DÄ var det bara fem spel kvar för avhandling. HÀr har ni dem, de fem bÀsta spelen under 2010, enligt mig.

5. God of War 3

NÀr vi trÀdde in i den tredje och avslutande delen av God of War-sagan var Kratos redan pÄ vÀg att avsluta dusten han hade med de grekiska gudarna. Vi visste redan hur arg han var, men det hindrade inte Kratos frÄn att ryta till ett dussintals gÄnger redan i spelets inledning. DÀr brukar den frÀmsta kritiken mot Kratos ligga, att han alltid Àr sÄ ursinnig och förblindad av sin ilska. Men jag gillar det. Eller rÀttare sagt sÄ tycker jag att det ska vara sÄ. Det Àr Krtos grej. Han Àr arg.

Men i God of War 3 försöker Santa Monica Studios ge lite sympati till Kratos, som om han sÄ mycket för sent skulle börja bry sig om nÄgot annat Àn sin hÀmnd och sitt hat. Det fungerar i Àrlighetens namn sÄdÀr. Det kÀnns lite vÀl pÄklistrat nÀr Kratos plötsligt börjar bry sig om andra Àn sig sjÀlv.

Men sen kan man fortsÀtta med att frÄga sig sjÀlv hur mycket man ska bry sig om det. Handlingen har sÀllan varit superb i denna serie, istÀllet Àr det den strömlinjeformade spelmotorn och den superepiska presentationen av alla de fantastiska miljöer som vi fÄr besöka med Kratos. Episkt kan vara det mest utnötta ordet i dessa sammanhang, men i God of War-serien hör ordet hemma, mer Àn nÄgonsin tidigare. NÀr allt Àr avslutat och sagan Àr över lÀmnas en liten dörr öppen för en eventuell uppföljare. Men jag vill nog se nÄgot annat frÄn Santa Monica nu, Kratos har haft sin tid. Och den var episk.

4. Vanquish

Japaner Àr konstiga. Under detta Är om nÄgot sÄ har det blivit uppenbart hur mycket östvÀrlden har halkat efter i spelutvecklingen, jÀmför bara Final Fantasy XIII gentemot Mass Effect 2. Men Platinum Games verkar ha hittat en mellanvÀg, för bÄde med Bayonetta, Madworld och nu senast Vanquish sÄ finns den dÀr konstiga japanska touchen fortfarande dÀr, men med fruktansvÀrt lÀttilgÀngliga och beroendeframkallande spelmotorer. I Vanquish blir det mer tydligt Àn nÄgonsin tidigare, det viktigaste i ett spel Àr trots allt hur det Àr att spela det, allt annat runt om fÄr komma i andra hand.

I Vanquish Ă€r det faktiskt du som gör alla de balla grejer som syns pĂ„ skĂ€rmen. Qiock time Events finns, men de Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ till antalet och istĂ€llet Ă€r det via din input som huvudkaraktĂ€ren hoppsparkar en större fiende, saknar ned tiden och pepprar densamma med kul pĂ„ vĂ€g ner frĂ„n sitt hopp. Och allt kĂ€nns fantastiskt i din hand – Vanquish frĂ€msta styrka Ă€r att fĂ„ dig som spelare att kĂ€nna dig som en riktig bad-ass.

Majoriteten av andra spel inom samma kategori gÄr som bekant i ett tungt, lÄngsamt tempo. I en jÀmförelse sÄ flyger Vanquish fram i en fullkomligt vansinnig hastighet. Visst kan du om du föredrar spela spelet precis pÄ samma sÀtt som du skulle ha spelat Gears of War, men det Àr lite av att missa poÀngen, som att med en Ferrari stÀlla upp i en folkrace-tÀvling. Du bör anvÀnda alla coola egenskaper som drÀkten i Vanquish erbjuder, det Àr dÄ spelet glÀnser som mest och det Àr ocksÄ dÄ det blir uppenbart att alla de brister som spelet lider av egentligen inte spelar nÄgon roll. Det viktigaste Àr hur det Àr att spela och det Àr underbart att spela Vanquish. SÄ underbart sÄ det rÀcker till en fjÀrdeplats pÄ min lista.

3. Rock Band 3

Om jag ska prata i metaforer som vÄra lyssnare i Retroresan kÀnner sig bekanta i sÄ Àr Rock Band 3 som att Àta den perfekta pizzan, nÀr du inte Àr det minsta sugen pÄ en pizza. Det finns faktiskt inget alls i Rock Band 3 som krÀver förbÀttring eller finslipning. Inget alls har lÀmnats Ät slumpen och jag tror inte att det finns nÄgon pÄ denna planet som kan pÄstÄ nÄgot annat Àn att Harmonix Àr bÀst pÄ vad de gör.

Problemet som spelet och genren stort dras med Àr att de allra flesta verkar övermÀtta pÄ denna typ av musikspel. Det Àr heller inte sÄ konstigt, pÄ nÄgra fÄ Är har spelen gÄtt frÄn ett förfest-fenomen till nÄgot som alla med en hyfsat ny konsol behövde ha i sitt hem. Framförallt Guitar Hero-serien har pumpats ut med flera förlagor per Är och utan nÄgra större förÀndringar Àn lÄtlistan.Vi har tillslut ledsnat och med facit i hand sÄ borde nog Rock Band 3 och de nyheter som ryms pÄ skivan kommit tidigare, kanske tiloch med vid releasen av Rock Band 2, dÀr serien och genren fortfarande var pÄ sin topp.

Men jag sÀger det igen. Rock Band 3 Àr fantastiskt. Det Àr inte bara det perfekta musikspelet, det Àr dÀrtill ocksÄ en riktigt bra musiklÀrare, som numera faktiskt kan lÀra dig att spela de instrument som man hÄller i. Visst krÀver det att du lÀttar pÄ plÄnboken avsevÀrt, men sÄ Àr det alltid med instrument nÀr du vill börja spela nÄgot. Och till alla som hÄnflinade Ät de första upplagorna av Guitar Hero och spydigt rÄdde oss att skaffa riktiga gitarrer och lÀra oss spela pÄ riktigt istÀllet. Nu kan vi det och jag tror inte det finns ett bÀttre stÀlle att börja pÄ Àn i Rock Band 3.

TyvÀrr sÄ Àr det hÀr troligtvis den sista delen vi ser av serien. Och visst Àr det synd, men jag tror samtidigt att man aldrig skulle ha kunnat förbÀttra detta spel. Kungen Àr död. LÀnge leve kungen.

2. Heavy Rain

Under Äret har vi sett tre stora exklusiva titlar frÄn Sony och Playstation 3. Gran Turismo 5 har lÀnge ansetts vara den konsolsÀljare som skulle rÀdda Sony ur det hÄl som de grÀvde i inledningsfasen av Ps3an. Gran Turismo 5 kom dock för sent, och istÀllet fick titlar som framförallt Uncharted 2 trÀda in som det stora flaggskeppet för den svarta grillen. God of War 3 var en annan konsolsÀljare sas det, de bÄda föregÄngarna imponerade stort och gick lÀnge att jÀmföras med nuvarande generation i upplÀgg och utseende. God of War 3 kom ocksÄ detta Är, och att spelet har knipit Ät sig femteplatsen pÄ denna lista talar sitt tydliga sprÄk.

Men det finns en tredje och betydligt mer intressant exklusiv titel Àn dessa tvÄ, och det Àr Heavy Rain. Om jag ska försöka fÄ in nÄgon som inte Àr sÄ insnöad pÄ Playstation 3 eller spel i synnerhet sÄ Àr det via Heavy Rain jag försöker frÀlsa dem. Min sambo blev helt sÄld, och det var genom Heavy Rain som jag senare kunde dra igÄng projektet Nördskolan. Och jag tror det finns fler som henne, som inte riktigt förstÄr att spel kan vara mer Àn en bufflig manlig stereotyp med ett skjutvapen i hand. Spel kan berÀtta pÄ ett mer engagerande och indragande sÀtt Àn nÄgot annat medie, i Heavy Rain blir det extremt tydligt.

Som kÀllmaterial Àr Heavy Rain inget unikt alls. Historien har berÀttats förut, bÄde en och tvÄ gÄnger, men det Àr inte dÀr kÀrnan av det som Àr tilltalande med Heavy Rain ligger. Det handlar snarare om hur man berÀttar handlingen, hur man gÄng pÄ gÄng fÄngar in spelaren i den unika upplevelse som Heavy Rain Àr. För Heavy Rain Àr mer en unik upplevelse Àn ett unikt spel, men jag tycker verkligen att fler spel borde strÀva Ät det hÄll som David Cage och hans Quantic Dreams har dragit lasset. Spel kan vara sÄ mycket mer Àn vad det i dagslÀget Àr, och vi behövde Heavy Rain i Är för att bevisa just detta.

1. Red Dead Redemption

SandlÄdorna som Rockstar bidragit med har i stort sett alltid tilltalat mig. Jag har Àlskat friheten, alla val och alla konsekvenser. Det Àr dock rÀtt ironiskt att den bÀsta sandlÄdan skapades i en miljö som pÄ papperet bör vara rÀtt ödslig. Men det var hÀr som allt föll pÄ plats till 100%. PÄ en slÀtt, ensam med John och hans hÀst, insÄg jag att denna vÀrld var den mest levande och imponerande skapelsen som Rockstar har i sin portfölj.

Framförallt sÄ Àr det huvudkaraktÀren John som gjorde avtryck i mig. Hans Àrr Àr pÄ riktigt och de ekar fortfarande nÀr vi trÀder in i spelet. Det Àr en komplett karaktÀr som kanske fattar nÄgra konstiga beslut dÄ och dÄ, men det finns alltid en tanke med dem, som kanske inte frÄn början Àr uppenbara. Mer Àn nÄgonsin tidigare sÄ kÀnns han framförallt levande, han andas, Ängrar och grÀmjer sig, precis som oss.

Och sen var det ocksÄ anmÀrkningsvÀrt hur hela berÀttelsen avslutades. Utan att spoila nÄgot sÄ kan jag konstatera att den tog Ätminstonde mig med storm och överraskade ordentligt. Men nÀr man vÀl sÄg eftertexterna rulla insÄg man ocksÄ att det inte hade kunnat sluta pÄ nÄgot annat sÀtt. Det var en surrealistisk kÀnsla som spred sig i kroppen, jag borde ju ha förstÄtt hur det skulle gÄ, men jag gjorde inte det. Troligtvis för att jag fortfarande var medveten om att jag spelade ett spel.

Och det Àr just dÀr Rockstar Àr som allra bÀst. De gör inte spel som alla andra, de bryter istÀllet upp nya vÀgar att gÄ. Konstant. Man kan summera det hela med att de faktiskt inte följer utvecklingen av detta unga medie, utan snarare leder den. Och tack och lov för det.

Det var det gott folk. Ett helt fantastiskt Är enligt mig. Nu blickar vi snart framÄt, men innan dess hoppas jag att ni har ett riktigt hÀrligt nyÄrsfirande. Gott nytt Är pÄ er alla!