Sommaren närmar sig med stormsteg även om vädret just nu säger ”NÄPP”, och vi går nu bara och väntar på digital E3 med alla events omkring det. Men tills dess kollar vi in att Netflix verkar vilja satsa mer på spel, att Roblox inte ens är ett spel längre – och att Final Fantasy 14 äntligen får en officiell Fender Stratocaster.

Rapport: Netflix vill bli Netflix för spel

Black Mirror: Bandersnatch

I Netflix-serien Black Mirror: Bandersnatch ställs tittaren/spelaren inför de riktigt svåra frågorna.

Tv-jätten Netflix satsar på att bli Netflix även för spel. Detta genom att söka en chef som kan leda en expansion inom spelsegmentet, enligt en rapport som techsajten The Information (via Polygon) tagit del av. Enligt rapporten ska Netflix ha pratat med flera ”veteranchefer i spelbranschen” om tjänsten. Epitetet ”Netflix för spel” brukar ofta ges till Microsofts Game Pass eller Apple Arcade, och The Information menar att Netflix överväger att erbjuda en samling spel för en prenumerationskostnad. Till Polygon säger Netflix att man vill göra mer med interaktiv underhållning.

Netflix har är inte främmande för spel och har tidigare bland annat visat den interaktiva filmen Black Mirror: Bandersnatch. Även Telltale-äventyret Minecraft: Story Mode finns på Netflix. Man har dessutom flera serier baserade på spel som Dota, Castlevania och The Witcher, och fler är på väg. Det har även gjorts spel på Netflix-serier, närmare bestämt två olika Stranger Things-spel.

Niklas tankar: Fortnite har filmtrailers och konserter och nu vill Netflix ha spel. De populärkulturella gränserna suddas sakta men säkert ut, och det börjar nästan bli svårt att kategorisera saker och ting. Men det känns som en naturlig utveckling, och om spelen letar sig fram på fler populärkulturella platser har jag svårt att se några nackdelar med det. Ju fler som får upp ögonen för regelrätta spel desto bättre. Och hade jag kunnat få lite spel ihop med Netflix-prenumerationen jag redan har är jag verkligen inte den som klagar över det. Håll tummarna!

Efter Apple/Epic-rättegången: Roblox kallas inte längre spel

Roblox

Roblox är inte ett spel. Absolut inte. Näpp! Bild: Roblox

Roblox, ett av världens största spel, är inte längre ett spel. Åtminstone kallas det inte längre för det på den egna plattformen. Istället har begrepp som ”games”, ”continue playing” och ”playing” blivit ”experiences”, ”continue” och ”active”. Det hela grundar sig högst troligen i den pågående rättegången mellan Epic Games och Apple där Epic kortfattat stämmer teknikjätten för monopolliknande affärsverksamhet.

Under en av rättegångsdagarna tog Epics advokater upp Roblox som ett exempel på vad som får finnas på App Store och spel behandlas annorlunda än appar. Apple tillåter vanligtvis inte speltjänster som Microsofts Game Pass eftersom de vill att varje spel enskilt godkänns som en egen app. Men Roblox, som innehåller spelarskapade spel som går att köpa för in game-valuta, har funnits på Apples plattformar sedan 2017.

Ett par dagar efter diskussionen i rätten försvann ordet ”game” helt och hållet från Roblox och ersattes med andra begrepp, skriver Polygon. Till Polygon säger representanter för Roblox att ”experiences” ligger i linje med hur terminologin utvecklats för passa deras ”metaverse”, ett begrepp som även Epic använder om Fortnite.

Oavsett om de kallas för ”games” eller ”experiences” så kvarstår det faktum att Roblox tillhandahåller ett eget kodspråk och verktyg för att bygga – och sälja – egna sådana i alla möjliga sorters genrer. Nyligen startades till och med en 40 personer stark studio, Uplift Games, enkom för att skapa spel inuti Roblox.

Niklas tankar: Den pågående tvisten mellan Epic och Apple är som julafton för alla som är intresserade av spelbranschen. Vecka efter vecka får vi veta saker som aldrig var menade för någon utanför jätteföretagen. Det blir tydligare och tydligare vilket järngrepp Apple har om hela marknaden kring appar och spel på mobila plattformar. Troligen har Roblox fått kalla fötter av rättegången och snabbt som attan bytt ut alla antydningar till att man skulle vara ett spel för att inte kastas ut från App Store för att Epic satte finget på att de kommit runt Apples interna regelverk. För övrigt är det helt galet att det finns hela studior som bara gör spel inuti Roblox. Jag vet att jag borde försöka sätta mig in i det, men jag kommer aldrig runt att det ser för jävligt ut.

Final Fantasy 14 får officiell gitarr

Final Fantasy-gitarr

Den här yxan gåt inte av för hackor. Bild: Fender/Square Enix

Nyligen släppte Square Enix fler detaljer om den kommande Final Fantasy 14-expansionen, Endwalker. Släppdatum, ett nytt jobb – reaper – och nya platser visades upp. Ett par dagar senare Square Enix och Fender man även att man släpper en officiell Final Fantasy 14-gitarr. En svart Stratocaster med kristallmönster och spelets logga på halsen kommer att säljas ihop med ett hardcase, även det med Final Fantasy 14-loggan på.

Såhär tuff kan man se ut när man spelar Strata i Final Fantasy 14. Bild: Square Enix

Gitarren kommer även att vara spelbar av karaktärer i själva spelet, och finnas att köpa som inredningsdetalj på Manderville Gold Saucer.

Final Fantasy-stratan kostar 3 500 euro och ska gå att köpa i Japan i höst och resten av världen nästa år.

Niklas tankar: Det är omöjligt att inte imponeras av den halvt otroliga resa som Final Fantasy 14 gjort sedan det gjordes om från grunden efter att ha floppat när det släpptes. Det är nu en popkulturell gigant, något som inte minst samarbetet med världens troligtvis största gitarrtillverkare sätter fingret på. Jag är visserligen basist, men fan om inte den här gitarren är rätt snygg i all sin ostighet? Det är självklart smått vansinnigt att bränna 35 000 spänn på en spelbrandad gitarr, men har du råd, kör hårt!