Fjärde advent har har kommit och gått och vi är nu på upploppet till jul. Vi här på Svampriket hoppas att ni får lite tid till avslappning och spel mellan varven. I julveckans nyhetssvep kollar vi in att Blizzard-veteranen Chris Metzen gör comeback, att High On Life innehåller AI-genererad konst och röstskådespeleri – och att Guerilla Games bekräftar sitt beryktade Horizon-onlinespel.

Nu tar nyhetssvepet en eller två veckors julledigt, vi får se lite hur det blir. God jul och gott nytt år, kära vänner!

Veteranen Chris Metzen återvänder till Blizzard

Chris Metzen

Chris Metzen dök upp under en frågestund på Blizzcon 2018.

En av huvudmännen bakom Warcraft-serien, Chris Metzen, kommer tillbaka till Blizzard, skriver utvecklaren på sin sajt. Metzen får titeln kreativ rådgivare och ska till en början styra upp World of Warcraft, men sedan även ”andra projekt i denna växande franchise”·

”Chris var en av originalmedlemmarna i teamet som jobbade på Warcraft-universumet när skapades 1994, och vi är glada över att återförena honom med världen han hjälpt till att skapa”‚ skriver Warcraft-chefen John Hight.

Chris Metzen ligger bakom mycket av världsbyggandet och flera av raserna i Warcraft-serien och gjorde även rösten till orkledaren Thrall. Sedan han lämnade Blizzard 2016 har han jobbat med att skapa penna- och papperrollspelet Auroboros: Coils of the Serpent tillsammans med en annan Blizzard-veteran, Mike Gilmartin.

Sedan Metzen slutade har Blizzard stämts av såväl anställda som myndigheter för att sexuella trakasserier och dålig arbetsmiljö frodats hos utvecklaren. Chris Metzen och tidigare Blizzard-chefen Mike Morhaime bad 2021 om ursäkt för att ha varit en del av kulturen som fostrat dessa problem.

Niklas tankar: Även om jag inte spelar World of Warcraft längre är jag väldigt förtjust i dess värld och nyfiken på vad som kan komma härnäst baserat på bland andra Chris Metzens världsbyggande. Så vitt jag har förstått verkar många WoW-fans vara glada över att han kommit tillbaka, och det känns som att den där gamla skutan kan behöva styras upp lite. Det återstår att se vad det blir av det hela, och vad som händer med Blizzard som företag om Microsofts planerade uppköp av Activision Blizzard blir av, trots att det stött på ordentlig patrull.

AI-genererat innehåll i High On Life

High On Life

High On Life innehåller pratande vapen, tramsiga utomjordingar – och AI-bilder.

Rick and Morty-skaparen Justin Roilands spel High On Life innehåller såväl bilder som röstskådespeleri skapade av AI, berättar Roiland i en intervju med Sky News. Han berättar att man använt AI-genererad konst i spelvärlden för att få det att ”kännas som ett märkligt, parallellt universum”.

Även röster i High On Life har AI-genererats. Till en början handlade det om prototyper för olika röster, men enligt Roiland har man behållit ”en mindre roll” i slutprodukten.

Justin Roiland säger i intervjun att han stor tilltro till användandet av AI inom spelutveckling i framtiden.

”AI kommer att vara ett verktyg som har potential att göra innehållsskapande otroligt tillgängligt”, säger han. ”Jag vet inte hur många år bort vi är, men allt som kommer att behövas är någon med stora idéer.”

Niklas tankar: AI-genererat innehåll i spel, film, tidningar, whatever är både fascinerande och lite skrämmande. Inom vissa områden kan det vara en stor hjälp, men jag har svårt att se att det kan ersätta mänskliga skapare fullt ut, åtminstone inom en överskådlig framtid. Det går såklart att måla upp domedagscenarion om att robotarna kommer att ta alla våra skapande jobb, men jag tror inte att det är så enkelt. Men en sak är jag rätt säker på, och det är att AI och andra typer av maskininlärning lär vara närvarande på ett eller annat sätt i de flesta av våra jobb i framtiden.

Guerilla Games bekräftar online-Horizon

Horizon Forbidden West

Kanske får vi göra det här tillsammans med kompisar i framtiden?

Ryktena stämde och nu har Guerilla Games bekräftat att de jobbar på ett onlinespel i Horizon-serien. På Twitter skriver den nederländska studion att man söker folk till ett spel med ”nya karaktärer” och ”en unik stiliserad” grafisk stil där spelare kan ”utforska den majestätiska Horizon-vildmarken tillsammans”.

Guerilla Games söker även personal till nästa stora single player-spel i serien, och även till ett team för externa projekt.

Niklas tankar: Även om Forbidden West var lite av en besvikelse efter det otroliga Zero Dawn vill jag ändå tillbringa mer tid i Horizon-världen. Det är en av mina absoluta favorit-framtidsvisioner i spel och världsbyggandet de gjort är verkligen toppen. Jag kan se hur en ”stiliserad” grafisk stil verkligen kan passa den världen, och spelar det gärna tillsammans med vänner. Kanske något Monster Hunter-liknande där man ska jaga robotdinosaurier ihop? Håller tummarna för det i alla fall!