Från ingenstans kom nyheten om när Nintendo NX kommer att släppas, och hela grejen känns som en eftertanke när budgetrapporten släpptes. Som om man inte tänkte att det skulle komma ut. Hur som helst så vet vi nu. Och vi vet även att det som e-sportlag inte är okej att ha en stor porrsajt som största sponsor, och att John Romero skulle ha tänkt till lite mer innan han lanserade sin Kickstarter-kampanj.

Nintendo NX släpps i mars 2017 – Zelda försenas

Den här snubben(?) får vi vänta på tills nästa år.

Den här snubben(?) får vi vänta på tills nästa år.

Nästa Nintendokonsol, med projektnamnet NX, kommer att släppas i mars nästa år. Det stod klart sedan Nintendo förra veckan publicerade en rapport för budgetåret 2016, och det bekräftades senare i ett pressmeddelande. Där skriver man också att konsolen inte kommer att visas upp på årets E3-mässa, utan först senare i år kommer mer information om den.

I samband med rapporten meddelades det även att nästa spel i Zelda-serien kommer att försenas till 2017 och släppas till både Wii U och NX. Zelda kommer att vara det enda spelbara spelet i Nintendos monter på E3.

Nintendo säger även att de kommer att släppa två nya mobilappar i höst. Den ena bygger på Animal Crossing och den andra på Fire Emblem.

Niklas tankar: Vad skönt det känns att äntligen få indikation på att Nintendo verkligen jobbar med NX fullt ut. Det har varit mycket spekulationer, och nu har vi åtminstone ett datum. Vad för slags konsol NX blir kan vi dock fortfarande bara sia om, och det känns lite frustrerande att man inte kommer att visa något på E3. Men å andra sidan har Nintendo rört sig längre och längre bort från mässan, och äger numera sitt eget budskap i och med sina Nintendo Direct. Håll tummarna för att det kommer en som förklarar mer om NX snarast. Och Zelda då? Ja, det var väl knappast oväntat att det släpps i samband med NX nu när släppdatumet lär döda Wii U helt och hållet. Håller tummarna för att E3-demot av spelet är värd den långa väntan.

Youporn-sponsrat lag stängs ute från ESL

Team YP - inte välkomna i ESL.

Team YP – inte välkomna i ESL.

Team YP, ett e-sportlag som sponsras av porrsajten Youporn, förbjuds att tävla i Electronic Sports League, ESL. Enligt Venturebeat vill ligan inte förknippas med sponsorer som är ”kända för pornografiskt … eller andra barnförbjudna teman och produkter”. Till och med när laget erbjöd sig att byta namn och inte referera till sin sponsor Youporn blev det nej.

”Jag är besviken på att Team YP:s tillväxt hämmas av det här beslutet, för att inte tala om vilka konsekvenser det här får för vår spelaruppställning”, säger lagets manager Claire Fisher till Venturebeat.

Samma vecka som Team YP stängdes ute från ligan meddelade ESL att man startar världens första dygnet runt-sända e-sportkanal i maj.

Niklas tankar: Vad som är märkligt med hela den här historien är inte så mycket att ESL väljer att ta avstånd från sponsorer vars största produkt är porr, utan att Youporn valt att sponsra ett e-sportlag från första början. Visst, andelen unga män med datorintresse är skyhögt i e-sportkretsar, men jag tänker också attman lite slår in öppna dörrar.  Jag hoppas att de spelare som eventuellt drabbas av det här beslutet och får sluta hittar nya lag med mer rumsrena sponsorer.

Romeros Kickstarter pausad i väntan på demo

Blackroom - inte längre på Kickstarter.

Blackroom – inte längre på Kickstarter.

I förra nyhetssvepet rapporterade vi om Doom- och Quake-skaparen John Romeros kommande spel. Det visade sig, som i många liknande fall, att det rörde sig om en kampanj på Kickstarter för ett nytt fps av den klassiska skolan.

Men när man på några dagar lyckats 131 000 dollar av målet på 700 000 dollar togs kampanjen ner från Kickstarter för att Romero och teamet på Night Work Games skulle få tid att sätta ihop ett gameplaydemo av spelet, som ska heta Blackroom. Eftersom demot kommer ta längre tid att utveckla än vad kampanjen har tid kvar pausar man den helt enkelt, för att kunna återuppta den när demot är klart.

Niklas tankar: John Romero och Adrian Carmack må vara genier när det gäller old school-fps, men att inte tänka att det är en självklarhet att kunna visa upp gameplay från ett sådant spel i sin Kickstarter-kampanj känns ganska dumt. Vad tänkte man med där? I ett spel som Blackroom är spelmekaniken i princip allt. Det måste gå att se hur snabbt det är, hur banorna är uppbyggda och hur saker och ting flyter. Jag är övertygad om att man kommer att lyckas med sitt mål att samla ihop 700 000 dollar, men jag förhåller mig skeptisk till hela projektet fram tills dess att jag fått se lite köttig gameplay.