Krönika

Skona mig från dåligt skriptade sekvenser

Jag hatar att köa. Jag menar, vem gör inte det? Det suger. Det är värdelöst. Köer suger. Stå still. Gå långsamt. Vänta på andra människor. Man kan börja skrikgråta för mindre. Därför är jag inte direkt skitglad när Remedy tvingar mig att uppleva precis samma sak i spelform.

Quantum Break har många kvaliteter. Det går inte att komma ifrån att det är ett välgjort spel. Men det lider av samma sak som så många storytunga AAA-spel gör idag. Nämligen att det känns som att köra en sportbil i väldigt tung trafik.

Vasa? Vill du att jag ska gå väldigt långsamt bakom dig?

Vasa? Vill du att jag ska gå väldigt långsamt bakom dig?

Lika mycket som jag faktiskt får möjligheten att använda alla de förmågor som Remedy gett mig, lika mycket tid måste jag ägna åt att gå väldigt långsamt bakom en NPC, eller stå still och vänta på en NPC, eller gå runt och lalla medan en NPC pratar klart. Och det är ungefär precis så roligt som det låter.

Spelet börjar. En karaktär går skitlångsamt framför mig. Jag försöker hålla samma tempo men tycks hela tiden gå lite för snabbt eller lite för långsamt. Istället blir det ett whiplash-framkallande juckande mellan jogg och stillastående. Hoppa fram lite. Jag går in i ett rum lite för snabbt och avbryter en viktig dialog mitt i eftersom karaktären som pratar med mig måste gå in på nästa dialogstycke. Hoppa fram lite till och upplevelserna upprepar sig, gång på gång.

Jag tyckte det var lika coolt och nyskapande som alla andra när Valve plockade bort mellansekvenserna i Half-Life och istället lät spelaren själv vara med i vad som hände, även under de storytunga delarna. Men med tiden har greppet blivit slitet, och börjat användas allt mer slarvigt. Och Quantum Break är tyvärr ett tydligt exempel på det.

Jag tror inte att problemet är greppet i sig.
Det Remedy gör förhöjer inte känslan av att vara med i det som händer. Det förstör bara illusionen och påminner mig hela tiden om att jag spelar ett spel. Jag ledsnar och tappar intresset, vilket är synd då berättelsen i sig faktiskt är väldigt bra.

Jag tror inte att problemet är greppet i sig. Jag tror absolut att det fortfarande går att använda på ett bra och intressant sätt. Problemet är att utvecklare blivit lata i sitt sätt att använda det. Och precis som alla andra saker i spel så blir det inte bra om det inte görs något bra av det.

Om det bara ses som ett enkelt sätt att föra storyn vidare så kan jag lika gärna vara utan. Ge mig en välkomponerad mellansekvens över en dåligt utförd skriptad sekvens alla dagar i veckan.

Kommentarer

  1. BooliBoo skriver:

    Skona mig från allt som är dåligt….. ?

Skriv en kommentar