Jösses, vilken vecka! Jag har jonglerat Call of Duty: Black Ops 3, Fallout 4 och Rise of the Tomb Raider samtidigt som jag försökt hålla koll på nyheterna. Förra veckan köptes Dreamhack av MTG, och Nintendo visade upp ett Zelda-spel med en kvinnlig version av Link. Dessutom dök Arnold Schwarzenegger överraskande upp som ansiktet utåt för ett Game of War-utvecklarnas nya spel.

Hyrule Warriors får kvinnlig ”Link”

Linkle.

Linkle.

3DS-versionen av Hyrule Warriors, med titeln Hyrule Warriors Legends kommer att få en helt ny spelbar karaktär i form av Linkle. Denna grönklädda kvinnliga karaktär delar många likheter med seriens ständige protagonist Link, men har armborst som sitt huvudvapen. Karaktären visades upp på Nintendo Direct-presentationen förra veckan och 3DS-versionen av spelet släpps i Europa i mars.

Niklas tankar: Det blev lite snack när Linkle dök upp i konceptbilder när Hyrule Warriors presenterades, och det spekulerades i om Nintendo hade en kvinnlig Link på g. Nu visar det sig vara en helt annan karaktär, men det går knappast att förneka att hon är väldigt lik Link. Jag blir glad av att Linkle blir en spelbar karaktär, och kanske öppnar det för möjligheten att välja kön på sin ”Link” även i större Zelda-spel framöver.

MTG köper Dreamhack

Dreamhack är världens största datorspelsfestival. Foto: Adela Sznajder/Dreamhack

Dreamhack är världens största datorspelsfestival. Foto: Adela Sznajder/Dreamhack

Medieföretaget MTG har köpt Dreamhack för 244 miljoner kronor, rapporterar DI Digital. Köpet av världens största datorspelsfestival är inte det första på e-sportscenen för MTG som tidigare i år köpte både ESL-arrangörerna Turtle Entertainment och Youtube-nätverket Zoomin.tv.

”MTG:s investering gör det möjligt för oss att öka takten i vår utlandsexpansion”, säger Dreamhacks vd Marcus Lindmark i en kommentar.

Niklas tankar: MTG, som äger såväl Viasat som Rix FM och Youtube-nätverket Splay, verkar nu köra stenhårt på e-sport och det är väldigt intressant att ett så stort svenskt medieföretag satsar på något så modernt och oprövat som e-sport. Svenska medieföretag är knappast kända för att ha koll på vare sig e-sport eller spel i stort och det ska bli spännande att se vad man gör med alla sina köp. Kanske kan MTG vara aktören som tar e-sporten in i var mans vardagsrum? Vi kan ju hoppas i alla fall!

Arnold Schwarzenegger gör spelreklam

Mobile Strike, med Arnie.

Mobile Strike, med Arnie.

Skådespelaren, före detta bodybuildingvärldsmästaren och guvernören Arnold Schwarzenegger har gett sig in i spelbranschen. Det genom att vara ansiktet utåt för det nysläppta mobilspelet Mobile Strike, skriver Venturebeat. Machine Zone ligger bakom det populära spelet Game of War: Fire Age, som både Kate Upton och Mariah Carey har figurerat i reklamfilmer för. Game of War: Fire Age tog över platsen som det mest inkomstbringande spelet i världen i somras.

Niklas tankar: Att kändisar medverkar i spel eller i dess marknadsföringsmaterial är knappast något nytt, men att en superstjärna som Arnold Schwarzenegger gör reklam för ett mobilspel är något i hästväg. Vi inbitna spelare dissar ofta mobilspelen och dess spelarbas och avfärdar spelen på tok för lätt. Om vi ”old schoolers” vill hänga med och fortsätta vara relevanta måste vi ha koll på den gigantiska marknad som är mobilspelen. Därför lovar jag här och nu att testa fler av de här jättespelen och se vad det egentligen handlar om. Jag hoppas kunna hålla det löftet lika bra som jag hållit det att få bättre koll på e-sport.