Turerna kring Oculus-grundaren Palmer Luckeys tveksamma politiska ställning har varit många, och nu verkar det ha blivit för mycket för ägarna Facebook. Utöver Luckeys avsked hejar vi även på Brenda Romero som prisas på årets BAFTA-gala och tar en titt på den första trailern för Destiny 2.

Palmer Luckey lämnar Oculus och Facebook

Palmer Luckey på Game Developers Conference 2016. Foto: GDC

En av grundarna av Oculus VR och i mångt och mycket ansiktet utåt för utvecklingen av virtual reality, Palmer Luckey, har lämnat företaget han en gång startade. Luckey gjorde sin sista dag på Oculus VR och dess ägare Facebook, den siste mars, rapporterar UploadVR.

”Palmer kommer att vara saknad. Hans arv sträcker sig långt utanför Oculus. Hans påhittiga sinne hjälpte till att sparka igång den moderna VR-revolutionen och byggde upp en bransch. Vi är tacksamma för allt han gjorde för Oculus och VR och vi önskar honom all lycka”, låter det i ett uttalande från Facebook.

Facebook vill inte kommentera om Luckey slutat självmant eller huruvida det har att göra med skandalen där han donerat pengar till en Trump-stödjande hatsajt.

Niklas tankar: Kontroverserna kring Palmer Luckey, och det faktum att han verkar vara något av en rövhatt, verkar ha kommit ikapp honom nu. Även om Facebook själva inte vill säga om det har med stödet av hatsajter att göra är det uppenbart att hans politiska åsikter skapat en del problem. Palmer Luckey är något av ett geni och en visionär när det kommer till virtual reality, men jag tror att han i mångt och mycket har spelat ut sin roll. För min del kan han gott krypa in under en sten och inte visa sig offentligt ännu, och jag hoppas att han använder alla sina pengar till vettigare saker än att sprida hat och trakasserier.

Brenda Romero prisas av BAFTA

Brenda Romero talar på Game Developers Conference 2015. Foto: GDC

Speldesignern Brenda Romero kommer att tilldelas BAFTA:s Special Award under årets ceremoni som hålls i veckan. Priset får hon för ”en lysande karriär inom speldesign, sitt främjande av konsten och den kreativa processen bakom spelutveckling och för sin engagemang i att uppmuntra nästa generations talanger i branschen”, skriver Eurogamer.

Brenda Romero har under sin långa karriär arbetat på 47 spel i stora serier som Wizardry, Jagged Alliance, Ghost Recon och Dungeons & Dragons. Idag driver hon Romero Games tillsammans med sin man John Romero. Hon är även ansvarig för en spelutvecklingslinje på ett irländskt universitet.

BAFTA, The British Academy of Film and Television Art, delar årligen ut pris till årets bästa filmer, serier och spel. Prisceremonin kommer att livesändas på Twitch på torsdag den 6 april.

Niklas tankar: Brenda Romero är en av de där utvecklarna som varit med sedan vad som känns som tidernas begynnelse, men vars namn inte fått lika stort genomslag som andra i hennes kaliber. Tyvärr reduceras hon ofta till att ”bara” vara den legendariske John Romeros fru, men hennes bidrag till spelhistorien är verkligen gigantiskt. Det som gör ett sådant här pris extra roligt är att det ger henne ännu större legitimitet som en av de allra bästa i en alldeles för mansdominerad bransch. Det är min förhoppning att många unga kvinnliga aspirerande spelutvecklare ser det här som en morot för att verkligen satsa på att komma in i branschen.

Destiny 2 släpps den 8 september – även till PC

Efter det att information nyligen läckt ut har en officiell trailer för Destiny 2 nu släppts, tillsammans med ett plattformar och släppdatum. Den 8 september släpps det andra spelet i Bungies utlovade tioårsprojekt – den här gången även till PC. Man har även meddelat att ett betatest kommer att hålla i sommar och att Bungie ska visa upp gameplay från spelet under en livesändning den 18 maj, skriver Polygon.

Niklas tankar: Ännu en gång gör jag ett undantag från min egen policy att inte skriva ta upp varenda ny trailer som visas upp för kommande spel. Men när det gäller något så stort som en uppföljare till Destiny känns det ändå befogat.

Vi vet såklart väldigt lite om själva spelet än så länge, men många spekulerar kring om Bungie nu äntligen kommer att kunna göra det spel som det var tänkt att Destiny skulle bli från början. Sedan det första spelet släpptes 2014 har det skrivits spaltmeter om hur utvecklarna ville göra något mycket större, men att man tvingades skära ner och bygga om spelet i sista stund. Förhoppningsvis kan originalvisionen nu förverkligas.

Bungie är mästare på shooters till konsol, men jag ser ändå fram emot att skjuta Fallens i skallen på PC. Bring it on!