Välkommen till februari! Dying Light 2, Sifu, Total War: Warhammer 3, Horizon: Forbidden West och Elden Ring är bara lite av allt som släpps denna späckade månad. Men lite nyheter ska vi väl hinna med också? Vad sägs om att kolla in att indie-darlingen Unpacking plagierades skamlöst och sköt upp i topp på App Store? Eller att Ubisoft tycker att det är spelarnas fel att de ”inte fattar” vad som är så bra med NFT:er? Eller varför inte grotta ner sig i lite intervjuer med hjärnan bakom Elden Ring och Soulsborne-spelen Hidetaka Miyazaki? Mycket nöje!

Unpacking-klon toppade App Store: ”Knäckande för ett litet team”

Unpacking

Indiedarlingen Unpacking råkade ut för ett riktigt tråkigt plagiat.

Under ett par dagar låg spelet Unpacking Master på topplistorna över mest nedladdade spel på Apples App Store och Google Play Store. Det ska dock inte förväxlas med indiedarlingen Unpacking, som gjort succé på Game Pass och Switch under vintern, det är nämligen en skamlös klon där man kopierat föremål och hela rum rakt av.

”Det är knäckande för ett litet team som vårt att se det som bokstavligt talat tog år att planera, finslipa och skapa snabbt kopieras i en opportunistisk reklamfylld app bara tre månader efter vårt spel släpptes”, twittrade skaparna Witch Beam från Unpacking-kontot.

Det hela fick stor uppmärksamhet i sociala medier och på nyhetssajter, och efter några dagar hade spelet plockats bort från både Apples och Googles butiker. Egor Vaihanski, vd:n på SayGames som är spelets utgivare, ber i ett uttalande till Kotaku om ursäkt för ”bristande research”.

”Jag vill be om ursäkt för vår brist på research innan vi släppte spelet från en av de utvecklare vi samarbetar med. Spelet liknar klart och tydligt Unpacking och likheterna är långt fler än spelets titel. Vi klantade oss och ber om ursäkt. Vi har tagit ner Unpacking Master från Google Play, och spelet går inte längre att ladda ner på iOS eller Android. Vi har också kontaktat Witch Beam för att diskutera hur vi kan lösa det här”, skriver Vaihanski i uttalandet. Han nämner dock inget om hur det hela påverkar relationen mellan SayGames och studion som gjort spelet.

Unpacking-klonen är bara en i raden av alla kopior som profiterar på populära spel i appbutikerna. När ordspelet Wordle gjorde succé i början av året dök kopior av det upp som svampar ur jorden.

Niklas tankar: Ja jösses, så många skamlösa ”spelutvecklare” det finns där ute. För varje succé kommer mobila gratisvarianter som vill casha in. Ibland kan det gå så illa att kopian bli mycket större än originalet, som i fallet Threes! och 2048. Man ömmar ju för indieutvecklare som kämpat i åratal som får se sitt livsverk kapas helt skamlöst. Det blev ju åtminstone ett lite lyckligare slut på den här historien än vanligt, då utgivaren faktiskt säger sig vilja sona för vad som verkar vara ett ärligt misstag. Men den där underleverantören borde ju få sig en rejäl känga. Så länge det finns spel kommer vi tyvärr också att få se skamlösa cashgrabs till kloner, och vi får alla hjälpas åt att släpa ut skiten i ljuset när vi hittar dem.

Ubisoft-chef: Gamers ”fattar inte” NFT:er

Ubisoft Quartz

Gamers fattar inte hur bra NFT:er är för dem, tycker Ubisofts NFT-chef.

I slutet av förra året lanserade Ubisoft kryptoplattformen Quartz och började sälja NFT:er i Ghost Recon Breakpoint i form av utrustning, Digits, med unika serienummer. Kritiken lät inte vänta på sig och en video som presenterade Digits fick 31 000 tummar ner innan den avlistades på Youtube. Nu uttlar sig chefen för Ubisofts ”Strategic Innovations Lab, Nicolas Pouard, om Quarts och kritiken mot det – och lägger skulden på fansen som han menar ”inte fattar” hur bra det är för dem.

”Jag tror inte att spelare fattar vad en digital sekundär marknad kan ge dem Just nu, på grund av den rådande situationen och NFT:ers kontext, tror spelare att det förstör planeten och är ett spekulationsverktyg. Men det vi ser till först är slutmålet. Slutmålet är att ge spelare möjligheten att sälja vidare sina föremål när de är klara med dem, eller klara med spelet i sig. Så det är faktiskt för dem. Det är väldigt fördelaktigt. Men de fattar inte det just nu”, säger Pouard i intervjun med den australiensiska produktjämföringssajten Finder.

Han menar att ”play to earn”-modellen handlar om att ge spelare möjligheten att tjäna egna pengar och att man medvetet gjort det ”svårt” att skaffa Digits eftersom man måste ha köpt spelet, och spelat minst två timmar. Detta ska enligt Pouard motverka att rena spekulanter sveper in och påverkar marknaden för NFT:erna.

Ubisoft är inte de enda som fått hård och omedelbar kritik för sina NFT-planer. Stalker 2-utvecklarna GSC Game World gick ut med att spelet skulle innehålla NFT:er – och ändrade sig – inom loppet av en och en halv timme. Spelsläppet har sedan dess skjutits upp från april till december i år.

Niklas tankar:

Oh Come On Jim Carrey GIF - Find & Share on GIPHY

Lästips: Souls-skaparen Hidetaka Miyazaki om Elden Ring och sin kärlek till giftträsk

Elden Ring

Det är nära nu!

Med mindre än en månad kvar tills dess att Elden Ring släpps har From Softwares Hidetaka Miyazaki låtit sig intervjuas på en rad ställen. Intervjuerna ger en fascinerande inblick i hur en av spelvärldens mest speciella kreatörer ser på spel. Han svarar på frågor om allt från att gå över till open world, hur mycket han gillade Josef Fares-spelet It Takes Two och hur han återfann sin kärlek till helvetesträsk fulla av gift i skapandet av Elden Ring.

Game Informer: Hidetaka Miyazaki återfann sin kärlek till att skapa giftträsk i Elden Ring

Intervjun är en del av Game Informers stora Elden Ring-special.

Även den officiella Playstation-bloggen har publicerat en intervju med Miyazaki, där han bland annat går in på hur mycket han tyckte om It Takes Two.