För ett tag sen gjorde jag en video om mobilspel, och som alltid när man gör en stor video om ett visst ämne så finns det vissa saker man skulle vilja prata om, men som bara inte får plats. Och ett av de ämnena i det här fallet var falsk marknadsföring.

Falsk marknadsföring finns överallt på mobilspelsmarknaden. Om du någonsin har sett en reklam för ett mobilspel så är chansen hög att reklamen ljög, vanligtvis om vad spelet egentligen går ut på och hur det ser ut. Alla speltrailers är väl på någon nivå friserade för att visa spelet i så bra ljus som möjligt och är väl på så vis till någon grad lite missvisande. Det är sällan spelet i verkligheten ser ut precis som det gjorde i trailern, men mobilspel spelar i en helt egen liga.

Tekniskt sett gameplay från Homescapes

2020 fick spelet Homescapes på nosen när Storbritanniens Advertising Standards Authority slog fast att deras Facebook-reklamer var missvisande. Reklamerna lägger fullt fokus på den klassiska typen av ”dra pinne”-pussel som finns i ungefär en miljard olika spel, vilket inte är vad man huvudsakligen gör i spelet. Utvecklarna Playrix argumenterade att allt som visas upp faktiskt finns i spelet, men som någon som spelat Homescapes och vet hur liten del av spelet den typen av pussel utgör, så ställer jag mig nog på kritikernas sida.

Så här fungerar majoriteten av missvisande mobilspelsreklam. Spelen består till 95% av en typ av gameplay, ofta någon form av Bejewled-klon, men all reklam fokuserar på bonusbanorna som dyker upp med stora mellanrum och får det att verka som den huvudsakliga mekaniken. Men sen finns det de som går längre. Och det för oss till Top War.

Top Wars reklamer är lögner. Rakt igenom, från början till slut, hittepå. Skitsnack. De består av gameplay som antingen är helt och hållet påhittat, eller stulet från något annat spel och sminkat med Top War-grafik. Ingenting du någonsin ser i deras reklamer är saker du kommer att uppleva i spelet. Det är ärligt talat svårt att inte på någon nivå respektera hur absolut obrydda de är inför konceptet ”sanning”.

Men anledningen att jag skriver den här texten nu är att Top War har påbörjat en ny reklamkampanj (okej, de körde kampanjen för ett litet tag sen, det har bara tagit tid att få tummen ur och skriva klart den här texten), och tagit konceptet till en helt ny nivå.

Reklamen kommer i form av videor på TikTok där betalda skådespelare låtsas spela spelet och ha väldigt roligt. Och så långt är det väl inga konstigheter. Det är ganska klassisk spelreklam. Men vad som tar reklamen till helt nya höjder är att de inte valt att ducka för kritiken de fått för sina tidigare missvisande reklamer, som någon jävla fegis, utan bemöter dem direkt.

Hela konceptet för reklamfilmerna är alltså att spelarna har hört att Top War använder sig av fejkat gameplay, och vill se efter själva om det stämmer. Och så sätter de igång och spelar och vad vi får se är… uppenbart fejkat gameplay. Inte bara är det uppenbart för alla som spelat Top War att vad som visas på skärmen inte matchar hur spelet faktiskt ser ut, det är uppenbart för alla som spelat någon större mängd spel över huvud taget att det här inte är från ett riktigt spel. Det är inte så här spel ser ut eller fungerar.

Man har alltså valt att göra en serie reklamfilmer där man bemöter kritiken om fejkat gameplay direkt, och säger att nej, vi använder inte alls fejkat gameplay. Och som bevis presenteras mer fejkat gameplay. Jag kan knappt föreställa mig ett mer baller move, och har nu tyvärr varit tvungen att revidera min åsikt till att Top War är bra nu. Jag kan inte värja mig mot ett så fullständigt vanvettigt drag. Skamlöst börjar inte ens beskriva det.

Vi lever i en era bortom och förbi ”sanning”. Ett så barnsligt koncept har vi ingen användning för. I den post-post-postmoderna världen styrs sanningen av den som står på sig hårdast. Och Top War står på sig så hårt att de måste ha rätt.