Masskjutningar, lootlådor och trakasserier. Det har varit en mörk vecka när det kommer till spelnyheter. Tyvärr behöver vi ta upp de tragiska skjutningarna i USA, som påverkar hur Walmart säljer spel – men inte vapen. Dessutom kollar vi in att till och med konsoltillverkarna tröttnat på lootlådor, och att utvecklarna av supercharmiga Ooblets hotas och hatas efter sitt kontrakt med Epic.

Walmart plockar bort reklam för våldsamma spel – säljer fortfarande vapen

Walmart begränsar spelavdelningen, men inte vapenavdelningen.

Den amerikanska butikskedjan Walmart har valt att plocka ner alla skyltar och demostationer för våldsamma spel, rapporterar Vice. Det efter masskjutningen i en Walmart-butik i El Paso i Texas där en 21-åring dödade 22 personer. Dagen efter dödades 10 personer i ytterligare en masskjutning vid en bar i Dayton i Ohio. I slutet av juli dödades även två personer i en annan Walmart-butik i Southhaven i Mississippi. Ett par dagar efter skjutningen pekade den amerikanska presidenten Donald Trump på dataspel som en anledning till skjutningarna.

Anställda på Walmart uppmanas i ett PM att bland annat stänga av demokonsoler som visar våldsamma spel, specifikt Playstation- och Xbox-spel. Alla skyltar och alla reklam som refererar till våld eller aggressivt beteende ska plockas bort, och skärmar som visar jaktvideor ska stängas av.

Walmart, som är USA:s största butikskedja, har sedan skjutningarna dock inte förändrat något i sin policy vad gäller att sälja skjutvapen.

Niklas tankar: Ännu ett gäng tragiska masskjutningar i USA, och ännu en gång får spelen skit för dem. Men som amerikansk politiker är det snudd på omöjligt att snacka skit om vapen utan att få den snorrika vapenlobbyn NRA efter sig. Det är politiskt självmord att ens yttra ett ord om att begränsa tillgången till vapen, så då är spelen ett enkelt mål som många kan ställa sig bakom.

För att citera förre Nintendo-chefen Reggie Fils-Aime:

Nintendo, Sony och Microsoft kräver odds för lootlådor

Lootlådor – inte ens konsoltillverkarna gillar dem.

De tre stora konsoltillverkarna Nintendo, Sony och Microsoft är överens – utgivare måste uppge oddsen för lootlådor om de vill ha sådana i sina spel. Det säger branschorganisationen Entertainment Software Association, ESA [som även arrangerar E3, reds anm.], till Gameindustry.biz. ESA har även sagt att de ska undersöka problem med konsumentskydd vad gäller lootlådor.

Förändringen, som väntas införas nästa år innebär att det i alla nya spel med lootlårdor – och gamla spel där lootlådor införs – måste uppge hur oddsen för vilka föremål som kan finnas i lådan.

Lootlådor och deras potentiellt negativa effekter har diskuterats flitigt på senare tid, och bland annat har Nederländerna och Belgien beslutat att sådana är en form av hasardspel – och därför gjorts olagliga.

Enligt ESA har fler utgivare, nämligen Activision Blizzard, Bandai Namco, Bethesda, Bungie, Electronic Arts, Microsoft, Nintendo, Sony, Take-Two, Ubisoft, Warner Bros, och Wizards of the Coast gått med på kraven.

Niklas tankar: Jag tror att vi närmar oss början på slutet för det absurda sätt som lootlådor och andra mikrotransaktioner använts av utgivare de senaste åren. Att spela på beroendetendenser hos människor är fult och hör inte hemma i vår älskade spelhobby. Klarar man inte av att göra ett spel såpass bra och tilltalande att det kan gå med vinst, ja då kanske man ska ta sig en funderare på vad det är för spel man gör egentligen. Jag hoppas att det här får riktig effekt på de allra fulaste taktikerna och att spelföretag slutar utnyttja människors svagheter.

Ooblets-utvecklare trakasserade efter kontrakt med Epic

Charmiga Ooblets utvecklare utsätts för ett obeskrivligt hat.

Utvecklarna av Ooblets, tvåpersonstudion Glumberland, har utsatts för trakasserier och hot sedan de meddelade att de skrivit på ett kontrakt med Epic som innebär att PC-versionen av spelet blir tidsexklusivt för Epic Games Store. I ett blogginlägg där de förklarar avtalet skriver utvecklarna att de förstår att vissa inte gillar Epic Games Store och hellre vill köpa sina spel på Steam. De siar skämtsamt om att de förväntar sig en massa arga personer som känner att de är ”berättigade” att köpa spelet från vilken plattform de vill och om att delar av spelcommunityt är omoget och giftigt [toxic].

Detta ledde till att utvecklarna Rebecca Cordingley och Ben Wasser bombarderades av arga meddelanden på Twitter, Discord och andra ställen, varav många innehöll hat och direkta hot. I ett Medium-inlägg förklarar Ben Wasser det hela som fem dagar med tio- eller hundratusentals arga meddelanden och kommentarer. Vissa av dem med rasistiska uttryck och hot om våld, våldtäkt, mord och annat [varning för extremt grafiska hot i skärmdumparna i inlägget]. Bland annat görs antisemitiska kommentarer om Ben Wassers judiska härkomst.

”Det som hände oss är resultatet av folk som glömmer sin medmänsklighet för att delta i speldrama”, skriver Ben Wasser i inlägget.

Epic fördömer trakasserierna och hoten i ett blogginlägg på sin sajt.

What happened to us is the result of people forgetting their humanity for the sake of participating in video game drama.

Niklas tankar: Vad Ooblets-utvecklarna utsatts för de senaste veckorna är ett praktexempel på att spelcommunityt i vissa fall är det sämsta jag någonsin kan tänka mig. Vad är det för vidriga människor som påstår sig gilla något så kul som spel men samtidigt är så avgrundsonda att de mordhotar folk för att de måste öppna ett annat program i sin dator för att starta ett spel?

Är det ett problem att Epic Games Store inte stödjer vissa valutor och att det därför är svårt att köpa spel i vissa länder? Absolut! Är det en anledning att ens vara otrevlig mot någon, än mindre komma med hot om våld, mord och våldtäkt och antisemitiska kommentarer? Jag skäms lite över att ens ställa frågan. Om du någonsin känner dig manad att hata eller hota någon online för något så obetydligt som spel – ta ett djupt andetag, tänk en extra vända, och dra sedan åt helvete.

jag är väldigt sugen på att köpa Ooblets två gånger, bara för att stödja utvecklarna efter vad de tvingats gå igenom.