Krönika

Spelförstörande buggar ignoreras

Jag kanske inbillar mig, men buggiga spel verkar öka i antalet allt eftersom spel blir mer och mer avancerade. Förra året var förmodligen ett av de buggigaste någonsin, med spel som Fallout: New Vegas och Red Dead Redemption i täten. Flygande hästar och försvinnande sparfiler rapporterades från höger och vänster. De harmlösa buggarna resulterade i roliga YouTube-videos, medan de mer allvarliga problemen fick många att slita håret i frustration. Själv stötte jag inte på några allvarliga buggar i varken Red Dead Redemption eller Fallout: New Vegas, men såhär ett år efter har buggandet hunnit ikapp både mig och min flickvän.

Det första som inträffade var att flickvännen plötsligt inte kunde komma vidare i Costume Quest. Flera timmar in var det meningen att hon skulle locka barn med en french fries-dräkt. Problemet var bara att inget av barnen reagerade på hennes försök. Hur många gånger vi än försökte, hur många gånger vi än startade om konsolen. Inte ens när vi laddade hem patchen verkade det fungera. Så jag begav mig till Google för att göra en sökning, och insåg snart att det här var ett vanligt problem. Diverse forum och message boards var fulla av upprörda personer som inte kunde ta sig vidare på grund av buggen. Även Double Fines egna forum hade en tråd angående buggen, där en av de anställda själv skrivit och därmed visat att de är medvetna om problemet. Ett halvår senare har Double Fine fortfarande inte lagat spelet, utan säger i stället bara ”sorry” till sina kunder och råder dem helt enkelt att börja om äventyret.

Efter traumat med Costume Quest påbörjade jag och flickvännen Castle Crashers tillsammans. Vår första spelsession varade strax över två timmar. Igår kväll skulle vi fortsätta vårt slottskraschande tillsammans, men upptäckte till vår fasa att vårt tidigare spelande var helt borta. Vi loggade in på hennes profil – ingen sparfil. Min profil – ingen sparfil. Kollade konsolens hårddisk – ingen sparfil. Hade vi glömt spara? Men vi såg ju ingen sparfunktion! Och spelet autosparade ju flera gånger! Ännu en titt på Google avslöjade att även Castle Crashers har en bugg som helt enkelt raderar hela din sparfil. Trots att spelet är TRE ÅR gammalt har utvecklarna The Behemoth fortfarande inte lagat buggen med en patch. Precis som Double Fine väljer man alltså att helt enkelt ignorera sina spelare totalt. Är buggarna omöjliga att fixa? Eller är utvecklarna verkligen så nonchalanta att de skiter i buggar som förstör spelen och gör så att det inte går att spela dem?

Kanske borde vi bara undvika spel med fonetiska alliterationer på K.

Inga kommentarer

  1. NISA fixar ju i alla fall de buggar som NIS upptäcker i sina spel. Om de kan. Det är nog enda fördelen med internet idag. Man kan fixa en hel del buggar utan problem och sedan bara patcha spelen enkelt.

    Det var förre med de tidigare generationerna i den anmärkningen. Men vissa buggar har ju fått kultstatus: Att man inte kan klara av Battletoads med 2 spelare då en bana bara kan spelas av 1 spelare exempelvis. Efter att den banan är avklarad kan den andra spelaren återuppstå, men ej under denna bana.

    Samtidigt är ju den här typen av buggar bara bevis på att spelen inte är färdigutvecklade utan släppta i förtid för att tjäna massa pengar. Vilket är synd. Någon arbetsmoral och att man vill släppa så buggfria spel som möjligt borde väl vara normen?

  2. Tommy Håkansson skriver:

    Ja, att kunna patcha spel är helt underbart. Men som du säger tror jag även den möjligheten resulterar i fler ofärdiga spel på marknaden, eftersom man vet att patchandet är ett skyddsnät. Jag stötte aldrig på en bugg som gjorde att man inte kunde fortsätta spelet på SNES, Playstation och N64, liksom. Om det finns handlar det säkert om det lägsta av shovelwaretitlar.

  3. Det blir ju iallafall vanligare med att det är mindre innehåll med ifrån början och att det sedan släpps uppgraderingar och tillägg som DLC.
    Jag tror att fler och fler utvecklare ser det som ett steg i processen att släppa spel ”halvfärdiga” för att rätta till dom i efterhand. Eller iallafall känns det så i många fall. Jag tror många har inställingen ”ah, skitsamma om det där inte blir så bra, det kan vi alltid rätta till i efterhand”

    Med andra ord har spelutvecklare blivit bortskämda med att möjligheten till patchar finns idag.

  4. Tommy Håkansson skriver:

    Till The Behemoths försvar finns det ett sätt som KAN fixa tillbaka de raderade sparfilerna (även om det inte alltid funkar, så funkade det för mig). Double Fine har dock inga ursäkter alls!

  5. Holmberg skriver:

    Double Fine pratade om french fries buggen i en av sina podcast.. anledningen till att dom inte fixar det trots att dom vet om det är enligt dem att det är för dyrt att lägga ut patchar på konsol-plattformen.

  6. Mattias Frost skriver:

    ”det är för dyrt att lägga ut patchar på konsol-plattformen.”

    Vilket skönt resonemang. Jag som konsument tycker att det är för dyrt att lägga ut pengar på trasiga spel.

    Börjar tröttna på att vi som konsumenter av denna härliga kulturyttring enbart har SKYLDIGHETER till de allsmäktiga, heliga utvecklarna. Som empatisk, tänkande individ förstår jag givetvis att det inte ligger i någon utvecklares/utgivares intresse att sälja trasiga produkter till mig. Men ibland gör de ju det ändå, just för att de kan komma undan med det. Kan ni se det i någon annan bransch, liksom?

    ”Nä, tyvärr. Den här bilen har ingen ratt, kommer aldrig ha någon ratt och du kan inte sätta in en egen ratt. Vi är medvetna om problemet men det är för dyrt att åtgärda. Se det från den ljusa sidan: du har just köpt ett fint, välpolerat utedass!”

    Ovanstående gäller främst download-marknaden, där konsumenterna inte har några rättigheter alls.

    Senaste riktiga bottennappet för mig var Risk: Factions till PC. Spelet är så trasigt att det i princip är ospelbart. Vi snackar grundläggande spelmekanik som.. tja, helt enkelt inte fungerar i PC-versionen (föreställ dig att du köper att Mariospel där en bugg gör så att Mario inte kan hoppa). Dessförinnan var det nog Alien vs Predator-utvecklarna och utgivarna (Rebellion och SEGA (!)) som senast livnärde sig på mina tårar.

    Eller för att fatta mig lite kortare:

    Jag håller med Tommy.

    😛

Skriv en kommentar