Nyhetssvepet

EA om Battlefield-kritik, VM i Fortnite – och Telltale stäms av grundare

Vilket märkligt E3! Bra spel – desto sämre presentationer av dessa, är min korta analys. Det känns skönt att vara ute på andra sidan och nu ha en massa (nåja) nya spel att se fram emot. Veckans nyhetssvep hakar i E3 när vi uppmärksammar vad EA själv säger om de kvinnliga karaktärerna i Battlefield 5. Vi kolla även på hur ett VM i Fortnite kan komma att se ut – och att en av Telltales grundare stämmer företaget.

EA om Battlefield-kritikerna: De är obildade

När svenska Dice nästa spel i Battlefield-serien visades upp för någon vecka sedan höjdes kritiska röster på nätet mot att kvinnor och personer med funktionsvariationer får ta plats i trailern. Det hela kulminerade i hashtaggen #notmybattlefield där personer som tycker att spelet inte är tillräckligt historiskt korrekt uppmanar till bojkott.

Nu har utgivaren EA:s kreative chef Patrik Söderlund uttalat sig i frågan, och slår tillbaka mot kritikerna.

”Angående kvinnorna i Battlefield så är det något som utvecklarteamet har förespråkat”, säger han i en intervju med Gamasutra.

Söderlund berättar i intervjun om att hans 13-åriga dotter frågat honom varför folk blir upprörda över kvinnor i Battlefield 5 när hon kan spela som kvinna i Fortnite.

”De här människorna är obildade – de förstår inte att det är ett tänkbart scenario [att kvinnor stred i andra världskriget] – och att det här är ett spel. Idag finns mångfald vad gäller kön inom spelande på ett annat sätt än tidigare. Det finns många kvinnor som vill spela, och många män som vill spela som en tuff kvinna”, säger Söderlund i intervjun.

Niklas tankar: Skönt att EA sätter ner foten och inte ger efter för näthatarna. Precis som Patrik Söderlund själv säger så är Battlefield 5 ett spel – inte en jäkla historiebok. Det finns de som hävdar att man lär sig om historia genom Battlefield-serien, men de människorna bör nog fundera lite över sin historieutbildning. Det är känns befriande att höra i princip högsta hönset på kanske världens största spelföretag inte försöka ställa sig någonstans i mitten. Någon gång måste dessa näthatare lära sig att det de håller på med inte är okej.

Fortnite firar 125 miljoner spelare med VM

Tidigare i år berättade Epic att man tänkt pumpa in 100 miljoner dollar i olika Fortnite-tävlingar. I veckan meddelade utvecklarna av världens just nu största spel att man nått 125 miljoner spelare – och samtidigt att man nästa år anordnar det första världsmästerskapet i Fortnite: Battle Royale.

Kvaltävlingarna ska börja i höst, och slutspelet hållas under 2019, skriver Epic på sin sajt. Fortnite World Cup, som tävlingen heter, kommer att fokusera på solo- och duomatcher, men det ska även finnas plats för squads. Enligt Epic kommer kvalet vara helt baserat på spelskicklighet och inga ligor eller lag kommer att kunna köpa sig platser i tävlingen.

Niklas tankar: 125 miljoner spelare. Vi tar det en gång till. Etthundratjugofem miljoner spelare. Vansinne! Fortnite: Battle Royale är visserligen gratis att ladda ner, men det är ändå ett sällan skådat spelfenomen. Frågan är bara hur bara det gör sig som e-sport. PUBG har försökt, men inte riktigt lyckats få det att flyga. Kanske kan de där hundra miljonerna hjälpa till att komma på hur battle royale-spel bäst görs som e-sport. Den som lever får se.

Pressat Telltale stäms av grundare

Sista säsongen av The Walking Dead visades nyligen upp. Bild: Telltale

Den före detta vd:n för Telltale, tillika en av företagets grundare, stämmer The Walking Dead-utvecklaren för bland annat kontraktsbrott. Det rapporterar lokaltidningen Marin Independent Journal. Kevin Bruner var med och grundade Telltale 2004, och fick sparken som vd i fjol. Det är då kontraktsbrottet ska ha skett.

Enligt Telltale är stämningen grundlös och enligt företagets advokater ett sätt att ”hämnas på ett företag som redan är under ekonomisk press”. Så sent som in november i fjol skar Telltale ner sin personalstyrka med en fjärdedel, 90 personer, och det har rapporterats om problem med crunch och dåliga arbetsförhållanden på studion..

Niklas tankar: Kom ni ihåg när Telltale var världens hetaste spelutvecklare? Efter första säsongen av The Walking Dead och The Wolf Among Us verkade det inte finnas någon hejd på populariteten hos deras särskilda variant på äventyrsgenren. Men snacka om att modellen blev trött snabbt, och idag är det väl knappt någon annan än de största fansen av serierna som höjer ett ögonbryn när ett nytt spel presenteras. Jag har inte ens koll på vad de har på g utöver sista säsongen av The Walking Dead. Något mer med Minecraft, kanske? Hur som helst så får vi hoppas att de får bukt på både sina ekonomiska problem, men framförallt problemen med arbetsförhållandena.

Kommentarer

  1. Fredrik skriver:

    “Precis som Patrik Söderlund själv säger så är Battlefield 5 ett spel – inte en jäkla historiebok.”
    Vad är det för fel med det? Jag tänder på idén om en populärkultur som ger en faktabaserad och korrekt bild av historien. Annat fall medför en viss risk att sprida/upprätthålla faktoider. T.ex. vanföreställningen att kvinnor inte deltar i krig!

    Det ena behöver ju definitivt inte utesluta det andra! Vi har tonvis med fakta om att kvinnor deltog direkt i strider, på alla fronter. Det vi inte har data på är att t.ex. finländska kpistar användes av amerikaner i Italien. Men den inkorrektheten blir det nog svårt att hitta klagomål på under #NotMyBattlefield.

    Korthet:
    Battlefield borde visst ha varit en historiebok. Och i dem finns det gott om plats för människor av alla former och färger!

Skriv en kommentar