Vi närmar oss november och storspelen står som spön i backen, trots att det enligt vissa varit ett ”svagt” spelår. Denna vecka kommer bland annat Bayonetta 3, vars röstskådis-debacle vi får tillfälle att återkomma till idag. Vi kollar även in inte mindre än tre nya Silent Hill-spel, och en film! Sist men inte minst drar vi en lång, uppgiven suck åt att legendaren Will Wright ger sig på blockkedjan.

Källor bestrider Bayonetta-skådis uppgifter om låga löner

Bayonetta 3

Det är fortsatt stökigt kring röstskådespeleriet i Bayonetta 3.

I förra veckan gick Hellena Taylor, som gjort rösten till Bayonetta ut med en uppmaning att bojkotta Bayonetta 3, eftersom hon erbjudits en oskäligt låg lön för att reprisera rollen en tredje gång. Enligt Taylor skulle hon bara få 4 000 dollar för arbetet, något hon menar inte går att leva på. Nu berättar källor som är ”bekanta med projektet” för såväl Video Games Chronicle och Bloomberg att det inte stämmer. Enligt källorna ska Taylor har erbjudits 3 000–4 000 dollar styck för fyra eller ”fler än fem” inspelningstillfällen à fyra timmar. Totalt skulle det röra sig om runt 15 000 dollar. Dessa uppgifter säger Taylor till VGC är falska och ”ett skämt”.

Bloombergs källor menar att Hellena Taylor ville ha ett sexsiffrigt belopp för jobbet, plus provision på sålda exemplar av Bayonetta 3.

Bayonetta 3-bråket har lett till en diskussion på nätet om röstskådespelares löner och ersättningar. Spelets nya röstskådis, Jennifer Hale, har hamnat i skottlinjen. I ett uttalande på Twitter skriver hon bland annat att hon stödjer alla röstskådespelares rätt till en skälig lön för sitt arbete, och att hon hoppas att alla inblandade ska lösa sina meningsskiljaktigheter på ett respektfullt sätt.

PlatinumGames har ännu inte uttalat sig om dispyten, men har uttryckt sitt stöd till Jennifer Hale på Twitter: ”Vi ber folk att avstå från ohövliga kommentarer gent emot Jennifer eller någon annan som bidrar till serien”.

UPPDATERING: Hellena Taylor har i en tråd på Twitter klargjort att hon först erbjudits 10 000 dollar för jobbet, sedan 5 000 till efter att ha kontaktat PlatinumGames. När hon tackat nej till detta ska hon ha erbjudits 4 000 dollar för ett mindre antal repliker. Hon tillbakavisar uppgifterna att hon skulle ha krävt ett sexsiffrigt belopp för rollen och berättar att hon bara fick 3 000 pund för första spelet.

Niklas tankar: Nu har det blivit stökigt. Ord står mot ord, och frågan är om vi kommer att få veta hur det egentligen har gått till. Oavsett vem som har rätt och fel är det kanske ändå positivt att det uppstått en debatt kring röstskådespelares löner, för de verkar inte direkt toppen. Siffrorna som olika parter uppgett verkar göra gällande att röstskådespeleri i spel inte är något man blir rik på, om man inte är riktigt känd. Hoppas att detta kan leda till bättre villkor för de som röstsätter våra favoritspel.

Silent Hill kommer tillbaka – med tre spel och en film

Tre spel och en film. Så tänker Konami att man ska skaka liv i den klassiska skräckisen Silent Hill. Först ut på Konamis Silent Hill Transmission-event, och den tveklöst största snackisen, är en remake på Silent Hill 2.

Bakom remaken ligger polska Bloober Team, som tidigare gjort bland annat Observation, Layers of Fear och The Medium. Det ska vara en total remake i stil med de som Capcom gjort för äldre Resident Evil-spel.

Silent Hill 2-remaken har inte fått något släppdatum, men kommer till PC och tidsexklusivt till Playstation 5.

Silent Hill: Townfall är ett nytt spel i serien som visades upp i en teaser under Transmission-eventet. Inte mycket är känt om det utöver att det görs av Stories Untold- och Observation-studion No Code och ges ut av Annapurna Interactive. Det är oklart när Townfall släpps eller till vilka plattformar det kommer.

Silent Hill kommer även tillbaka i filmform. Return to Silent Hill är följer händelserna i spelet Silent Hill 2 och i regissörsstolen sitter Christophe Gans, som gjorde den första Silent Hill-filmen 2006. Det är oklart när filmen kommer eller vilka som kommer att spela i den.

Transmission-eventet avslutades med en teasertrailer för det första stora huvudspelet i serien på över ett decennium – Silent Hill F. Enligt Konami är det ”en helt ny berättelse som utspelar sig i 1960-talets Japan i en vacker, men skräckinjagande värld”. Inte heller Silent Hill F har fått något släppdatum eller några plattformar.

Niklas tankar: Jag har aldrig spelat ett Silent Hill – jag var i Resident Evil-lägret när jag växte upp – men kan inte låta bli att fascineras när serier kommer tillbaka på ett så här stort sätt. Konami är inte direkt kända för att behandla sin serie väl, och Silent Hill-fansen har fått dras med besvikelse efter besvikelse. Nu ska det bli ändring på detta, men hoppsan, det verkar som att Bloober Team kanske inte är fansens favorit till att fixa en remake. Sättet de porträtterat saker som mental ohälsa i sina spel är kanske inte det fräschaste vilket har fått många att dra öronen åt sig. Men vem vet, kanske lyckas de bättre den här gången, när Konami får säga sitt? Silent Hill F verkar dock få en riktig läbbig stämning, så kanske är det där jag hoppar in i serien, nästan 25 år för sent?

Legendaren Will Wright gör blockkedje-spel

Will Wright

Legendarisk spelskapare pekar med pinne.

Den legendariske spelskaparen Will Wright – som ligger bakom spel som SimCity, Spore och The Sims – ska göra spel på blockkedjan. I en intervju med Stephen Totilo på Axios, och en trailer berättar han om projektet Voxverse där spelare ska kunna köpa mark för kryptovalutor och utvinna resurser som sedan kan förvandlas till föremål som går att sälja. Bakom designen av Voxverse ligger blockkedje-fokuserade startupen Gallium Games, som Wright startat tillsammans med Carmen Sandiego-skaparen Lauren Elliot. Själva utvecklingen av spelet görs dock hos spelmotorjätten Unity.

Spelets karaktärer ska vara samlarobjekt och säljas i NFT-form, men Will Wright säger att han snarare vill använda blockkedjan för att möjliggöra säkra transaktioner mellan spelare. Han säger till Axios att NFT-köpen inte är den viktigaste delen av projektet.

”Jag är mycket mer intresserad av att locka en miljon gratisspelare än, du vet, 10 000 rika valar, även om vi kunde behöva de där rika valarna”‚ säger Wright till Axios.

Det är oklart när Voxverse kommer att släppas eller var man kommer att kunna spela det.

Niklas tankar: