Om du, likt jag följer, nyheter om vad som händer i spelbranschen så kanske du också har lagt märke till att Epic nyligen har lanserat sin alldeles egna butik för att köpa spel digitalt till din dator. Det i sig var väl kanske ingen världsomvälvande nyhet då nya butiker konstant dyker upp från såväl stora utgivare som små nischade bolag. Men Epic var kanske inte helt väntat men det är heller inget konstigt från huset som Unreal byggde och som Fortnite har fyllt till bredden med kosing. Epic verkar dock satsa på att vara lite mer generösa mot sina samarbetspartners då de erbjuder sina partner 88% av kakan från intäkterna medan Valve “bara” ger 70% såvida du inte kommer upp i ganska stora volymer. Lägg här till att Epic dessutom vaskar sina 5% i royalty-intäkter som uppstår om ett spelföretag släpper ett Unreal-motor-spel på en annan tjänst.

Vi kan ju inte påstå något annat än att Valve är marknadsledande på att sälja digitala datorspel och även om GOG, Humble, Itch.io och otaliga andra är utmärkta komplement så kvarstår faktum att Steam ångvältar över konkurrensen med sitt enorma utbud och sina attraktiva reor. När nyheten om Epic Games Store kom ut började det röra lite på sig, det tisslades och tasslades om att Valve kanske kunde få lite konkurrens. Detta avfärdades av många och konsensus verkade vara att det var allt för bekvämt med Steam och att deras position på marknaden såg till att de helt enkelt inte kan misslyckas.

Men det var innan vi fick veta att Epic Games Store fick ett antal spel som inte kommer att släppas på Steam, i alla fall vad vi vet om nu. The Division 2, Super Meat Boy Forever, Hades, Fortnite och nu senast Metro Exodus (förhandsbokningar på Steam kommer inte försvinna men spelet i sig kommer inte släppas för öppen försäljning). Det går knappt en vecka utan att vi får veta att ännu ett spel kommer skippa Steam-release till fördel för Epic Games Store. Många kliar sig i huvudet och undrar hur detta kan komma sig, är det bara pengarna om lockar? Det ska jag inte sticka under stol med att pengar är viktiga för utvecklare. Om du kan välja mellan 88% av kakan mot 65% (om du använder Unreal-motorn på Steam) vad hade du då valt?

Valve har under flera år satt krokben för sig själva och protesterna har varit högljudda och kritiken svidande men det har inte spelat någon roll. Deras position som marknadsledare på att sälja spel på internet har varit orubblig trots alla nya tjänster som dykt upp i parti och minut. Valve och Steam har varit för stora för att misslyckas. Men under de senaste årens lopp har Valve helt ignorerat sina konsumenters vädjande och Valve har helt enkelt inte lärt sig. Tvärtom har de suttit säkert på tronen och har konsekvent struntat i de problem som har dykt upp. Utvecklare har svårt att få sina spel att synas, många spel försvinner i mängden. Länge var problemet att det var svårt, snudd på omöjligt för en liten utvecklare att lansera ett spel på Steam, nu kan vilket skräp som helst släppas och Valve rycker bara på axlarna.

Skälig kritik mot algoritmer, recensions-bombningar, knappt spelbara spel med stulet innehåll, rea-hets, funktioner som saknats, funktioner som ingen har bett om, usel kontakt med fansen, dålig support och mycket annat har runnit av Valve som vatten på en gås. Frågan är dock hur länge dom kan fortsätta såhär? Hur länge kan Valve rycka på axlarna inför att Epic Games Store ger ett bättre hem till spelföretag och deras produkter? Hur många stora AAA-spel kan de se slinka ur fingrarna innan de reagerar? Hur många indieutvecklare kan få avsmak inför Valve och deras affärsupplägg innan något fattar galoppen?

Epic Games Store är inte en räddare i nöden, men det är en behövlig konkurrent till Steam och just nu är medvinden hos Epic skulle jag vilja påstå. Medan det inte lär gå på en dag, en vecka, en månad eller ens ett år innan Epic Games Store är en allvarlig utmanare på marknaden men tappet för Valve kan mycket möjligt bli snabbare än vad de flesta kunde tänka sig. Valve har i åratal struntat i kritik och gett blanka fan i att lyssna på sina fans och förr eller senare tar det stopp på riktigt. I mångt om mycket kan det komma att handla om att Epic Games Store gör saker och ting rätt, utan snarare att Valve gör så mycket fel. Kanske borde dom försöka utveckla spel i framtiden.

Historien är fylld av företag som sågs som giganter som inte kunde misslyckas. Nokia, Kodak, Facit, Commodore och otaliga andra. Det är inte fallet som dödar, det är det plötsliga stoppet på botten.