Det börjar se mörkt ut för EA:s spelhöst. Star Wars: Battlefront 2 är under attack för sina minst sagt unkna mikrotransaktioner, och nu har även Need for Speed fått växla ner. Men allt är inte bajs som glimmar i spelbranschen – vi uppmärksammar i detta nyhetssvep även att man hittat nya fiender i Bloodborne tre år efter releasen. Helt utan lootlådor.

Politiker kritiserar lootlådor i Battlefront 2

Bossk gillar inte dina lootlådor, Battlefront 2!

Efter det uppmärksammade användandet och försvinnandet av lootlådor för riktiga pengar i Star Wars: Battlefront 2 har både en spelkommission i Belgien samt politiker på Hawaii uttalat sig tilltaget kan ses som hasardspel, skriver Eurogamer.

”Blandningen av pengar och beroende är hasardspel”, säger en företrädare för den belgiska kommissionen till Vtm Nieuws (via Eurogamer).

Den brittiske speladvokaten Jas Purewal skriver dock på Twitter att ingen lagstiftning mot lootlådor i spel är nära förestående i något land, trots uttalandet. ”Spelmyndigheter rör sig på de stora hela långsamt”, skriver han.

Niklas tankar: Jag tror knappast att någon spelintresserad har lyckats missa det brinnande vrak som är turerna kring Battlefront 2, och det är uppseendeväckande att till och med myndigheter nu ger sin syn på saken. Det här ser verkligen inte bra ut för EA, och med all rätt. De ville testa gränsen för hur man kan tjäna mer pengar på sina spel, och snubblade så långt över den att det är osäkert om de kan lyckas ta sig tillbaka igen. En sak är säker – det ska bli intressant att se var det hela landar.

Need for Speeds levelsystem ändras efter kritik

Mac gillar inte dina lootlådor heller, Need for Speed!

Ännu ett EA-spel har fått kritik för sitt levelsystem och hur det uppmuntrar spelare att köpa lootlådor för riktiga pengar, nämligen Need for Speed Payback. Kritiken har lett till en hel del ändringar i systemet, som rullades ut med en patch i förra veckan. I en tråd på Reddit skriver utvecklarna Ghost Games om vad som ändrats. Kortfattat tjänar spelaren nu mer erfarenhetspoäng och valuta för att delta i tävlingar i spelet, något som gör det enklare att komma vidare utan att köpa lootlådor

Niklas tankar: EA, EA, EA. Vad ska vi göra med er? Som om det inte räckte med Star Wars. Need for Speed är visserligen inte ett lika tungt namn, men på förhand såg Payback riktigt intressant ut. Det tar dock inte lång tid innan de slumpmässigt utvalda belöningarna för att klara race och nå ny level känns unkna. Ändringarna är välkomna, men tyvärr avhjälper inte de det faktum att Need for Speed Payback i övrigt är ett rätt så menlöst spel.

Spelare upptäcker saknade Bloodbornemonster tre år efter release

Tre år efter det att From Softwares Playstation 4-exklusiva Bloodborne släpptes har fans hittat fiender som man inte trodde fanns med i spelet, skriver Eurogamer. Det rör sig om Flaming giants som MorosNyx i Reddit-gruppen The Tomb Prospectors som sysslar med att undersöka spelets slumpmässigt genererade områden Chalice dungeons rapporterar om. Fyndet ska ha gjorts av gruppmedlemmen KolbrotKommander.

Det som är unikt med just Flaming giants är att de, såvitt communityt känner till, inte har setts till sedan spelets skapare Hidetaka Miyazaki själv visade upp Chalice dungeons på Playstation Experience 2014.

Niklas tankar: Det här må låta väldigt smalt för nyhetssvepet – och det är det. Men här är det jag som bestämmer, och jag tycker att det är riktigt tufft att det fortfarande, tre år senare, dyker upp nya grejer i Bloodborne, ett spel som jag precis äntligen klarat. Jag önskar mig i framtiden fler spel där allt inte hittas och avslöjas inom en vecka efter att det släppts.