Välcöm tu ze presscönferance! Ubisofts visningar har alltid roligast folk att titta på. Om det så är för att Aisha Tyler är så galet proffsig i sin konferencierroll eller att alla fransmän och fransk-kanadensare verkar så nedrans mysiga. Ubisoft må få mycket kritik för att ha samma komponenter i alla sina spel, men det är svårt att slå mångfalden på deras scen under E3. Här är några av höjdpunkterna från Ubisofts E3-visning. 

Just Dance 2017

Just Dance 2017 är inte med här för att det verkar särskilt mycket mer intressant än något av de tidigare spelen i serien, utan för att det här är en av de bästa öppningarna på en presskonferens jag någonsin sett. Bara klicka play och njut. Just Dance 2017 är även det första spelet som bekräftats till Nintendo NX. Det ni!

Ghost Recon: Wildlands

Redan förra året såg nästa Ghost Recon-spel mer intressant ut än något hittills i serien, och det fortsätter att verkar vara ett kul multiplayerspel med mycket over the top-action. Vibbarna jag får är The Division, utan snö och med motocross. Teambaserat gameplay där det gäller att bland annat infiltrera baser och hämta gisslan kan vara riktigt kul om det görs på rätt sätt. Ghost Recon: Wild Lands släpps den 7 mars 2017.

For Honor

Precis som Just Dance 2017 så är For Honor med här mycket på grund av vad som händer på scenen. Snubben som snackade om det i fjol är tillbaka, och han är lika mycket en fantasykaraktär nu som då. Men själva spelet For Honor ser även det riktigt intressant ut, utöver vad som verkar vara en megatöntig premiss. Vikingar mot riddare mot samurajer möter varandra i ett spel som lånar friskt från Dynasty Warriors, fast som faktiskt ser bra ut. For Honor släpps den 14 februari nästa år.

Grow Up

Grow Home var ett av förra årets mest underskattade spel, och så charmigt så att hälften vore nog. Uppföljaren Grow Up gjorde mig om möjligt ännu gladare än dansande lejon och giraffer i presskonferensintrot. Den här gången verkar vad som tidigare var ett teknikdemo vara lite mer av ett fullfjädrat spel och Bud har fått en hel drös nya förmågor för att kunna ta sig hela vägen till månen. Grow Up släpps i augusti.

Eagle Flight

Ubisoft hade både ett och annat virtual reality-kompatibelt spel att visa upp. Vi fick se lite från kommandobrygga-simulatorn Star Trek: Bridge Crew som såg lite tufft ut, men eftersom jag aldrig varit en trekkie var det istället Eagle Flight jag fattade tycke för. Ingen annan än Oculus-bossen Palmer Luckey var med på scen för att ta sig an andra örnar i vad som närmast kan förklaras som en fågel-deathmatch. I ett övervuxet Paris ska livsfarliga örnar sätta klor och näbbar i varandra.

South Park: Fractured But Whole

Trey Parker och Matt Stone var återigen på plats på scen hos Ubisoft för att berätta om uppföljaren till South Park: The Stick of Truth. Fractured But Whole har redan nu vunnit bästa titel i min bok, och spelet verkar faktiskt tillräckligt olikt den fantasyklyschiga föregångaren. Den här gången är det superhjältar som gäller, och det visar sig i såväl hur karaktärerna funkar som hur striderna utförs. Det känns positivt att man verkar vilja ändra såpass mycket på konceptet från förra spelet att det känns som att det kan bli fräscht.

Watch Dogs 2

Första Watch Dogs var inte särskilt bra. Ett typiskt mellanmjölkspel där storyn runt det var större än spelet i sig. Framför allt var huvudkaraktären, Aiden Peace en så jäkla tråkig douchebag att hälften vore nog. Man verkar ha tagit kritiken till sig, eftersom den unge svarta San Francisco-hackern Marcus Holloway verkar ljusår mer intressant än tråk-Aiden. De nya förmågorna och möjligheterna att ställa till det för fiender i spelet ser även de mycket bättre ut än sist. Så också när det kommer till platsen och stämningen. Men det är något med den där påklistrade, påtvingade coolheten som skaver. Antingen skulle man skruva ner den och göra det lite mer seriöst, eller skruva upp den till max för att göra Watch Dogs 2 helt absurt. Nu verkar man ha lagt sig någonstans i mitten. Synd.

Steep

Steep var årets “one more thing” på Ubisoft-visningen, och något som jag personligen går igång på rejält. Ett skid-, snowboard-, wingsuit-, och fallskärmsspel i ett stort bergsmassiv i alperna där frihet att bara glida runt och göra vad man vill verkar vara ledordet. Som före detta inbiten snowboardåkare och SSX-älskare är det här spelet som gjort för mig. Dock skrämmer det mig lite att det verkar som att man tänkt ubisofta sönder spelet med kartmarkörer, sidouppdrag och annat blaj. Man får hoppas att allt det där går att stänga av allt det där och bara njuta av berget, snön och adrenalinet.

Det här var alltså höjdpunkterna från Ubisofts pressvisning på E3-mässan 2016. Vi på Svampriket har fullt fokus på E3 denna vecka, och streamar de flesta presskonferenserna med livekommentarer direkt från världsmetropolen Borås. Hålltiderna för samtliga presskonferenser hittar du här, och själva streamen hittar du på vår Youtube-kanal.

Läs också: E3 2016 – EA:s höjdpunkter

Läs också: E3 2016 – Microsofts höjdpunkter

Läs också: E3 2016 – Bethesdas höjdpunkter

Läs också: E3 2016 – Sonys höjdpunkter

Läs också: E3 2016 – Övriga höjdpunkter

Läs också: Svampriket LIVE – E3 2016