Se där ja, nu är vi officiellt i spelsläppläge med Axiom Verge 2, Quake, 12 Minutes och Psychonauts. Dags att göra spelhöst! Även om ett av de nysläppta spelen figurerar i veckans nyhetssvep kollar vi även in att Fortnite Impostors anklagas för att vara en ripoff på Among Us, och förfasas över att ett litet bi drev Skyrim-utvecklare till vansinne genom att förstöra spelets introscen.

Among Us-utvecklare kritiska mot nytt Fortnite-läge

Fortnite Impostors

Fortnite Impostors är väääldigt likt Among Us.

Impostors heter ett nytt spelläge i Fortnite som går ut på att avslöja vilken av spelarna på ett rymdskepp som är en bedragare. Upplägget är väldigt likt Among Us som rönt stora framgångar under pandemiåret. Utvecklarna Innersloth riktade i förra veckan skarp kritik mot Epics tilltag, skriver bland andra Polygon.

”Hade det verkligen varit så svårt att lägga 10 procent mer anstränging på att göra en egen grej av det?”, undrar Marcus Bromander, en av Innersloths grundare, på Twitter. Programmeraren Adriel Wallick länkade till en seriestripp som antyder att Epic stulit Innersloths koncept rakt av.

Marcus Bromander skriver i sin tweet att man inte försökt patentera eller upphovsrättsskydda upplägget i Among Us eftersom han ”inte tror att det leder till en sund spelbransch”, men det är tydligt att utvecklarna – och många andra – är irriterade över Epics tilltag. Innersloth har även meddelat att de är öppna för samarbeten och crossovers med andra utvecklare och spel. Epic har i skrivande stund inte uttalat sig om kritiken mot Impostors.

Niklas tankar: Är Epics Fortnite-team spelvärldens Andy Warhol? Man räds ju uppenbarligen inte att ”influeras” av andras verk. Vi ska inte glömma att det vi känner som Fortnite idag – battle royale-läget – var något de gjorde när Playerunknown’s Battlegrounds började bli riktigt stort. Det är såklart inte olagligt att släppa spellägen som är extremt lika andra spel, men det känns lite väl magstarkt att suga i sig de mest populära spelen när de uppenbart blivit som allra störst. Jag undrar om Fortnite Impostors kommer att påverka Among Us spelarbas, eller om de två kan existera helt oberoende av varandra.

Remaster på Quake släppt till PC och konsol – med ny expansion

Quake

Ett av tidernas bästa spel ser bättre ut än någonsin!

I förra veckan hölls årets upplaga av Quakecon, återigen helt digitalt, och det var fokus på nyheter om släppta och sedan tidigare kända kommande spel. Men även ett helt ”nytt” spel. Första Quake, ett av spelhistoriens mest ikoniska spel, har släppts i en uppdaterad remasterversion med stöd för 4K-upplösning, nya grafiska effekter och modeller, split screen co-op, modernt onlineläge med crossplay och kommande gratis tilläggspaket som Quake 64. Det innehåller dessutom alla expansioner plus en helt ny, Dimension of the Machine, signerade svenska Machinegames. I och med nyversionen finns Quake nu även på de tre stora konsolerna, Nintendo, Xbox och Playstation.

Den som äger Quake på Steam eller i Bethesdas tjänst sedan tidigare kan uppgradera till nyversionen gratis. Spelet släpptes även direkt till Game Pass, och samtidigt kom också Quake 2 och 3 till tjänsten.

Niklas tankar: Jag brukar inte ha med nyheter om släppdatum av olika spel, men ibland måste man göra undantag. Vi snackar om Quake här, ett av världshistoriens absolut bästa spel, och det känns så oerhört bra att spela! Så se det här mer som ett meddelande till allmänheten snarare än en nyhet. Varsågoda!

Lästips: Så förstörde ett bi Skyrims introscen

Skyrim

En klassisk scen, som nästan förstördes av ett bi.

Vi avslutar veckans nyhetssvep med ett lästips om ett bi. Men inte vilket bi som helst, utan ett som gäckade Skyrim-utvecklarna och gång på gång förstörde det hyllade rollspelets introscen genom att få vagnen spelaren börjar på att flyga all världens väg. I en Twitter-tråd skriver den förra Bethesda-utvecklaren Nate Purkeypile om det lilla biet och vilka problem det ställde till med. Otroligt rolig läsning om märkliga saker som driver stackars spelutvecklare till vansinne.

Läs Nate Purkeypiles tråd här: