Ny vecka, nytt NFT-trams! Den här gången är det spelvärldens meste röstskådis Troy Baker som hoppat på NFT-tåget av någon outgrundlig anledning och vill kränga ”röst-NFT:er”. Utöver har vi nyligen fått reda på att Microsoft dödat all tillverkning av samtliga Xbox One-konsoler för ett tag sedan för att helt fokusera på Series X/S. Sony gör det motsatta och fortsätter prångla ur sig Playstation 4 för att möta den skriande bristen på den senaste konsolen. 

Troy Baker marknadsför ”röst-NFT:er” – kritiseras av fans

En av världens mest kända röstskådisar i spel, Troy Baker, ger sig in på NFT-marknaden. The Last of Us-stjärnan meddelade i veckan på Twitter att han ingår partnerskap med företaget VoiceverseNFT för att marknadsföra ”röst-NFT:er”. VoiceverseNFT beskriver i en Twitter-tråd det hela som en ”AI-röst som NFT:n representerar ägandet av”, som du kan använda för att skapa ljud med just den rösten.

”Vi har alla en historia att berätta. Du kan hata, eller skapa. Var kommer du att göra?”, skriver Baker i tweeten som direkt möttes av massiv kritik. Det är inte bara NFT:ers minst sagt dåliga rykte bland gamers eller de mängder energi som krävs för att skapa kryptovalutorna de handlas med – kritiker påpekar även att Baker hjälper till att sälja automatiserat röstskådespeleri, något som kan leda till mindre jobb för röstskådisar.

Efter den massiva kritiken mot den första tweeten återvände Baker för att klargöra att han tagit del av kritiken och att han ”uppskattar att ni delar med er av era tankar och ger mig mycket att fundera över”. Han skriver även att ”hata/skapa-delen kanske var lite provocerande” och bad om ursäkt för det uttalandet. Han nämner dock ingenting om huruvida kritiken påverkat samarbetet mellan honom och VoiceverseNFT på något sätt. I podcasten Play, Watch Listen klargör Troy Baker att hans röst kommer att finnas på tjänsten och att han vill att även personer som inte har råd att anlita honom ska kunna ha med ”Troy Baker” i sina spel.

Niklas tankar: Det är sällan den stora massan av självutnämnda ”gamers” har något vettigt att säga, men motståndet till NFT:er jag helhjärtat ställer mig bakom. Bortsett det extremt oklara och pyramidspelsliknande kring själva handeln med dem, och de uppenbara negativa miljökonsekvenserna av dem verkar många som pratar om NFT:er i spel inte riktigt förstå hur spel funkar. Ett bra exempel är DJ:n och tidigare Linkin Park-medlemmen Mike Shinoda som på Twitter härjade om att ta sitt favoritskin från Valorant och använda det i Fortnite, Call of Duty, Minecraft och sociala medier. Han blev rätt så snabb nersablad av folk som försökte förklara för honom hur spelutveckling går till. Det låter ju svintufft att vara den enda ägaren till ett särskilt skin och ta det med sig från spel till spel till spel. Men vem ska göra jobbet? Det är ju inte som att ett Valorant-skin är en jpeg som går att kopiera och klistra på en Call of Duty-soldat eller en Minecraft-gubbe. Det är ofta denna sorts ”banbrytande” grejer som föreslås av NFT-förespråkare, men de glömmer att någon måste sitta och anpassa alla dessa prylar till olika spel. Ska ett varje utvecklare ha ett helt team med designers som sitter och anpassar enskilda personers skins till just det spelet? Vem ska betala för det? Det hela faller på sin egen orimlighet. Om du trodde att Call of Duty tog upp mycket plats på din hårddisk nu, vänta bara tills ScubaSteve420BlazeIt och SexyGalNoScope_1337 ska ha sina skins från Minecraft och Rainbow Six: Siege med sig in i Warzone. Rättighetsproblematiken ska vi inte ens tala om. Det är för mig också extremt otydligt vad man ska ha NFT:er till utöver att tjäna pengar på ett pyramidspelsliknande sätt. Man kan liksom inte sälja en produkt innan man bestämmer vad den ska vara bra till. Nä, håll era NFT:er långt borta från mina spel, tacksåmyckethej!

Microsoft har slutat tillverka Xbox One…

Xbox One S

RIP samtliga Xbox One. Bild: Microsoft

Microsoft tillverkar inte längre några Xbox One-konsoler, rapporterar The Verge. Man har tidigare sagt att man slutade med One X och den digitala varianten av One S inför släppet av Series X, men enligt nya uppgifter ska man även ha lagt ner produktionen av One S i slutet av 2020. Under hela 2021 har man alltså helt fokuserat på Series X och S.

Xbox-chefen Phil Spencer sa nyligen i en intervju med The New York Times att Series X och S säljer snabbare än alla tidigare generationer av Xbox-konsoler, komponentbrist till trots. Enligt Spencer kan man tillverka fler Series S-chip med samma material, och att det är därför den är lättare att få tag på än Series X.

… Men Sony fortsätter med Playstation 4

Playstation 4 Slim och Pro.

Still going strong! Bild: Sony

Medan Microsoft övergett sin tidigare konsolgeneration för att satsa helt på Series X och S gör Sony det motsatta. Istället för att avsluta produktionen av Playstation 4 i slutet av 2021 som planerat har man enligt Bloomberg bestämt sig för att fortsätta tillverka den äldre konsolen under hela 2022. Planen var att göra en snabb övergång från Playstation 4 till 5, men den pågående komponentbristen satte käppar i hjulen. Playstation 4 använder sig av mindre avancerade chip och är lättare och billigare att tillverka. Enligt källor till Bloomberg planerar man att tillverka en miljon Playstation 4-konsoler för att möta flaskhalsarna i såväl produktionen som transporten av Playstation 5. Playstation 5 ska ha sålts i över 13 miljoner exemplar sedan den släpptes i november 2020 och enligt Sony skulle man inte kunna möta efterfrågan ens om man kunnat tillverka många fler än i dagsläget.

Fler än 116 miljoner Playstation 4 har sålts sedan den släpptes på marknaden 2013. 3,1 miljoner av dessa har sålts efter det att Playstation 5 släpptes.

Niklas tankar: Konsolbristen, tillsammans med alla annan brist, rullar alltjämt på, och det ser knappast ut att finnas någon ljusning framöver. Det är märkliga tider vi lever i, men jag tror att vi helt enkelt måste vänja oss vid att vi inte kan leva som vi gjort förr, då allt går att få tag på precis hela tiden. Det är klart tråkigt att vi inte helt kan gå in i nästa konsolgeneration när folk ”tvingas” spela på äldre hårdvara, men ärligt talat har vi som samhälle lite större problem tänka på. Fast det är lätt för mig att säga, som lyckats få tag på en ny konsol…