Jag har hört många kalla Zelda: Tri Force Heroes för ett onödigt spel. Att det här inte är något som någon är intresserad av, speciellt när vi redan tjurar över att Zelda WiiU inte kommer 2015 som lovat (vilket jag sa från första början). Det känns som att Nintendo tappat fokus och syfte med Zelda-serien efter A Link Between Worlds, där man försökte något nytt som faktiskt mottogs väl av både fans och kritiker. Sedan dess har vi fått se Hyrule Warriors, Tri Force Heroes, samt en remake av Majora’s Mask, medan det hålls väldigt tyst om nästa ”riktiga” Zelda-äventyr. Att spelet funnits utannonserat så länge och planerades släppas under slutet av 2015, men fortfarande inte har en titel, är märkligt. Även nu när spelet förmodligen är högst 12 månader bort ser vi en fullkomlig brist på information kring det. Varför? Förväntade sig Nintendo inte att experiementet som var A Link Between Worlds skulle bli så lyckat, och vill applicera det på WiiU-titeln? Eller är det för att det är så här Nintendo gör nu för tiden, marknadsför spelen med start 3 månader innan release?

Det här är mer av ett co-opspel där en dålig spelare kan förstöra allt. Alla tre måste vara on-point för att spelupplevelsen ska bli rolig på riktigt.
Men jag tycker det är orättvist att diskvalificera Tri Force Heroes som ”inte ett riktigt Zelda”. Visst, det här hade inte behövt vara ett Zelda. Det hade kunnat vara Mario, Pikmin, eller ett nytt IP. Samtidigt kan det här ses som en andlig uppföljare till Four Swords, medan det även är ett mycket mer hängivet spel än så. Det första du behöver veta om Tri Force Heroes, är att din upplevelse kommer skifta enormt beroende på ditt sällskap. Det går att spela med två andra personer online, men eftersom spelet kräver att alla tre är oerhört samspelta kommer det inte till sin fulla rätt såvida alla tre inte sitter i samma rum och kan kommunicera verbalt. Det här är inte ett co-opspel där en bra spelare kan rädda allt. Det här är mer av ett co-opspel där en dålig spelare kan förstöra allt. Alla tre måste vara on-point för att spelupplevelsen ska bli rolig på riktigt, och där är spelets enda stora brist. Det går även att spela själv, men eftersom du då styr varje Link separat en åt gången blir det något jag tycker drar ner spelet snarare än erbjuder något.

Tri Force Heroes kan vara en frustrerande besvikelse med vissa spelare, samtidigt som det kan vara en av dina bästa co-opupplevelser med rätt spelare. Kanske ställer spelet för mycket krav på samarbetandet, samtidigt som det är vad som gör framgång så tillfredsställande. Förvänta dig inte några invecklade pussel eller allt för avancerad problemlösning – och utforskandet är näst intill obefintligt då alla områden förutom den lilla staden är väldigt linjära. Men här finns påhittiga sätt att samarbeta, nya föremål att utforska samt nya sätt att använda de gamla på, och bossar som ibland lyckas leva upp till seriens standard för episka slutstrider. Om man tar Tri Force Heroes för vad det är, inte förväntar sig ett traditionellt Zelda, och spelar det tillsammans med rätt personer, då blir det genast en av de trevligaste co-opupplevelserna. Men det är ett ömtåligt korthus som väldigt lätt faller över sina egna fördelar.