor, jag och ca. 10 miljoner andra spelare var sugna på att se vad som väntade efter nästan ett år utan nya saker att göra. Nu börjar vi lite emot expansionens slut och jag tänkte ventilera mina tankar kring detta…

För er som inte vet så var jag med i Svamppod i mitten av November förra året och pratade om den nya expansionen till World of Warcraft, Warlords of Draenor. Trots få nyheter var jag ändå ganska pepp. Förutom att storyn gick vidare och att vi fick lite nya dungeons och raider så var egentligen den enda stora nyheten Garrisons, en slags by där man bygger olika hus och rekryterar följare som kan göra uppdrag åt en. Garrisons är också expansionens stora nackdel.

I början kändes det nytt och spännande, man fick kämpa för att få ihop resurser för att kunna bygga sina byggnader och hålla sin Garrison igång, men efter ett par månader gick det mest per automatik. Ens följare var såpass bra att dom sällan misslyckas och man badade i resurser. Man har dessutom tillgång till det mesta man behöver i sin Garrison så att interagera med andra spelare behövdes inte speciellt ofta, vilket tyvärr förminskade världen väldigt mycket.

Garrison blir också ett hinder när man spelar flera karaktärer, varje karaktär måste bygga upp sin egna lilla by och göra precis samma saker. Det talades om att man skulle kunna hjälpa sina andra karaktärer med sin huvudkaraktär men detta slopades av Blizzard. Mycket synd tycker jag då Garrison ger för mycket och för bra grejer för att inte kännas obligatorisk. Sen när man fick sin Shipyard blev det dessutom bara ännu mer av samma uppdrag fast med båtar istället.

Kromog, en av bossarna där många dog

Kromog, en av bossarna där många dog

Nog om Garrison, det kom faktiskt lite roliga saker med Warlords of Draenor också. Vi fick t.ex. en ny dungeon som utspelade sig på ett tåg som swichade fram längs rälsen, och några minnesvärda raidbossar. Sen var det också ganska kul att se Draenor innan det blev Outland som vi besökte i den andra expansionen, The Burning Crusade. Men på det stora hela var det bara mer av det gamla vanliga, och Garrison som på många håll har kallats ett facebookspel.

När andra spel som Guild Wars 2, Star Wars: The Old Republic och Wildstar i alla falla försöker på köra sina egna race med öppna och fullt röstsatta questsystem, spelarhus m.m. så vågar Blizzard inte ta ut svängarna allt för mycket utan kör på i samma gamla hjulspår, och det är kanske just därför som nästan hälften av alla spelarna har hoppat av under det här året?

Fast hos Blizzard verkar dom inte speciellt oroliga om vi blickar framåt mot den kommande expansionen, Legion. För förutom den nya hjälteklassen, Denom Hunter, så är det inga större förändringar utannonserade. Garrisson försvinner och vi får en gemensam samlingspunkt för varje klass, vi får även ett vapen som vi kommer att bära med oss och uppgradera genom hela expansionen. Frågan är om det räcker att få tillbaka spelarna eller är Blizzard nöjda ändå?

En sak är i alla fall säker, för även om jag inte spelar så mycket nu så kommer jag sitta där när Legion släpps. Jag har slutat försöka intala mig själv att jag har slutat med World of Warcraft…

Text av Daniel Andersson

profilbild Daniel är en 35-årig tjockis från västkusten som ständigt letar ninjauppdrag. Spelar spel både i och utanför datorn. Älskar hemgjorda burgare (hipster! :p) och dricker ohälsosamt mycket öl. Vet inte vilken av alla sina drömmar han ska förverkliga om han någon dag skulle bli vuxen…