Fredagslistan

Karaktärer som gör mig paranoid

Det finns vissa spel där du ständigt känner dig iakttagen. Spel där du känner dig förföljd. Som om någon betraktar dig utan din vetskap. Då och då dyker de här individerna upp i spelet, och ger sig själva till känna. Vissa vill hjälpa dig, andra vill mörda dig. Andra låter dig bara skymta dem lite snabbt. Men vad de alla har gemensamt är att de alltid verkar veta precis var du är. Och det gör mig jävligt paranoid. Här är de fem spelkaraktärerna som gör mig nervös och misstänksam.

#5 — Sheik (Ocarina of Time)

Jag tror det är okej att avslöja vem Sheik är efter att spelet funnits ute i 13 år, och vi dessutom redan fått veta det i Super Smash Brothers Brawl: Sheik är Zelda. Under hela ditt vuxna äventyr stöter du ständigt på Sheik, gång på gång. Hon verkar hela tiden veta exakt var du är, exakt var du varit och exakt var du ska härnäst. Helt plötsligt dyker hon upp, säger något viktigt, lär dig en sång och försvinner sedan lika snabbt. Anledningen till att Sheik är längst ner på listan är för att hon åtminstone inte försöker jävlas med dig. Men det är ändå lite läskigt att hon tydligen smyger på Link under större delen av äventyret. Nästa gång du spelar Ocarina of Time, vänd dig om jättesnabbt så kanske du ser henne bakom ett träd.

#4 — The G-Man (Half-Life)

Precis som Sheik är G-Man egentligen inte ute efter att skada dig. Eller? Du ser honom då och då, om du är uppmärksam. Kanske går han över någon bro i andra sidan lokalen. Kanske skymtar du honom när han passerar en dörröppning. Och ibland står han i ett fönster, och betraktar lugnt det kaos som Black Mesa orsakat. Alltid till synes orörd och orädd, med sin kostym och svarta portfölj. Han rättar till slipsen, borstar av kostymen, och går sin väg. Hur kan han röra sig så fritt med sådan enkelhet? Varför tar han ett sådant intresse för Gordon Freeman? Och de gånger han faktiskt tar sid tid att prata med dig verkar han inte bara veta vad du gjort, utan även vad det har för konsekvenser och vad du kommer göra härnäst. The G-Man är så läskig en stalker kan bli.

#3 –Kaepora Gaebora (Ocarina of Time)

Om det här var en lista över världens mest irriterande spelkaraktärer skulle den här jävla ugglan ligga högt i topp. Han sitter redan och väntar på dig utanför Kokiri Forest, och så fort du börjar springa mot Hyrules öppna fält stoppar han dig för att påbörja sitt oändliga bablande. Såhär fortsätter det ett par gånger under spelets gång, då han alltid lyckas hitta dig. Du försöker undvika ögonkontakt och tänker att du kanske kan passera förbi utan att han märker dig. Men nej, han märker dig. Han märker dig alltid. Det är därför han är där. Han förföljer dig, och tar varje tillfälle att få prata av sig. Det måste vara den mest klängiga och sällskapssjuka ugglan någonsin. Och jag hatar honom. LÄMNA MIG IFRED!

#2 — Nemesis (Resident Evil 3)

Nemesis är så påträngande och jagar dig så skoningslöst att det blir en enorm del av hela spelkonceptet. Be någon beskriva Resident Evil 3 för dig, och det första de kommer berätta om är hur Nemesis är dig ständigt hack i häl. Medan listans tidigare placeringar egentligen inte är ute efter att mörda dig, så är din död allt Nemesis lever för. Bokstavligt talat. Du hör honom muttra fram ”staaars”, och allt du kan göra är att springa för livet. Han kan dyka upp när som helst och var som helst. Han kan slå upp dörrar och krascha genom väggar. Han kan dyka upp nerifrån och uppifrån. Du är aldrig säker, och han slutar aldrig förfölja dig. Det är extremt ångestframkallande, och när det begav sig blev jag så stressad att jag inte ens orkade spela skiten. Usch!

#1 – Lakitu (Super Mario Bros)

Innan mystiska ninjor, innan män i kostymer, innan irriterande ugglor och innan jättemutanter var det en liten sköldpadda på ett moln. När man listar spelkaraktärer som följer efter dig är det svårt att inte ha med Lakitu. Vem har inte stressats sönder av den här extremt efterhängsna rackaren? Inte bara i ett spel, utan flera stycken! Ända sedan 80-talet har han lyckats hålla jämna steg med oss, och ständigt attackerat oss med taggiga små varelser som han verkar ha ett obegränsat antal av. För att inte tala om hur han under hela Super Mario 64 hängde efter dig med en kamera. Creepy! Lakitu är spelvärldens största stalker, och någon borde införa ett besöksförbud.

Inga kommentarer

  1. Familjenspel skriver:

    Åhhh! Kärlek till Lakitu <3

    Vet inte vad jag ska tycka om G-man men han verkar ju inte så farlig, bara väldigt konstig 🙂

  2. Niklas (Kraid) skriver:

    Nemesis! ÅÅÅÅÅÅHHHH vad jag hatar dig! Han fick mig faktiskt också att inte spela klart spelet, tyvärr. Jag som älskar Resident Evil annars. Är det något jag avskyr är det återkommande fiender som inte går att döda, utan bara skrämma iväg.

    Man skulle ju kunna lägga till Na’vi på listan med, för henne blir man ju fan aldrig av med. Det finns många riktigt irriterande karaktärer i Ocarina of Time helt enkelt. 😛

  3. Racso skriver:

    Spökerna i Pacman är nog värst.

  4. Ercarret skriver:

    Vad intressant, hur olika vi är i vårt spelande. Den enda karaktären som jag själv känner igen från mitt eget spelande är G-Man. Jag känner till Nemesis, men spelade aldrig RE3. De andra känner jag inte alls till. Jag har aldrig varit någon Nintendo-spelare.

    Underligt nog skulle jag inte kunna skapa en liknande lista själv. Jag kommer inte på särskilt många ”förföljare”. Det finns en enträgen fiende i första Dead Space som jag definitivt skulle räkna med, men mer än den (och G-Man)? Jag vet inte. Försöker komma på om det inte fanns någon sådan karaktär i Planescape: Torment. Det borde finnas någon där. 😛

  5. Tommy Håkansson skriver:

    Haha, spökena i Pacman. Ja, de borde kanske gillas på någon grundläggande och väldigt simpel nivå. :p

  6. Victoria Saade skriver:

    Jag hade nog velat sett pyramid head från Silent hill 2, han kan man aldrig riktigt sluta tänka på 🙂

  7. Tommy Håkansson skriver:

    Saade:
    Han var faktiskt en av karaktärerna jag skar bort från listan när jag bara kom på 8 stycken och därför gjorde det till en topp 5 i stället. :p Vem har hört om en topp 8 liksom? Sen är jag ingen bevandrad Silent Hill-spelare, och kan bara komma på ett möte (rape scene såklart).

  8. metalslime skriver:

    Haha, G-man var ju given. Men Lakitu, vilken klockren slamkrypare! 😀 Han ser ju så glad och trevlig ut också, men går baske mig inte att springa ifrån, psykovarning…

  9. Själv blir jag lite smånojig av Dahaka från PoP Warrior Within =)

  10. Janne skriver:

    Laiktu?
    Trodde han hette Egbert.

  11. Tommy Håkansson skriver:

    Egbert?! 😀
    Måste varit någon svensk översättning.

  12. Ina skriver:

    ”Sen är jag ingen bevandrad Silent Hill-spelare, och kan bara komma på ett möte (rape scene såklart).”

    Då kan jag upplysa dig om att Pyramid Head har ungefär samma funktion som Nemesis. Fast han/den/det/(de?) är betydligt mer läskig och inte lika förutsägbar som den stora RE-klunsen 🙂

    Jag skulle sätta G-Man på förstaplatsen. Lakitu var ju bara ett hittepå för att göra kameragrejen ”rolig”. G-Man är mer av en riktig stalker 😀

  13. metalslime skriver:

    Haha, Egbert, eller snarare ”Äggbert” kallade vi alltid fienden som avslutar banorna i SMB2.
    ”Åh nej, en Äggbert, du får köra – men dö inte!”
    (Är det Ostro han/hon/den heter på riktigt?)

  14. Tommy Håkansson skriver:

    Metalslime:
    Tänker du på Birdo?

Skriv en kommentar