Nyhetssvepet

Vecka 2: Oculus Rifts pris, Activisions MLG-köp och krångliga piratskydd

Nyhetssvepet är tillbaka. Hurra! Det råkade visst bli två veckors uppehåll istället för en, men det händer ändå inte särskilt mycket nyhetsmässigt i spelvärlden under jul och nyår. Denna vecka rotar vi i plånboken efter pengar till Oculus Rift, tittar på vad Activision kan göra med Major League Gaming och förundras över piratgrupper som har problem med kopieringsskydd.

Oculus Rift kostar 700 euro

”Är det någon som har sett mina pengar? Hallå? Nån där?”

”Är det någon som har sett mina pengar? Hallå? Nån där?”

Nästan 700 euro, närmare bestämt 699, får vi européer betala för en Oculus Rift medan amerikanerna kommer undan med 600 dollar. Det stod klart sedan förhandsbokingarna av virtual reality-headsetet började under förra veckan. Anledningen till det höga priset uppges vara att komponenterna i den är väldigt dyra.

”Vi tjänar inga pengar på Oculus Rift”, säger företagets vd Palmer Luckey i en AMA på Reddit, skriver Eurogamer.

För 699 euro får köparen själva headsetet, en fjärrkontroll, alla kablar samt en Xbox One-handkontroll. Dessutom ingår spelen Lucky’s Tale och Eve: Valkyrie för de som förhandsbokar Oculus Rift. För närvarande är enheterna fullbokade fram till och med juni.

Niklas tankar: Ouff! Det var som att luften gick ur mig när jag läste att Oculus Rift väger in på i runda slängar 7000 spänn för oss svenskar. Jag har varit väldigt sugen på virtual reality, och övervägt att skaffa Rift, men nu blir det definitivt till att vänta. Frågan är vad det höga priset kommer att göra med den förväntade vr-boomen som spås komma i år. Kommer tillräckligt många att köpa den för att utvecklare ska ha anledning att göra något kul med den? Det ska även bli väldigt intressant att se vad HTC Vive och Playstation VR landar på rent prismässigt. Min gissning är att den förstnämnda matchar, eller kanske till och med blir dyrare än, Rift, medan Playstation VR lär bli något billigare. Den som lever får se.

Activision Blizzard köper Major League Gaming

46 miljoner dollar. Så mycket har Activision Blizzard betalat för Major League Gamings tillgångar, skriver New York Times. En stor anledning till att man köper e-sportsarrangören är för dess kanal för strömning av e-sport online, MLG.tv.

”Jag har en enkel vision med det här – att bli e-sportens ESPN”, säger Activision Blizzard-chefen Robert Kotick till New York Times och menar att köpet ger dem större möjlighet att nå ut med e-sport till en större mainstreampublik.

Niklas tankar: Att Activision Blizzard, som har såväl Starcraft 2 som Call of Duty, Hearthstone och Heroes of the Storm i sitt stall, vill utöka sin kapacitet att nå ut med e-sport till en större publik är inget konstigt. Men vad jag undrar är om man även satsar på e-sport man inte själv äger? Att Kotick säger att han vill bygga e-sportens ESPN, men sedan bara sända sina egna sporter är som att bygga ett ESPN som bara sänder fäktning. Det ska bli intressant att se om Activision Blizzard kan använda köpet för att bygga en större scen för sina spel.

Crackergrupp: Piratade spel kan vara borta inom två år

Svårknäckt.

Svårknäckt.

Kopieringsskyddet som används i Just Cause 3, Denuvo, har visat sig svårknäckt för crackare. Nu varnar grundaren av det kinesiska crackerforumet 3DM för att den ständigt mer avancerade antipiratteknologin gör att det kanske inte kommer att kunna finnas några crackade spel om två år. Det skriver Torrentfreak.

Vanligtvis finns de flesta spel crackade och färdiga för nedladdning av pirater redan när de släpps, men skyddet i Just Cause 3 ska fortfarande vara intakt.

”Enligt den rådande trenden i utvecklingen av kopieringsskydd är jag rädd att det om två år inte längre kommer att finnas några gratis spel att spela”, skriver kinesiska 3DM-grundaren Bird Sister i ett blogginlägg.

Niklas tankar: Piratande lär aldrig försvinna, även om en ledande crackergrupp nu säger tvärtom. Men vad som är intressant är att piraterna inte längre alltid är steget före. Det är populärt att säga att ett piratat spel är en förlorad försäljning av ett lagligt exemplar av det spelet, något som knappast är sant. Men det hade varit kul att se om försäljningen av spel faktiskt skulle öka om de piratade versionerna plötsligt försvann.

Kommentarer

  1. Spelare H skriver:

    Någon får jättegärna motbevisa mig men är det inte så att alla konsoller som lanserats för 5000-6000kr vid launch har floppat eller haft några väääldigt tuffa år i början? Det känns ju som att 7000kr är långt över vad gemene man är beredd att betala. Det är långt över vad jag är beredd att betala iaf. Men jag tror på VR i längden, men inte till spel än på ett tag.

    • Niklas Sintorn skriver:

      Playstation 3 kostade ju 6000 spänn när den kom, och det var ju inte förrän priset sänktes som den började sälja riktigt bra. Sedan ska man ju inte glömma att man dessutom behöver en riktigt maffig pc bara för att kunna använda Rift. Tror som du att det kan ta ett tag innan det får fäste ordentligt. Framförallt måste komponenterna bli billigare så att vi vanliga dödliga har råd att köpa grejerna.

      • Spelare H skriver:

        Kravet på en väldigt kraftig dator är defenetift något som krymper marknaden för Oculus Rift.

        En intressant fakta, pga inflation så är 6500kr idag och 6000kr 2007 av samma värde. Räknar man sedan om 700euro till kr så är även det ca 6500kr. Så en oculus rift vid release kostar lika mycket som en ps3 kostade vid release.

    • Carlen skriver:

      Enda stället ja kan se VR funka redan nu är i simulator-racingens värld. Hardcore-simracers (som jag väl är till viss del, men med en mindre budget ;)) kör ofta med trippla skärmar och kör med det, vilket drar en hel del kraft, och tre skärmar är inte långt ifrån priset av en Oculus Rift, allra helst när simracers generelt sätt inte vill ha billiga skärmar, utan helst lite större “utan” kanter.

      Resten av gaming-världen måste först fixa hur de ska lösa kontrollerna, för i racing har man konstant ögonen på skärmen och alla knappar/spakar inom räckhåll samt man har koll på var de sitter

      • Niklas Sintorn skriver:

        Hade varit riktigt coolt att prova något sånt. Jag är långt ifrån ett hardcore racingsim-fan, men upplevelsen låter svincool!

        Och ja, kontrollen är ju också ett problem att lösa för annat än just kanske sims och så. Nu när de speciella kontrollerna till Riften inte kommer förrän senare i år är det ju ännu mer av ett problem.

  2. SirSmeghead skriver:

    Riktigt synd att man inte stödde Kickstartern för Oculus Rift DK1, då hade man fått konsument-versionen på köpet trots att DK1 bara kostade runt 3000kr eller så…

  3. Ruben skriver:

    Hoppla, så CCP Games har tagit sig i kragen och faktiskt färdigställt Eve: Valkyrie? Har svårt att verkligen tro det. Nå, nu blir den kommande releasen av Oculus Rift intressant att följa…

    Angående VR rent allmänt så är jag mest nyfiken på alla framtida Virtual Boy-skämt och/eller -liknelser. Känns liksom ofrånkomligt i sammanhanget, inledningsvis.

Skriv en kommentar