E3 är typ över för i år och det mesta har handlat om spelmässornas spelmässa den här veckan på Svampriket. Det kommer även fredagslistan göra. Peter har kapat den denna vecka för att ge sina egna personliga intryck genom att ta tempen på mässan. Vad var hetast? Vad var kallare än dödens fingrar? Lets go.

 

Sportspel med Story

HOTPETERÄven om The Last Guardian fått ett datum, även om Battlefield 1 ser galet bra ut så slår inget den lilla nyheten att EA satsar på story i ett sportspel igen. Sport är så gruvligt underskattat gällande dess förmåga att bära dramatik och karaktär. Det kanske inte är många som ser den, men jag ser en potentiellt lysande framtid för spel som handlar om boxning, mma, fotboll och andra sporter om utvecklare bara vågar experimentera. Mänskligt drama, relationer, rollspel och svåra vägval känns som nästa steg. I skuggan av alla stora titlar kändes det dock inte som att allt för många reagerade på detta. Jag applåderade högt och ser med spänning fram emot en potentiellt ny era av sportspel.

 

We Happy Few

Peter 3På tal om story, så är We Happy Few nog det som lockade till störst nyfikenhet och habegär av alla titlar. Inte sedan det första Bioshock släpptes har något kännts så oroväckande Clockwork Orange-skruvat, så förväntningarna är mycket höga. Dystopier har en förmåga att berätta om vårt samhälles nuvarande brister, och mina första intryck från trailern säger att spelet kommenterar på lyckohets och att medicinera bort rädslor och depression istället för att sträva efter ett normalfungerande samhälle. Att tvingas slafsa i sig ett sönderslaget dött djur kan vara en bokstavlig poäng men kan lika gärna vara en metafor för allt från konsumtion till träningshets. Förväntar mig en storslagen allegori över samhällets hammare som slår ner den som inte är lycklig och som andra.

 

Spider-Man

Peter 2Jag gick i taket, verkligen skrek, när jag såg att det skulle komma ett nytt Spiderman-spel från Insomniac. Det var dock lite för tidigt, för jag trodde en kort sekund att Insomniac var Suckerpunch. Infamous tillsammans med Rocksteadys Batman är de enda två spel som jag tycker gör superhjältar bra, och jag är inget fan av något Insomniac någonsin har gjort. Bevisligen är de framgångsrika med både Ratcher and Clank och det relativt framgångsrika Sunset Overdrive men inga av dessa stämmer riktigt för mig. Däremot är Sunset prisat för sin kontroll och rörelse, och i kombination med en av mina favorithjältar tillåter jag mig själv ändå bli hyfsat upphetsad. Även om detta verkligen borde ha varit Sucker Punch. 

 

Patchnotes, Patchnotes, Patchnotes

Peter 1 Jag vet inte med er, men när det bara är E3 en gång per år så tycker jag inte att en som Bethesda dyker upp med en lista på kommande förändringar till redan släppta spel. Doom får några nya banor i multiplayer (trots att det är singleplayer alla pratar om som årets bästa shooter). Fallout 4 börjar tappa greppet om sitt ursprung med två ytterligare expansioner som tycks fokusera helt på att bygga och samla olika menlösa maskiner. Skyrim ska släppas igen, fast med patchnoten “snyggare” och The Elder Scrolls Online…? Japp. Patchar. Och ovanpå detta ska vi få VR-stöd i Fallout och Doom. Även detta något jag hellre hade läst om på reddit än sett på nån teaterscen med bombastisk musik ovanpå. Iskallt. Skärp er.

 

Star Wars

petersubzeroEA knep första platsen men hamnar också snudd på den absoluta nollpunkten. Vi förväntade oss nyheter om Star Wars, eftersom EA knipit rättigheterna till nördvärldens absolut mest omhuldade IP. Vad fick vi? En helt substanslös parad av talking heads och en rundtur på alla samarbetspartners så klart supersnygga och asballa kontor. Vilket förstås är helt jävla ointressant för en annan. Amy Hennig är knuten till ett nytt Star Wars-spel, så de hade kunnat visa ett papper bara där det svart på vitt står 1000 tecken om när hur och var det utspelar sig. Det hade räckt. Om man inte har något att säga om sina nya titlar finns det många fler sätt att inte säga det på. Det här var en riktigt usel kalldusch för oss som förväntade oss Star Wars men istället fick massa leende speldesigners och varm luft.