Övrigt

Satoru Iwata räddade Nintendos E3

Nintendos presskonferens har just avslutats, och det är bara att konstatera att inget blev som jag trodde. Man gick ut hårt och direkt med att för första gången visa upp det nya Zelda. Det blev en demonstration som slutade i totalt fiasko, och som kommer minnas som spelhistoriens kanske största antiklimax någonsin. En förvirrad Shigeru Miyamoto står och viftar förgäves, medan kontrollen vägrar lyda en enda av hans rörelser. Lägg sedan till på det att spelet förmodligen är seriens fulaste någonsin.

Bilden vi fick se förra året har uppenbarligen ingenting att göra med The Legend of Zelda: Skyward Sword, som det så fint ska heta. Det vi får är i stället Twilight Princess plus celshading. Aldrig har Link skådats i ett fulare och mer opersonligt fodral. Man har helt tagit bort charmen från Windwaker, och mörkret från Twilight Princess — de två elementen som definierade spelen. Kvar finns bara en opersonlig sörja, med en trasig wiimote.

Men efter den katastrof som för evigt kommer leva kvar i våra minnen som dagen då Shigeru Miyamoto slaktade sitt eget barn, började konferensen sakta men säkert vandra upp mot förväntningarna. Det första man gjorde var att rensa casualspelen ur vägen. Mario Sports och Wii Party flashade förbi lite snabbt, och vad som sedan följde kan bara beskrivas som en kavalkad av den inbitne gamerns våta retrodrömmar. Metroid, Kirby, Donkey Kong, Kid Icarus och Goldeneye plockade upp spillrorna efter Zelda-katastrofen. Överraskning efter överraskning. Ingen av titlarna var någon riktig knock-out, utan snarare små snabba slag som plockade poäng.

Tills Satoru Iwata spände på sig handskarna, och klev upp på scenen. Där visade han upp 3DS, och tog därmed förmodligen även hem årets E3-seger till Nintendo. Precis som han än en gång räddat hela företaget, blev han nu mannen som fick rädda presskonferensen. I skrivande stund är det 20 minuter tills Sonys presskonferens. Och såvida de inte visar upp en 3D-version av PSP blir det svårt att slå 3DS. Att man däremot kan visa varför Move är bättre än Wii Motion Plus är inte bli speciellt svårt.

Inga kommentarer

  1. […] Game + Svampriket juni 15, 2010 – Henrik […]

  2. Peter skriver:

    Håller inte med om grafiken.
    Jag tycker att den är underbar
    En perfekt medelväg.

    I övrigt var det en alldeles fenomenal show med massa goa spel.

  3. Hurvilo skriver:

    Tycker det är rätt dåligt att döma ut Zeldas grafik så här tidigt faktiskt. 😛

    Men visst, rent spontant kanske jag håller med dig. Det känns som en väldigt feg väg att gå. Men jag tror känslan kommer att bli en helt annan när man själv spelar.

  4. tommy skriver:

    Hurvilo:
    Hade du sagt detsamma om jag hade sagt att det ser skitsnyggt och awesome ut? 😉 Vad är meningen med att visa upp spelet om det inte är meningen att vi ska bilda oss en uppfattning? Jag dömer utifrån vad jag sett hittills, och står fast vid att det är skitfult tills Nintendo visar något som jag inte tycker är skitfult.

    Peter:
    Önskar jag kunde hålla med. Tycker det ser otroligt plastigt ut. 🙁
    Ville ha något mörkt och riktigt ovanligt rent visuellt, men någon som kanske inte ens ser ut som Link. Men han har åtminstone väldigt pösiga brallor. :p Och ja, Nintendo bjöd på en dundrans tillställning.

Skriv en kommentar