Jag vill först och främst be om ursäkt för att nyhetssvepet är lite försenat denna vecka. Det vill jag skylla helt och hållet på mina vänner som tvunget skulle ha med mig på en långhelg i Warszawa med god mat och dryck och trevligt umgänge. Men förseningen kompenseras av att jag hittat en hel del intressant att ta upp i veckans nyhetssvep. Vad sägs till exempel om utgivare som svartlistar spelsajter, införandet av mikrotransaktioner efter det att recensionerna är skrivna och att Norman Reedus vill hitta på något med Guillermo del Toro och Hideo Kojima?

Kotaku på utgivares svarta listor efter oönskade läckor

Stephen Totilo. Bild från Twitter.

Stephen Totilo. Bild från Twitter.

Spelsajten Kotaku har sedan en tid tillbaka ”svartlistats” av olika utgivare efter oönskad nyhetsrapportering om dessa utgivares kommande spel. I en artikel berättar sajtens chefredaktör Stephen Totilo hur varken Bethesda eller Ubisoft ens svarar på mejl eller ställer upp på intervjuer eller skickar recensionsexemplar sedan Kotaku avslöjat detaljer om Fallout 4 och Assassin’s Creed: Syndicate innan de var officiella.

”De har gjort det som uppenbar hämnd för att vi gjort vårt jobb som reportrar och kritiker. Vi skrev sanningen om deras spel, ibland på ett sätt som inte föll in i deras pr-kampanj, andra gånger på ett sätt som varit mindre smickrande för deras produkter och sättet företagen arbetar på”, skriver Stephen Totilo i texten.

Niklas tankar: Spelpublikationer och spelutgivare har en relation till varandra, så enkelt är det. Journalister och kritiker har en skyldighet att vara distanserade och opåverkade av utvecklarna, men måste samtidigt hålla sig på god fot med dem. Det är ett komplicerat förhållande och något som till och med vi här på lilla Svampriket och jag som frilansande recensent ständigt måste beakta. Den vanligaste situationen är att en publikation ger ett spel ett dåligt betyg, och att utgivaren skickar ett argt mejl där det förklaras varför man som recensent har tyckt ”fel” när ”alla andra” har gett spelet ett bättre betyg. Oftast händer inte mer än så, och man får i sitt svar förklara i princip det man skrev i recensionen.

I Kotakus fall är det mycket mer allvarligt. Utgivarna arbetar efter omsorgsfullt planerade pr-cykler, och när något läcker vid fel tidpunkt blir det grus i maskineriet. Irriterande, och potentiellt mycket kostsamt, för utgivaren, men att helt och hållet stänga dörren för en av världens största sajter är inte bra. Att inte ens svara på frågor eller kommentera rykten leder till en mindre nyanserad nyhetsrapportering för läsarna, och jag tror att det i slutändan också skadar utgivaren då de kan uppfattas som surpuppor när journalister gör sitt jobb.

Relationen mellan spelpublikationer och utgivare är som sagt komplicerad, men jag tror att alla parter gynnas av att båda håller sig på en vuxen och sansad nivå, utan att ta till extrema metoder. Att tysta någon är aldrig rätt väg att gå.

Forza Motorsport 6 får mikrotransaktioner

Forza Motorsport 6.

Forza Motorsport 6.

Årets Forza-spel, Forza Motorsport 6, har fått mikrotransaktioner införda i spelet, knappt två månader efter att det släpptes. Det går nu att köpa så kallade Motorsport tokens för ungefär en krona per token. Köper man fler blir det billigare. En token är sedan värd ungefär 500 av spelets in game-valuta och kan användas till att köpa nya bilar med.

Niklas tankar: Egentligen är det inga konstigheter att ett spel som Forza Motorsport 6 har mikrotransaktioner. Det är heller inte helt ovanligt att sådana införs i ett spel efter att det har släppts. Men i vanliga fall brukar man vänta tills försäljningen av spelet börjar dala och man behöver ett nytt sätt att kräma ur det sista ur sin produkt. Nu har recensionerna knappt hunnit kallna innan mikrotransaktionerna rullas ut. Med tanke på hur mycket skit den förra titeln i serien, Motorsport 5, fick för sina mikrotransaktioner känns det unket att vänta med att föra in dem i sexan strax efter att alla recensioner skrivits. Är det bara jag som är konspiratorisk, eller känns det här som ett fult sätt att föra in mikrotransaktioner i ett spel utan att vilja ta kritiken för dem?

Reedus öppnar för att jobba med del Toro och Kojima

Norman Reedus i den spelbara Silent Hills-teasern P.T.

Norman Reedus i den spelbara Silent Hills-teasern P.T.

The Walking Dead-stjärnan och tilltänkta huvudrollsinnehavaren i det nu nedlagda Silent Hills, Norman Reedus, säger till IGN att han är ledsen över att spelet lades ner, men att han gärna jobbar tillsammans med Guillermo del Toro och Hideo Kojima i framtiden.

Norman Reedus kallar även del Toro och Kojima för genier och säger att han inte ser hur de idéer som framfördes i arbetet med spelet inte skulle plockas upp av någon vid ett senare tillfälle.

Även Guillermo del Toro har tidigare gått ut och uttryckt sin sorg över att skräckprojektet Silent Hills inte blev av.

Niklas tankar: Ju mer jag läser om att Silent Hills lagts ner, desto ledsnare blir jag också över att så är fallet. Jag tillhör skaran som aldrig spelat något av de tidigare spelen i serien, men att höra namnkunniga skådespelare och regissörer hävda att det skulle bli supertufft gör mig så nyfiken. Jag, precis som Reedus, hoppas att det kan bli något av det här projektet i någon form i framtiden. Men när Konami, som äger licensen, bestämt sig för att inte syssla så mycket med storspel längre känns det tyvärr väldigt avlägset. Vad tror ni, vilken studio skulle bäst kunna förvalta del Toro, Kojima, Reedus och Silent Hill-franchisen?