Det är vår i luften, alltså perfekt tillfälle att hålla sig inne och spela! I denna veckas nyhetssvep är vi glada åt att Hitman har fått en ny utgivare och att mikrotransaktionerna försvinner ur Middle-Earth: Shadow of War. Mindre glatt är det att Boss Key väljer att sluta vidareutveckla Lawbreakers.

Warner Bros. blir Hitman-utgivare

Agent 47 har blivit med ny utgivare.

Danska IO Interactive och dess största spelserie, Hitman, dumpades förra våren av utgivaren Square Enix. Studion fick behålla rättigheterna till Hitman, men har stått utan utgivare sedan dess. Nu plockar Warner Bros. Interactive Entertainment upp rättigheterna att ge ut Hitman: Definitive Edition som släpps den 15 maj. I ett pressmeddelande skriver Warner att det handlar om grundspelet plus allt material som släppts sedan det kom ut.

Huruvida Warner kommer att fortsätta ge ut IO Interactives spel framöver är i nuläget oklart.

Niklas tankar: Hitman och IO Interactive står högt i kurs hos stora delar av Svampriket-redaktionen, och spelet hamnade på sjunde plats (för lågt!) på vår gemensamma lista över årets bästa spel 2016. Vi är såklart glada att danskarna återigen har en stor utgivare i ryggen och även om det inte är chansen att Warner även ger ut deras framtida spel ganska överhängande. Att som en halvstor studio ge ut spel själv är oerhört dyrt, och förhoppningsvis leder detta samarbete till att IO kan fokusera på det de är bäst på – dråpliga sätt att ha ihjäl dåliga människor.

Mikrotransaktioner fimpas i Shadow of War

Snart blir det svårt att påverka det här med riktiga pengar.

När Middle-Earth: Shadow of Mordor-uppföljaren Shadow of War släpptes i höstas riktades skarp kritik mot dess mikrotransaktioner och att ett parti mot slutet av spelet var som gjort för att få folk att  spendera riktiga pengar i det. Nu ska mikrotransaktionerna plockas bort ur spelet, och slutpartiet göras om, skriver utvecklarna Monolith i ett inlägg på sin sajt.

”Även om att köpa orcher i butiken är mer omedelbart och erbjuder spelaren fler valmöjligheter, har vi insett att denna valmöjlighet riskerade att underminera kärnan i vårt spel, Nemesis-systemet”, skriver man i inlägget.

Möjligheten att köpa guld i spelet för riktiga pengar försvinner den 8 maj, och den 17 juli försvinner allt som har med mikrotransaktioner att göra permanent från Shadow of War. Då görs även slutpartiet om för att passa ett spel utan mikrotransaktioner bättre.

Niklas tankar: Att mikrotransaktioner underminerar det som gör Shadow of War unikt, Nemesis-systemet, var nog de allra flestas första tanke när spelet släpptes för sju månader sedan. Märkligt ändå att det tog Monolith och utgivaren Warner så lång tid att själva komma på det. Tankarna går osökt till hur man kom fram till det, och gissningsvis är det helt enkelt så att det inte lönade sig. När det efter Star Wars: Battlefront 2 började storma kring mikrotransaktioner var det många som drog öronen åt sig, och Warner såg troligtvis en chans att dra in lite välbehövlig goodwill. Förhoppningsvis tänker de flesta utgivare om vad gäller mikrotransaktioner och loot-lådor i spel framöver.

Boss Key går vidare från Lawbreakers

Det här ser ut som att det hade varit kul att testa.

Utvecklarna Boss Key ska sluta vidareutveckla den lagbaserade shootern Lawbreakers, som släpptes i augusti i fjol. Studion, som grundats av Gears of War-skaparen Cliff Bleszinski, skriver i ett inlägg på sin sajt att man misslyckats med att nå ett tillfredställande antal spelare. Som mest har 7 482 personer spelat Lawbreakers samtidigt, enligt SteamCharts – och i skrivande stund har spelet endast två spelare.

”Även om en övergång till free to play kan verka vara den enklaste lösningen så skulle en förändring av den storleken kräva planering och resurser”, skriver utvecklarna i inlägget som anledning till varför man lämnar Lawbreakers bakom sig.

Inlägget avslutas med att studion berättar att teamet har jobbat med något annat på sistone, men berättar inte vad i nuläget.

Uppdatering: Boss Key har nu lagt ut konceptbilder på vad som skulle kunna ha att göra med kommande spel på sitt Twitter-konto.

Niklas tankar: Jag blir på riktigt lite ledsen när jag ser de oerhört deppiga Lawbreakers-siffrorna, men vet att jag samtidigt är en del av problemet. Vi är nog många som tyckt att spelet ser jättekul ut, men som inte spelat det på grund av Overwatch eller något annat liknande storspel. Cliffy B har varit rätt noga med att inte köra free to play-modellen för Lawbreakers, men jag undrar om inte det hade kunnat vara lösningen. Det är så oerhört svårt för ett spel från en ”okänd” studio att slå sig in i ett segment där Overwatch finns utan att göra det gratis eller oerhört billigt att börja spela. Jag har fortfarande tilltro till vad Cliffy B och Boss Key gör, men hoppas att de hittar en bättre affärsmodell och en inte lika exploaterad genre nästa gång.