Krönika

Hennes texter publiceras omskrivna

Svamprikets läsare är säkerligen bekanta med Elin Ekberg, som var med mig och Ludde i början av bloggens levnadsår för att sedan fortsätta mot en högre och bredare plattform. Hon började skriva för Loading.se, för att sedan få en alldeles egen krönika i Sveriges bästa speltidning LEVEL. Jag och Ludde är väldigt stolta över henne, och samtidigt lite stolta över att kunna säga att ”Elin i LEVEL, ja hon skrev ju för Svampriket”. I hennes krönikor skriver hon mestadels om rollspel och om lite hur det är att vara tjejgamer, vilket hon vet mer om än majoriteten av LEVELs skribenter eftersom hon är en av väldigt få kvinnor som skriver för tidningen. I rättvisans namn känns det faktiskt som att LEVEL åtminstone försökt att ta in kvinnliga skribenter efter förra årets kritik som riktades mot deras otroligt mansdominerade kår. Tyvärr verkar det pågå en hel del tråkigheter bakom de fördragna gardinerna.

Ni som har senaste numret av LEVEL i er hand har kanske läst recensionen av White Knight Chronicles 2. Det är Elin som skrivit den recensionen. Eller, det står i alla fall att det är hon som skrivit den. Och det stämmer delvis. Recensionen finns även på Loading.se. Men ni som nu har tidningen i er hand kanske ser några skillnader. Faktum är att de två texterna är ganska olika. Skrev hon alltså två texter – en för Loading och en för LEVEL? Nej, tyvärr verkar det inte vara så enkelt. När jag frågade Elin om det fick jag som svar att ”recensionen på Loading är närmare originalet”. Originalet, det vill säga mer trogen texten som faktiskt skrevs av henne. Den andra texten, den i tidningen, är alltså ännu längre ifrån originalet än vad texten på Loading är. Längre ifrån texten som hon skrev. Omskriven av någon annan, publicerad under hennes namn. Hela meningar och åsikter lyfts bort, hela meningar och åsikter läggs till.

”Nu är bara frågan vilka mer som får mer eller mindre främmande texter publicerade i sina namn i LEVEL. Är Elin den enda som blivit omskriven?”
Obehagligt är väl det rätta ordet att beskriva känslan som uppstår när en skribents texter tydligen redigeras så pass kraftigt. Elins krönika förblir tack och lov orörd, men vem som skrivit om och ändrat recensionerna är lika okänt som varför någon skrivit om dem. Jag har själv skrivit recensioner för sajter och tidningar ett bra tag nu, och vet att man måste räkna med att det sker ett visst mått av redigering. Men inte att hela texter byts ut eller redigeras tungt. Jag tycker det är kul att LEVEL tar in populära kvinnliga skribenter som Elin i sin tidning, speciellt efter debatten som uppstod förra året efter mitt öppna brev till Bjarneby. Men jag tycker det känns tråkigt att det sker på det här viset. Nu är bara frågan vilka mer som får mer eller mindre främmande texter publicerade i sina namn i LEVEL. Är Elin den enda som blivit omskriven? Varför händer det tidningens enda kvinnliga spelrecensent bland 20-talet män? Har det hänt andra kvinnor som skrivit för tidningen? Har det hänt andra män som skrivit för tidningen? Kommer det hända fler gånger?

Och än en gång vill jag påpeka att hennes krönikor aldrig skrivits om eller redigerats. Jag vet inte om LEVEL kommer fortsätta publicera falska texter i framtiden, men jag vet att fans av Elin har undrat vad som pågår. Och det är precis vad vi måste göra när det märks att något inte står rätt till.

UPPDATERING:
Det känns som att några förtydliganden är på sin plats.

* Folk verkar tro att texten på Loading är hennes originaltext. Så tolkar jag det inte när hon säger att texten på Loading är närmare hennes originaltext. Båda texterna har alltså tillagda och borttagna meningar. Fler än vi vet om. I morse räknade jag minst tre tillfällen i texten då man ändrat på något. Hur många ändringar som skett sedan originaltexten vet bara Elin och redigeraren.

* Skillnaden mellan LEVEL-texten och Loading-texten är inte alls bara en enda rad.

* Jag vet att texter redigeras. Men om meningar tas bort, meningar läggs dit och omformuleringar sker hör det till god ton att kontakta skribenten om det antingen innan eller efter ändringarna ägt rum.

* Jag har aldrig menat att hennes grundläggande åsikt kring spelet redigerats, bara vissa delar och hur hon uttryckt dem. Till exempel när LEVEL-texten säger ”svårighetsgraden är hög”, medan Loading-texten som är närmare originalet inte nämner det.

* Jag har självklart inte gått bakom ryggen på Elin med inlägget.

* Jag har självklart väntat med inlägget tills hon konfronterat Bjarneby.

* Jag säger inte att det är för att hon är kvinna. Jag ställer bara frågan. Det är mycket möjligt att alla skribenter får meningar borttagna och tillagda utan att få veta om det.

* Jag vill inte förstora det här så mycket som vissa verkar tro. Allt jag säger är att LEVEL byter ut meningar i texter utan att höra med upphovsmannen. Mer än så säger jag egentligen inte.

* Det här är inte liv och död.

UPPDATERING 2:

Jag har pratat med Elin och förstår varför hon måste neka allt offentligt nu. Inlägget skapade större reaktioner än väntat. Hon har fått väldig press på sig att uttala sig på ett visst sätt, och vi var naiva.

Jag har bevis för att allt jag skrivit är sant, och att jag inte gått bakom ryggen på henne. Men jag tänker bara dela dem med folk vars åsikter jag bryr mig om. Jag tänker inte publicera dem offentligt. Varför inte? För jag ses hellre som killen som ljuger, än killen som fick Elin sparkad. Det är en kula jag får ta.

Men fråga er en sak: Skulle jag skriva inlägget om det jag skrev inte var sant? Om inte hon kommit och varit upprörd över sin text? Skulle jag skriva ett falskt inlägg när jag vet att hon kommer läsa det och förneka allt? Varför skulle jag medvetet försätta mig i den här situationen?

Det är allt jag har att säga.
Döm själva.

Uppdatering 3:
Inlägget går nu inte längre att kommentera.

Kommentarer

  1. Familjenspel skriver:

    Intressant inblick! Det jag hoppas (och tror) är väl att detta gäller alla och inte bara kvinnliga skribenter men så länge inget bevis finns för att någon man råkat ut för det kan du hårdvinkla det så 😉

    Tro och hoppas förresten, helst ser jag ju att de texter som är publicerade faktiskt är skrivna av den som står som författare av texten.

  2. Sanna skriver:

    That makes me wonder.. Varför skrev de om recensionen så kraftigt? En teori är att de inte tyckte att recensionen som den var passade in i deras image. Men om det är så, betyder det att de har anlitat Elin enbart som en token girl snarare än för att de gillar hennes recensioner? ”Ähh, vi behöver en tjej så vi tar Elin. Ok så hon skriver inte som vi vill men vi kan justera texterna i efterhand. Huvudsaken är att vi får slut på tjatet om att vi inte ha tjejer i redaktionen.”

  3. Andreas Berg skriver:

    Detta är nog dock vanligare än vissa kanske tror. Jag vet vissa chefredaktörer och redaktörer, men nämner inga namn, som vid tillfällen skrivit om mer eller mindre hela texter. Med det sagt är det såklart inget man ska acceptera bara för att det förekommer, men det är inget som är exklusivt för just Level och jag tror inte heller, som Familjenspel påpekade, att det där är exklusivt för de kvinnliga skribenterna.

    Sen att de allra flesta speltidningarna skulle må bra av mer varierad könsfördelning håller jag helt med om, och om det nu skulle vara så att denna företeelse hos Level är begränsad till bara de av kvinnligt kön är det såklart än mer förkastligt än annars.

  4. Niklas Sintorn skriver:

    Det här låter ju helt sjukt! Stämmer det verkligen att LEVEL till och med lagt till stycken i Elins texter? Som redigerare på diverse dagstidningar tvingas jag då och då att slakta reportrars texter för att de är för långa, och det är i princip alla reportrar med på. När jag jobbar som reporter säger jag även ofta till redigerarna att det är helt okej att korta i mina texter. Men det gäller att slakta på ett sådant sätt att andemeningen i texten bibehålls, och jag har aldrig hört talas om att lägga till i texter.

    Om det stämmer att texter till stora delar skrivs om av redaktionen på LEVEL är det inget annat än förkastligt. Jag har visserligen inte arbetat på tidsskrifter, utan bara dagstidningar, och vet således inte hur det funkar där, men jag hade tagit väldigt illa vid mig om någon lade till stycken i mina texter, framför allt när det handlar om åsiktsjournalistik som recensioner.

  5. Saffran Von Ludensnoppf skriver:

    Är det omformuleringar och rent grammatiska ändringar för att förtydliga och rätta till eventuella fel?
    Eller är det ändringar av själva innehållet och recensentens åsikter? Skulle det röra sig om det sistnämnda så luktar det ju gammal gubbpung.

  6. En oerhört viktig text om ett oerhört viktigt och svårt ämne. För vart går gränsen mellan sedvanlig redigering och korrigering i en tidningsprocess och vart går gränsen för övergrepp i journalistens text. Gränsen kan vara hårfin.

    Jag är själv utbildad journalist och jag har jobbat inom yrket i flera år. Jag har fått mina egna texter redigerade och jag har redigerat andras. Det är en sedvanlig del av jobbet att skapa en tidning eller motsvarande på nätet.

    Dock har dessa redigeringar alltid skett i samråd med mig eller den journalist vars texter jag själv redigerat, i alla fall när det gäller större ingrepp i texten.

    Att korta ner en mening här och där eller att tvingas korta ner en text i stort för att den ska passa in i den lilla lucka som finns i tidningen är oftast en redigerares jobb och det sker inte helt sällan ganska nära deadline i brådrasket. Då är det inte alltid skribenten informeras, enligt egen erfarenhet. Hårdheten skiljer sig också mellan olika tidningar. I kvällstidningar får du i flera fall räkna med att din text kan bli hårt redigerad. Har du ingen klar vinkel blir du inte ens publicerad.

    Men. Att ändra en text så pass mycket att det inte längre känns som journalistens egen text eller egna åsikter, ja då har man gått för långt. Har stycken/åsikter dessutom lagts till (inte bara formulerats om med samma budskap vilket kan vara okej ifall det handlar om dålig grammatik eller otydliga formuleringar – dock i samråd med journalisten) är det ett övergrepp på texten.

    Att redigera texter kraftigt är av egen erfarenhet vanligare i tidningar med kort deadline. Där har man inte tid att alltid kontakta journalisten. I en tidning som kommer ut varje månad finns det gott om tid att ha texter ute på flera korrvändor. Det är magasinets styrka – välskrivna och genomarbetade texter. Att sedan publicera två olika versioner av samma text, som LEVEL tydligen gör, är bara på alla sätt mycket märkligt.

    Nu har jag inte läst någon av texterna men ser fram emot att få jämföra dem. Det här väckte min journalistiska nyfikenhet. Om sedan redigeringen har med Elins kön att göra eller om det handlar om att redaktionen på LEVEL bara inte är nöjd med just hennes sätt att formulera sig låter jag vara osagt. Fler exempel på liknande textredigeringar skulle vara intressant liksom tydlig information kring om skribenten eller skribenterna i fråga blivit informerade om textredigeringen innan eller inte.

    Ursäkta väggen av text ^__^

  7. Mats Nylund skriver:

    Jag är också lite nyfiken på graden av redigering. Det är inte ovanligt att en redaktör får skriva om ganska mycket av en ny, ovan skribents texter. Detta sker förstås oftast i samråd med skribenten, men ibland är det kort om tid, och då kan man få ett kort ”är det okej om vi redigerar din text”. Men då skriver man förstås ALDRIG om åsikter, betyg eller liknande utan att informera skribenten. Om så har skett i det här fallet är det ju riktigt dåligt. Om det bara handlar om rättning av grammatik, stavfel och konstiga formuleringar är det inget onormalt.

  8. Fredrik skriver:

    Jag kan bara tala utifrån mitt eget perspektiv som pensionerad LVL-redaktör, men det var – och är – vanligt att man skriver om ganska mycket i många texter för att få fram resonemang och motiveringar tydligare, få fram en större enhetlighet formatmässigt och tajta till formuleringarna. Det är absolut inget exklusivt för LVL heller, utan förekommer i stor skala på vartenda magasin jag jobbat på. Jag brukade oftast kolla med skribenten vars text jag ändrat på (om jag gjort något mer omfattande än fixa några ord hit eller dit) så det kändes okay och så att de förstod varför jag ville ändra, men olika personer har olika rutiner för det där.

    I alla fall – LEVEL redigerar om många texter, inte bara Elins. Jag har fått åtskilliga av mina texter redigerade, och oftast lärt mig otroligt mycket på vägen. Slutligen kan jag bara säga att jag själv gillar Elins texter mycket och är väldigt glad att hon är skribent i tidningen.

  9. Ina skriver:

    För någon som inte köper LEVEL så vore det kul om du kunde ta upp några exempel på ändringar mellan texterna.

    Om originaltexten inte passar för tidningen av någon anledning borde de ju ha bett Elin att själv formulera om den. Passar hennes åsikter om spelet inte i tidningen kan de ju stoppa upp nåt där bak istället.

  10. normalniklas skriver:

    Redigering i all ära men ändrat innehåll? Det är inte lite skrämmande det där.

  11. Tommy Håkansson skriver:

    Absolut. Om man hade rådslagit eller åtminstone informerat Elin hade jag förstått det bättre. Men som det var nu fick hon inte veta något förrän hon öppnade tidningen. Jag vill inte gå så långt som att säga att man presenterat en helt annan åsikt, bara att meningar lyfts bort och lagts till. Hur mycket som ändrats är svårt att veta, eftersom vi bara kan jämföra de två publicerade texterna. Men när hon svarar att texten på Loading är ”närmare originalet” utgår jag från att även den är ändras, om än inte lika mycket som texten i Level.

    @Ina: Jag funderade på att ta exempel, men samtidigt är det svårt att jämföra en mening med en icke existerande mening. 🙁

  12. Spel-Malmer skriver:

    Grov redigering kan vara trist, ibland mycket trist, men knappast särskilt unikt eller katastrofalt. Mer allvarligt är dock diskrimineringsvinkeln, som om den är sann är ett stort problem.

    Men det är då också viktigt att innan man målar fan på väggen och framställer LEVEL som diskriminerande att där finns lite mer kött på benen. Jag hade gärna sett lite svar på frågorna som ställs i texten före publicering. För annars är det ju bara spekulation, som visserligen blir uppseendeväckande, men inte upplysande.

    Visst, nu lämnar såklart texten utrymme för att LEVEL inte diskriminerar, men med rubriken och att det finns en överhängande risk för detta är nog för att det ändå skall ställa tidningen i negativ dager, trots att inlägget inte ger några svar eller bevis utöver att en relativt ny skribent blivit väldigt hårt redigerad.

    Annan rubrik kanske hade satt annan ton, vad vet jag?

  13. Gertzy skriver:

    Tråkigt för Elin, och alla andra drabbade, att behöva se sin text förändrad så pass mycket. Känns inte helt ok. Förövrigt tycker jag väl att Fienden är Sveriges bästa spelmagasin numera, de har ju förövrigt Gisela Jönsson i sin redaktion som skrivit bra text i första numret och säkerligen bidrar till mer godis framöver!

  14. Tommy Håkansson skriver:

    @Spel-Malmer: Du har såklart helt rätt. Jag skrev inte texten för att jag sitter inne med svar. Jag skrev den för att jag vill uppmärksamma det, så att vi kanske får svar. Jag har inte menat att fälla en avgörande dom mot Level, även om alla som säger att rubriken är hård har helt rätt. Det ligger lite i mina rubrikers natur. Min första rubrik var hårdare, innan Brunlöf kom med sitt förslag. Kanske borde jag jobba på Aftonbladet.

    Men det är viktigt att påpeka att det är en krönika, inte en artikel.

  15. Familjenspel skriver:

    @Tommy: Oavsett om det är en krönika eller ej, så svartmålas ju Level som könsdiskriminerande utan belägg vilket inte är speciellt snyggt i min bok.

  16. Spel-Malmer skriver:

    På en blogg/spelsite som denna är skillnaden mellan krönika och artikel hårfin. I vanligt magasin ligger ofta krönikorna på ett avskillt från artiklarna och det är därmed tydligare.

    Oavsett om det är en krönika så betyder inte det, som familjenspel sa, att man inte behöver vara lite försiktig med anklagelser. Könsdsikriminering är åtminstone i min bok en ganska allvarlig anklagelse. Om man inte har något kött på benen så tycker jag nog ändå att det inte borde bli huvudlinjen i krönikan utan kanske mer bara ställas som en liten fråga i texten.

  17. Tommy Håkansson skriver:

    @Familjenspel: Potentiellt könsdiskriminerande. Gud förbjude att en tidning med 1 kvinnlig skribent (två med Sannas pysselhörna) på 22 män skulle ”svartmålas” som potentiellt könsdiskriminerande. Jag ställer frågan om det även händer män. Jag gör inte påståendet att det inte händer män.

    Men det är kul att det är min rubrik som verkar uppröra er mest i det här inlägget. 🙂

  18. Familjenspel skriver:

    @Tommy: Nej det är inte rubriken utan effekten du söker som upprör mig.

  19. Familjenspel skriver:

    ”Level ändrar recensents texter, gäller det för alla?” Där får du en rubrik som passar innehållet i texten 😉

  20. Anders Brunlöf skriver:

    Familjenspel: Ursäkta, men vilken effekt tror du att Tommy söker? Det är en fundering och frågeställning som är grunden till denna krönika. Jag tycker det är sunt och vettigt att man ifrågasätter varför Sveriges mest erkända och största speltidning publicerar en text väldigt olikt originaltexten i sin tidning.

    Antaganden gör vi alla, men det texten gör är att ställa en fråga som bjuder upp till debatt.

  21. Anders Brunlöf skriver:

    Och rubriken kan jag ta på mig, och bör inte tas på stort allvar. Vilket de flesta säkert redan förstått.

  22. Samson Wiklund skriver:

    ”Män som ratar Elin”?

  23. Samson Wiklund skriver:

    eller jag vet. Vi kör neutralt:

    ”Ord på rad”

  24. Niklas Sintorn skriver:

    Tommy och Anders: Jag hoppas förresten att ni inser vad ni släppt lös här. Nu kräver era läsare mer information och självklart en chans för LEVEL-redaktionen att svara på kritiken. En uppföljning på det här hade varit väldigt intressant att läsa!

    Förresten måste jag hålla Familjenspel och Spel-Malmer med om rubriken. Den känns lite missvisande eftersom ”grejen”, åtminstone enligt mig, är att LEVEL verkar ändra misstänkt mycket i sina skribenters texter och inte att Elin är enda tjejen och att hon diskrimineras.

  25. Familjenspel skriver:

    Anders: Effekten är ju att vi ska bli upprörda och fasas över att Level diskriminerar kvinnor, vilket rubriken ändå påvisar. Sen innehåller texten inget sådant men rubriken får iaf in folk hit på den premissen.

    Självklart fattar jag att det är med glimten i ögat, men Level (Männen) kanske inte ser det så var min tanke bara 🙂

  26. Ina skriver:

    ”Men det är kul att det är min rubrik som verkar uppröra er mest i det här inlägget.”
    Med tanke på vad nästan alla andra skrivit så är det kanske inte så konstigt att det tas upp efter att man har läst alla andra kommentarer? 🙂 Texter redigeras, ibland rejält, för att passa den plats där de ska in i en tidning. Så är det tydligen i princip överallt.

    Eftersom jag inte har tillgång till LEVEL-texten kan jag inte jämföra de båda texterna. Du skriver själv: ”Jag vill inte gå så långt som att säga att man presenterat en helt annan åsikt, bara att meningar lyfts bort och lagts till.”
    Det låter mest som ”oformulerade stycken” och det är väldigt vanligt, något vi kan konstatera genom att läsa alla andras kommentarer.

    Man kan ju tycka vad man vill om att en tidning inte låter skribenternas personliga skrivsätt komma fram, men det är en helt annan fråga eftersom du med inläggets rubrik och mycket av innehållet lagt vikten på könsgrejen.

    Typ så.

  27. Familjenspel skriver:

    Samson: Tack för ditt deltagande 😉

  28. Tommy Håkansson skriver:

    Nu har jag ändrat rubriken, så att vi kanske kan fokusera på texten. Synd att låta ett enda ord distrahera er från de övriga 600 orden.

  29. Ercarret skriver:

    @Tommy: I kommentarerna skrev du att ”Jag vill inte gå så långt som att säga att man presenterat en helt annan åsikt, bara att meningar lyfts bort och lagts till” medan du i texten skrev ”Hela meningar och åsikter lyfts bort, hela meningar och åsikter läggs till”. What gives? Det ena utesluter inte nödvändigtvis det ena, men jag skulle ändå gärna se dig förtydliga dig lite på den punkten.

    I övrigt är det en intressant diskussion, men samtidigt känner jag att jag (som inte har någon större erfarenheter av att arbeta för redaktioner) inte kan göra mycket mer än att rycka på axlarna. Inte för att det är ett negligerbart problem, utan för att det i det här fallet är väldigt svårt att ta ställning till det utifrån texten. Redigering är ju trots allt inte negativt i sig – det har hjälpt mig att bli en bättre skribent, de gånger jag råkat ut för det – utan det som kan ifrågasättas är sättet det genomfördes på. Men utan att ha senaste LEVEL i handen, och utan att ha någonting att jämföra med, så kan jag som utomstående inte på något sätt ta ställning till det.

    Slutligen kan jag hålla med om en del av kritiken gällande könsperspektivet. Det känns lite omotiverat för tillfället, om det inte visar sig att LEVEL faktiskt inte redigerar sina manliga skribenter lika kraftigt som verkar vara fallet med Elin. Däremot har det mesta som jag skulle kunna tänka mig att säga redan sagts tidigare, så jag låter frågan vila.

  30. Victor har för övrigt gett ett kort svar på Loading i ämnet.
    http://loading.se/forum.php?thread_id=101130#comment

  31. Victor Snöstorm skriver:

    Victor Ctrl+v:ar!

    Jag har inte ändrat i texten personligen men att den är redigerad förvånar mig inte det minsta. I varierande mån är typ alla texter i tidningen det. Mina också. Det är sådant som behövs för att få fram resonemang bättre, plocka bort stavfel/grammatiska fuck ups och allmänt få texterna att flyta problemfritt. En viktig anledning, och också den enda.

    Vem det var som redigerade just den här texten vet jag inte. Däremot vet jag att det bara är jag och Hallstan på kontoret nu. Resten av gänget trillar in från sommarledigheterna om en sisådär två-tre veckor.

  32. Oprofessionell skriver:

    Ja det är ju för verkligen hemskt att bli utsatt för tidningens redigerare. Jag tycker det här blogginlägget är ett riktigt ”Fox News” försök att göra en höna av en fjäder. Alla texter blir redigerade och om man jämför de två versionerna så är det inte så stora skillnader som man kan få intrycket av i här.

  33. Johannes skriver:

    Jag tycker det är lite märkligt att ni drar ut hennes konflikt (om det nu ens finns någon?) i det öppna innan hon (antar jag) hunnit ta det med Level först.

    Jag får väl hoppas att ni kollade det med Elin innan du pubbade detta. Jag hade inte blivit så glad om det var mig det handlade om.

    Och om den enda ändringen är den meningen jag läste i loading-tråden så känns det här som årets mest överdrivna diskussion. Jag har dock inte läst någon av recensionerna så allt är bara andrahandsinformation för mig.

    Det är mina 2 cents, typ.

  34. Som många redan har skrivit, det är inte ovanligt att texter redigeras. Men jag får verkligen känslan av att det ni skrev här handlar om att de ska ha redigerats för att hon är kvinna? Det är jag verkligen inte redo att köpa per automatik.

  35. Nidde Nedelius skriver:

    Shit vilket jävla fackeltåg det blev; inte sedan Simpsons har en pöbel varit så lätt att anordna och styra. Kan inte alla bara käka en jordgubbe, coola ner lite, och inse att det som sker här är att någon skall halshuggas för att de druckit vitt vin till köttet.

  36. metalslime skriver:

    Ja, det var ju intressant med lite inblick i branschen! Hade man fått önska hade ju LEVEL kanske fått yttra sig redan i inlägget, men men.. Underhållande läsning och diskussion, hursom.. Jag har inget emot lite drama.. 🙂

  37. Samson Wiklund skriver:

    Ok, jag tror det är dags för lite ”fact check” bland kommentarerna:

    Jag uppfattar det som att det Tommy menar är att det rör sig om MER än bara ”lite vanlig redigering” (Många av oss har jobbat med media, vi är inte ovana i redaktionell arbetsgång, tacksåmycket).

    Jag har inte läst texterna i LEVEL, men min uppfattning av Tommys text är att Elins original skiljer sig vitt från vad som publicerats i tidningen. Så till den grad att ÅSIKTER har lagts på henne.

    Jag förstår att Elin själv väljet att inte uttalat sig i sammanhanget för det kan lätt bli infekterat. Jag är också säker på att Tommy har diskuterat saken med henne innan han publicerade något här. Karln är inte dum i huvet, liksom.

    Genusperspektivet som alla snopparna skriker så hemskt om här tycker jag också kan ses en smula förhastad i sammanhanget eftersom vi sitter på alldlees för lite info för att diskutera anledningar förrän redigeraren eller annan som beslutat göra ändringarna ger sin version.

    Jag måste dock säga: Jävlar vad snabbt kukarmén formar sig när minsta lilla antydan att de kanske eventuellt skulle kunna röra sig om att någon antyder att det skulle kunna finnas genusdiskriminationsanklagelser. För i helvete. Alla är väl medvetna om att i spelmediabranschen diskriminerar vi kvinnor på daglig basis. Att några enstaka exempel dyker upp där det skulle kunna vara så att en kritiker dragit förhastade slutsatser om könsdiskrimination är väl fan att räkna med med tanke på hur många faktiska fall vi alla bar blundar för.

    Eller?

  38. Tove Bengtsson skriver:

    Det är förstås illa om redigeraren (vem det nu är) har ändrat på hennes åsikter. Det är vad jag personligen tycker är viktigast. Omformuleringar av meningar och dylikt måste man – om man jobbar som skribent – kunna ta (när större omstruktureringar behövs är jag också av åsikten att skribenten bör konsulteras).
    Men det känns helt onödigt att döma någon när ingen av de inblandade har kommenterat på vad som hänt. Citatet av Elin i Tommys text säger mig ytterst lite.
    Jag läste recensionen i Level och har läst den på loading. Jag kan inte minnas att skillnaderna var särskilt stora. Men det är förstås möjligt att jag minns fel.

    Hur som helst – vad som är intressant är vad som kom till och/eller togs bort i recensionen. Och vad Elin och redigeraren i fråga har att säga om det.

  39. Halvintressant skriver:

    Ja, den här Samson som tycks vara affilierad med den här siten gör ju att man funderar på vad det här är för ett ställe egentligen. ”Krönikan” i sig hade väl varit ok om författaren bara hade orkat tänka på en sådan detalj som att ge lite bakgrund till det som påstås och insinueras. Nu görs inte detta och det får ju människor att fundera på varför det inte är så. Inte ens en liten förklaring till hur pass hemsk den här redigeringen av recensionen var får man, och än mindre en förklaring till varför det skulle vara någon form av könsdiskriminering inblandad. Rätt dåligt.

    Ännu mer dåligt är dock Samsons kommentar om att det är ok att anklaga folk för saker eftersom det finns andra som beter sig som idioter och kommer undan med det (min tolkning). Det kan vara bland det fånigaste jag har läst på ett tag i form av försök till intelligent inlägg i en diskussion. Att sedan dra det klassiska Gudrun Schyman-tricket och börja antyda att det skulle handla om någon form av manlig illvilja är ju också helt förkastligt. Det är väl väldigt få, om någon, kommentar som varit av den typen?

    Nåja, här hittar vi förhoppningsvis inte framtiden bland Sveriges spelskribenter.

  40. Tobias Andersson skriver:

    Många som inte läst Level-recensionen så här kommer den, direkt från semestern på skakig iPhone-kamera.
    http://belajjal.laserdome.tk/wkc_1.jpg
    http://belajjal.laserdome.tk/wkc_2.jpg
    http://belajjal.laserdome.tk/wkc_3.jpg

  41. Johannes skriver:

    Det stämde alltså att allt det här bara handlade om att de lagt till en rad?

    Wow.

    Sorry Tommy… men här tycker jag du är extremt överdriven i din analys.

  42. Ina skriver:

    Samson: Jag vet var jag står i hela debatten men jag blir irriterad när man drar upp könsgrejen utan att det finns någon grund för det. Det om något infekterar hela grejen. Det är alltså inte bara ”kukarmén” som formar sig mot sånt här.
    Hade en manlig skribent för tidningen kontaktats och sagt att detta inte händer honom hade jag förstått det mer, men nu har ENDAST Elins text kollats utan minsta kontroll huruvida detta görs mot alla eller inte. Direkt ska det vara ”män som ratar kvinnor” och en text som till stor del handlar om att Elin är kvinna i en mansdominerad tidning.

    Jag är nu efter att ha läst LEVEL-texten och Loading-texten mycket nyfiken på originalet.

    Johannes: Kan handla om mer skillnader jämfört med originaltexten. Jag tog tidigt för givet att det funkade som på Eurogamer som jag skrivit för där bara enstaka ord eller meningar omformuleras till nåt bättre (då i samtycke, förstås), men de kan ju ha gjort mer på Loading.

  43. Johannes skriver:

    Om det inte är så att ni menar att texten även i level är omskriven från Elins original.

  44. Johannes skriver:

    Jao, så kan ju så klart fallet vara. Fast då var det ju lite dumt att dra upp skillnaden mellan Level och Loading.

    Oavsett så är vi då åter tillbaka till början, d v s … vad säger Elin? Och vad säger Level? 😀

  45. Fredrik skriver:

    Alltså, på riktigt nu. Både jag och Victor har kommenterat detta och varit väldigt tydliga med att alla skribenter i LEVEL (och alla andra magasin för den delen) redigeras precis hela tiden. Det är inget konstigt, och det har inget med genus att göra. Sedan är det ju självklart att ingen ska få ändra en persons ÅSIKTER utan att den konsulterats, men så vitt jag kan minnas har det aldrig hänt under tiden jag jobbat på LEVEL.

    Om något med motiveringen till ett betyg är oklart brukar skribenten kontaktas och så får man diskutera det. Men det är knappast så att man öppnar ett Worddokument för korr, läser, och sedan ändrar på skribentens grundläggande åsikt. Vissa på redaktionen korrar hårdare än andra (guilty as charged), och vissa är extremt måna om att behålla den personliga stilen medan sånt inte är riktigt lika viktigt för andra. Men i grund och botten redigerar vi nog alla texter enligt samma grundläggande premiss – att få tidningen att kännas så enhetlig, välskriven och läsvärd som möjligt.

    /Fredrik Schaufelberger (signerade inte mitt inlägg ovan, men det var jag där också)

  46. Tommy Håkansson skriver:

    Det känns som att några förtydliganden är på sin plats.

    * Folk verkar tro att texten på Loading är hennes originaltext. Så tolkar jag det inte när hon säger att texten på Loading är Närmare hennes originaltext. Båda texterna har alltså tillagda och borttagna meningar. Fler än vi vet om. I morse räknade jag minst tre tillfällen i texten då man ändrat på något. Hur många ändringar som skett sedan originaltexten vet bara Elin och redigeraren.

    * Skillnaden mellan LEVEL-texten och Loading-texten är inte alls bara en enda rad.

    * Jag vet att texter redigeras. Men om meningar tas bort, meningar läggs dit och omformuleringar sker hör det till god ton att kontakta skribenten om det antingen innan eller efter ändringarna ägt rum.

    * Jag har aldrig menat att hennes grundläggande åsikt kring spelet redigerats, bara vissa delar och hur hon uttryckt dem. Till exempel när LEVEL-texten säger ”svårighetsgraden är hög”, medan Loading-texten som är närmare originalet inte nämner det.

    * Jag har självklart inte gått bakom ryggen på Elin med inlägget.

    * Jag har självklart väntat med inlägget tills hon konfronterat Bjarneby.

    * Jag säger inte att det är för att hon är kvinna. Jag ställer bara frågan. Det är mycket möjligt att alla skribenter får meningar borttagna och tillagda utan att få veta om det.

    * Jag vill inte förstora det här så mycket som vissa verkar tro. Allt jag säger är att LEVEL byter ut meningar i texter utan att höra med upphovsmannen. Mer än så säger jag egentligen inte.

    * Det här är inte liv och död.

  47. Halvintressant skriver:

    Då återstår bara några frågor:

    Varför beskriver man inte direkt vad som var anledningen till din upprördhet och varför gör man så starka insinuationer om man ”inte vill förstora det här” och om det inte är ”liv och död”?

    Utöver det kan man också undra varför man ens ska ställa sig frågan om det har med skribentens könstillhörighet att göra? Och varför ska man skriva ut den frågan, då det måste ha varit uppenbart att det blir en uppenbar antydning? Dessutom tyder ursprungstiteln på ”krönikan” att det visst handlade mer om ett försök att hitta på någon form av könsdiskriminering.

    Och nej det här är inte ”liv och död”, men när något skrivs så som det här är skrivet är det klart att man blir irriterad. Kanske skulle författaren ha funderat på att söka jobb som författare till Expressens eller Aftonbladets löpsedlar.

  48. Robert skriver:

    Jag hittar många olikheter i form av hela meningar, så förstår inte de som säger att det bara var en mening. Nu skiter jag dock i vilket då jag inte ser något större fel med att korra en text. Vet däremot inte hur originaltexten ser ut, så kan inte säga något. Rent allmänt så ska man dock vara försiktig med att byta ut åsikter om det görs. Utan olikheter så utvecklas vi inte. Alla har även olika smak när det gäller hur texter är skrivna. Sattsa på mångfald enligt min åsikt. 😉

  49. Tommy Håkansson skriver:

    @Halvintressant:
    Gud förbjude att man råkar ifrågasätta jämställdheten hos en tidning som anställer 2 kvinnor på 22 män. Förlåt mig.

    Jag tycker vi ska fokusera mer på den föredetta rubriken.

  50. Halvintressant skriver:

    Äsch, jag kan absolut inte påstå att jag vet hur Level jobbar eller vilka som jobbar där då jag inte är det minsta insatt i speltidningsbranschen. Det jag menade var ju att det aldrig förklarades på vilket sätt korrigeringar i en persons text skulle vara någon form av könsdiskriminering, och varför det i det här fallet skulle spela roll att hon var just en hon. Sedan kan det ju tyvärr finnas andra skäl till att vissa arbetsplatser har en stor snedfördelning när det gäller könstillhörighet. Där jag arbetar har vi till och med letat specifikt efter tjejer på grund av detta, men det är inte alltid lätt i alla branscher. Hur det är i speljournalistbranschen vet jag inte, men om jag skulle gissa tror jag att män är ganska kraftigt överrepresenterade där.

    Angående det sista stycket (och din förra kommentar) så tolkar jag det som att du har tagit till dig av den kritik som förekommer här bland kommentarerna.

  51. Fredrik skriver:

    @Tommy Håkansson
    * Jag säger inte att det är för att hon är kvinna. Jag ställer bara frågan. Det är mycket möjligt att alla skribenter får meningar borttagna och tillagda utan att få veta om det.

    * Jag vill inte förstora det här så mycket som vissa verkar tro. Allt jag säger är att LEVEL byter ut meningar i texter utan att höra med upphovsmannen. Mer än så säger jag egentligen inte.

    Om det var din agenda så passar det ju extremt dåligt med den förra titeln på blogginlägget. Hur var det nu – ”Män som ratar kvinnor — om hur tidningen LEVEL skriver om hennes texter” – är inte det att förstora saken, menar du?

    Som någon annan skrev, rena aftonbladetfasoner. Jag trodde Svampriket var bättre än så. Eventuella ursäkter/förklaringar i efterhand känns lite som efterkonstruktioner.

    Mvh,
    besviken läsare som missade hela kontroversen pga internetavbrott.

  52. Marcus Sjöström skriver:

    Efter ett antal publicerade texter i LVL så kan även jag bekräfta att redigeringar i stil med de berörda är standard. Ingen av de texter jag skrivit har hamnat orörda i tidningen. Ibland är det små, små korrigeringar, ibland har ett stycke bytts ut mot något annat – eller ingenting. Det har till och med hänt att jag knappt känner igen slutresutatet. Jag utgår ifrån att Tommy ärligt, om än kanske något klumpigt, verkligen ville veta om detta var undantag eller regel. Om det drabbar Elin, alla kvinnor eller alla. Svaret är de(t) sistnämnda. Sen att det är konstigt att så få tjejer skriver i tidningen med tanke på hur många sjukt smarta, kunniga och ambitiösa det finns är sant, men det är faktiskt en helt annan diskussion.

  53. Tommy Håkansson skriver:

    @Fredrik:
    Rubriken var en skämtsam ordlek som jag och Brunlöf tyckte var skoj, men som läsarna tog på alldeles för stort allvar. Därför ändrades den.

    Jag är förvånad över att en plump bloggrubrik som dessutom nu är ändrad fortfarande behandlas med större förfäran än det faktum att LEVEL planterat åsikter i en recension utan att höra med skribenten. Att du uttrycker besvikelse över rubriken, men inte LEVELs handlingar, tycker jag är oerhört förvånande.

    Jag tycker du ska hålla LEVEL under högre standard än du håller Svampriket, och jag tycker du ska vara mer upprörd över recensionen än rubriken. Jag håller med om att rubriken var dum, men någon måtta på felprioriteringarna får det ändå vara.

    @Marcus Sjöström:
    Verkligen? Så du knappt känner igen texten? Utan att de underrättat dig om det? Och du har helt rätt i att LEVEL-redaktionens könsfördelning förmodligen är en helt annan diskussion.

  54. Fredrik skriver:

    @Tommy: Jo, jag förstod att rubriken kanske delvis var skämtsamt menad och kanske satt för att provocera och dra trafik.

    Det är fine. Det får man göra. Men att sedan försöka göra en 180 och säga att ”Det var inte så vi menade” after the fact känns lite falskt. Det kanske jag borde formulerat bättre. De två punkterna där jag citerar dig motsades kraftigt av den först publicerade texten. Eller åtminstone väldigt mycket av rubriken, vilket kan ha färgat mitt läsande av artikeln.

    Men – ville ni påvisa ett sexistiskt eller diskriminerande beteende hos Level, gör då det. Försök inte undanförklara det med att det var skämtsamt menat eller inte era intentioner. Dessvärre tror jag inte korrektur av recensioner är särskilt diskrimerande eller sexistiskt menat, alls.

    En luddigt eller slarvigt skriven recension ( som den som publicerades på loading) behövde antagligen skrivas om för att bli läsbar i tidningsformat. Jag tror inte det var en könsfråga i det här fallet. Huruvida loading-texten skiljer sig markant från Elins original – tja, det vet vi ju inte. Har det pålagts åsikter jämfört med den? Det vet vi ju inte. Du antyder till det ganska kraftigt, men utan egentlig backning. Som sagt tidigare av många, både här och på Loading – det hade varit kul att se originaltexten. 🙂

    Det enda jag kan se som ”planterande av åsikter” de två publicerade texterna mellan är ”Svårighetsgraden är hög” – vilket aldrig framkommer ens underförstått, mer än att det är svårt att sätta sig in i stridssystemet om man inte spelat första spelet.

    Jag har kört igenom både WKC1 och 2, och kan attestera att det aldrig någonsin blir ”svårt”. Man kan ge blanka fan i att köpa nya skills och i princip enbart kötta sig igenom spelet med det fåtal kommandon man har från början (sålänge man uppgraderar / köper nya vapen).
    Så ”svårt” är det.

    Men visst – jag håller med om att det är klantigt skött att gå in och ändra (om så är fallet) väsentliga delar av en recension utan att diskutera det direkt med recensenten – särskilt om det ger recensionen överlag en annan ton än den som var menad, eller om det leder till rena faktafel pga korrläsarens okunskap om spelet ifråga.

  55. Tommy Håkansson skriver:

    @Fredrik: Jag tycker inte vi gjorde en 180. Kanske en 45. 😉 Ville jag påvisa ett diskriminerande beteende hade jag gjort det påståendet i texten, vilket jag inte gjorde. Såvida inte påvisa är detsamma som att ställa frågan.

    Jag skulle även säga att till exempel åsikten angående uppgraderingssystemet kan tolkas som mer eller mindre planterat.

  56. Random slösurfare skriver:

    ”* Jag har självklart inte gått bakom ryggen på Elin med inlägget.”

    Det finns två alternativ.

    1. Antingen stämmer det du säger där, och Elin är väldigt naiv kring vad hon tror att ditt användande av erat samtal kommmer att innebära för henne. Vilket du själv borde förstå, för att användas som medel i en sådan här diskussioner leder till en massa press från olika håll.

    2. Du ljuger/ignorerar vad hon säger, och sätter henne i skiten för några träffar på din sida.

    Så oavsett vilket känns det rimligt att anta att du med det här har sett henne i en väldigt jobbbig situation om hon har för avsikt att vara kvar som recensent.

    Hoppas du tycker att det här är värt det.

  57. Tommy Håkansson skriver:

    @Random slösurfare:
    LEVEL-redaktionen är tillräckligt kloka för att känna igen ett potentiellt PR-mässigt klaversteg när de ser ett.

  58. Random slösurfare skriver:

    ”LEVEL-redaktionen är tillräckligt kloka för att känna igen ett PR-mässigt klaversteg när de ser ett.”

    Snyggt sätt att inte svara på något av det jag skrev.

  59. Tommy Håkansson skriver:

    @Random slösurfare:
    Tack!

  60. Random slösurfare skriver:

    Hits på sidan > vänner alltså. Gilla. 🙂

  61. Fredrik skriver:

    @Tommy: Bryggan om uppgraderingssystemet gjorde Level-artikeln mer läsbar, annars kom spindelhackandet väldigt tätt på och ändrade ämne lite väl kvickt. Det går dessutom att härleda lite från resten av texten.

    Jag gissar faktiskt att någon som spelat första spelet lagt in den, alternativt att den fanns i originaltexten men ströks i loading-texten.

    I min mening är Level-texten bättre klippt och ordnad. Det är ett bättre flow i den. Och det var väl hela poängen med korr-arbetet.
    Dock är egentligen hela den här debatten och stormen meningslös utan att veta hur mycket saker ändrats från original -> loading -> level, och om det gjorts av samma person. Olika korrläsare kan lägga olika vikt på saker.

    Så okej, påvisa kanske var fel ord. Men du antyder till det ganska så kraftigt nedan:

    ”Är Elin den enda som blivit omskriven? Varför händer det tidningens enda kvinnliga spelrecensent bland 20-talet män? Har det hänt andra kvinnor som skrivit för tidningen? Har det hänt andra män som skrivit för tidningen? Kommer det hända fler gånger?”

    Det låter som du vill argumentera för att det föregår diskriminering, just för att det är Elins text. Hade du blivit lika upprörd och agiterad om det var en text från Wiborg som någon ‘lagt till meningar, tagit bort meningar’ ifrån? Bara en nyfiken fråga, sådär.

  62. Anders Brunlöf skriver:

    Det jag finner lite fascinerande med hela den cirkus som detta inlägg innebar är att man ganska fort går från frågan som i alla fall jag fick med mig av att läsa texten; Är det verkligen rätt att göra såhär?

    Jag är fullt medveten om att det redigeras på fler ställen än på LEVEL, säkerligen också mer än i detta fall. Men det betyder inte att det är mer rätt, egentligen. Inte i min bok i alla fall. Det förklaras som att man vill ge läsaren den bästa upplevelsen den kan få. Innebär det att skriva om texter så det blir endast tre personers ord i tidningen, istället för den breda grupp som LEVEL stoltserar med utåt i inledningen av varje tidning?

    Jag har blivit korrad och jag har korrat själv. Det är ingen stor sak. Men skulle någon byta ut hela meningar, ändra tonen på en text, skulle jag bli frustrerad – inte minst om de inte meddelade mig innan. Nu har jag bara hört ”begagnad” information om vad som faktiskt hänt, men en tanke som flög genom mitt, och många andras huvuden var att LEVEL anlitat Elin som ett ansikte utåt, eftersom hon tillhör en klar minoritet och dessutom är väldigt aktiv/känd på Loading.se. För alla som lyfter ur citat; Detta är ett påstående. Jag vet att det här inte är fakta. Det är en teori, som jag bara spekulerar kring.

    Jag har som grädde på moset tänkt länge på att strukturen på texter, ordval och upplägg varit väldigt likartat i LEVEL under den senaste tiden. Och sådana här saker spär ju på min misstro. Det finns mycket i tidningen som jag fortfarande gillar (Sjöström, jag tittar på dig och dina retro-texter) men högst upp på berget finns inte vidare mycket utrymme att ta ut svängarna. Och det jag läst från Elin har varit en nypa av frisk luft, texter som går utanför normen. Texter som inspirerar mig.

    Jag känner inte det när jag läser texten som allt detta handlar om. Den känns inte Elin, och det kan bero på många saker. Men det är svårt att inte känna att det ligger något ruttet begravt här någonstans, då hennes text på loading.se har uppdaterats och ändrats i efterhand också.

  63. Ludde Lundblad skriver:

    Alright! Tänkte nu ge mig in i debatten. Jag tycker att Sanna är den som har sagt något riktigt viktigt i sin kommentar:

    ”That makes me wonder.. Varför skrev de om recensionen så kraftigt? En teori är att de inte tyckte att recensionen som den var passade in i deras image. Men om det är så, betyder det att de har anlitat Elin enbart som en token girl snarare än för att de gillar hennes recensioner? ”Ähh, vi behöver en tjej så vi tar Elin. Ok så hon skriver inte som vi vill men vi kan justera texterna i efterhand. Huvudsaken är att vi får slut på tjatet om att vi inte ha tjejer i redaktionen.”

    Jag har haft förmånen att vara kollega med Elin här på Svampriket och alla ni som läst oss från början vet att Elin har ett väldigt annorlunda sätt att skriva texter och recensioner på. När jag fick veta att hon skulle börja skriva för Level blev jag jätteglad för hennes skull och tyckte det var coolt att just hon skulle börja skriva för Sveriges största speltidning och att de nu skulle publicera lite annorlunda men bra texter/recensioner (ni kommer väl ihåg Reach och Black Ops?)

    Men så blev inte fallet. Istället har hon nu, ofrivilligt eller frivilligt det är frågan, börjat presentera texter som passar i ”Level-mallen” Jag trodde i min enfald att de tog Elin ombord pågrund av sitt sätt att formulera sig i skrift och inte på grund av något annat…

  64. Samson skriver:

    @Halvintressant:
    1. Tommys text har bara tagit upp frågan ifall det kan vara könsdiskriminering – inte anklagat.

    2. Jag har aldrig sagt att det är ok med falska anklagelser (vilket det inte heller var, se ovan), bara att sånt händer och att vi kan leva med det. Särskilt när det ser ut som det gör med genusfrågor i branschen.

  65. Tommy Håkansson skriver:

    @Fredrik: Jag tänker inte upprepa mig mer angående det faktum att det inte är redigeringen i sig, utan hur den utfördes som upprörde mig. Men jag borde åtminstone svara när du ställer en fråga.

    Wiborgh är en av tidningens tre redaktörer, samt en av tidningens grundare. Han är tidningens näst mäktigaste person. Han är en av landets främsta, mest rutinerade, mest populära och inflytelserika spelskribenter. Men viktigast av allt är han inte min vän, och jag känner honom inte. Så svaret på frågan är nej, jag skulle inte bli lika upprörd.

  66. Halvintressant skriver:

    Jag kan tycka att visst är det tråkigt om det ändras så pass mycket i en text att den som ursprungligen skrev den känner sig överkörd. Samtidigt antar jag, utan att vara insatt alls, att Level inte är ett välgörenhetsprojekt mot sina skribenter, utan att slutmålet där är att få en så bra tidning som möjligt. Vad som är bra eller dåligt går förstås att diskutera, men i det här fallet måste det väl ändå vara Level som har sista ordet om det? Sedan kan man förstås sköta det snyggt och mindre snyggt, men efter att ha läst båda recensionerna så känns det, som någon nämnde tidigare, att de helt enkelt har försökt förbättra flödet i texten.

    Jag kan tillägga att jag tyckte att Loading-recensionen kändes något mer ”personlig” än den som publicerades i Level. Om det är bra eller dåligt vet jag faktiskt inte, men jag kan tänka mig att när en recension är så pass kort och bara ska vara en liten del i en tidning så kan det passa bra att den är något mer strömlinjeformad, oavsett om det är lite tråkigt eller inte.

  67. Ina skriver:

    Ludde och Brunlöf (och Sanna osv.) har riktigt bra poänger här, men det var inte riktigt det Tommys krönika handlade om.

    Hade det stått:
    ”Level skriver om en massa texter så att de passar en mall! Vissa skribenter blir chockade när de öppnar tidningen och inte ens känner igen ‘sina egna’ texter!”
    hade det varit en sak.

    Nu står det inte så. Det handlar bara om Elins text, och en hel del om att hon är tjej osv.
    Det skrivs en hel del som ingen av oss vet något om eftersom grunden till det hela är en text som ingen av oss som skrivit om detta har läst (Elins original), inte ens Tommy som ändå slår på stora trumman. Förtår ni vad det är som stör folk då?
    Jag tycker att det blir en lite konstig vinkel, även om grunden är det ni tar upp nu.

    Jag tror f.ö. inte att Elin är en token girl, på det viset. Hon togs in som krönikör och där får hon ju göra sin grej. Recensionerna ändras ju uppenbarligen för alla som inte passar mallen.

    ”Är det verkligen rätt att göra såhär?”
    Jag tror att vi alla är ganska överens om att det är kasst att inte informera en skribent om ändringar, inte låta skribenten själv omformulera osv. Det är också sjukt trist att alla texter är likadana och det är HELA anledningen till att jag INTE LÄSER LEVEL. Den är tråkig, helt enkelt. Bloggar och personligt skriftspråk ftw.

    Oj så jag svamlar och lallar. Men ni förstår nog.

  68. Ina skriver:

    Eller, för att förtydliga; Det kändes inte som att det var det Tommys krönika handlade om. Jag pratar bara för mig själv här.

  69. Halvintressant skriver:

    @Samson:
    1. Återkommer till att det inte finns något vettigt skäl till att ta upp frågan om eventuell könsdiskriminering. Man kan säga vad man vill, men bara för att det är ett frågetecken i slutet på meningen så betyder det inte att det inte skrevs i ett rätt uppenbart försök till någon form av sensationsjournalistik. Att ens lyfta frågan var onödigt, helt enkelt. Det är klart att jag tycker att det ska vara rättvist, men bara för det behöver inte allt härledas till genusfrågor. Om han tycker att det var ruttet att texten ändrades så kunde han helt enkelt ha hållit sig till bara det. Om vi måste så kan vi återgå till diskussionen kring rubriken om det nu inte var något fokus alls på skribentens könstillhörighet.

    2. Ja, sådant händer. Men betyder det att man måste bidra till det? Att det är ok att bidra till det? Jag tycker att oavsett om sådant händer, så ska man fan ta och se till att man inte bidrar till det själv. Notera också att jag hävdade att han insinuerade något, inte att han anklagade någon, vilket jag definitivt tycker att man gör när man ställer den där typen av retoriska frågor i en text. Värdeladdade frågor som inte besvaras utan som man bara låter vara där som ett alibi så att man ”inte har sagt något fel, utan bara framfört en stilla undran”.

  70. Tommy Håkansson skriver:

    Jag är chockad över att mina frågeställningar och formuleringar verkar vara det absolut mest intressanta att diskutera här. Som om hur jag skrev texten är så otroligt mycket större än vad jag skrev texten om. Fantastiskt.

  71. Tove Bengtsson skriver:

    Jag måste hålla med vad några skrev i tråden på Loading: detta känns helt ointressant att diskutera när källorna varken säger bu eller bä. All information är baserad på vad Tommy har hört Elin säga. Inte för att jag nödvändigtvis misstror dig Tommy, men det som diskuteras är fortfarande andrahandsinformation. Om allt som Level är anklagade för stämmer är det förstås illa. Men jag vill gärna höra hela historien från Elin.

  72. Halvintressant skriver:

    Det är kanske för att det du skrev om inte verkar vara alltför konstigt? En text har ändrats något av en redaktör som har som jobb att se till att texterna passar i tidningen. Tråkigt för den som skrev texten förstås, och visst kunde man ha haft lite mer kontakt med den personen, men det känns inte sådär jättekonstigt ändå och är väl upp till tidningens redaktion egentligen.

    Hur du skrev om det, däremot, och de konstiga kopplingar du gjorde i din text, de kommentarer som kommit från dig och den här Samson och dina ”45-gradersvändningar” känns mer intressanta. Det verkar liksom inte som att du/ni förstår alls vad det är som folk stör sig på…

    Vill också tillägga att jag inte ens läser Level (eller Svampriket heller, för den delen), jag bara snubblade över det här inlägget ändå. Bara för att klargöra att jag inte ”hejar” på någon sida utom den som säger att man bör presentera bakgrundsfakta för sina påståenden och ägna sig åt vettig debatt. Alla gör fel ibland.

  73. Ercarret skriver:

    Det som Ludde tog upp, och som jag tycker är en viktig sak som för det mesta glömts bort i diskussionen, är att recensionen inte känns särskilt mycket ”Elin”. Vare sig LEVEL-, Loading- eller (antar jag) originalversionen. Det jag verkligen gillade med hennes recensioner här på Svampriket var hur annorlunda (positivt sätt) de var från de flesta andra recensioner man läser, och det är inte någonting som jag har sett i de recensioner jag sett henne skriva för LEVEL.

    Att det är så beror med största sannolikhet inte på någon redigering från redaktionens sida, utan förmodligen på att LEVEL har sin mall med relativt ”konventionella” recensioner som skribenterna gissningsvis behöver hålla sig inom. Någorlunda. Jag vet inte om det lämnar något utrymme för Elin att skriva recensioner som hon skrev dem här. Huruvida hon sedan VILL skriva dem som hon skrev dem här har jag inte en blekaste aning om, men jag hade gärna sett den typen av recensioner i tidningsform.

  74. Samson Wiklund skriver:

    @Halvintressant: ”Den här Samson” heter Samson. Du får gärna kalla mig vid förnamn.

    Ok, om jag ska släppa internetattityden ett tag kan jag ju erkänna att min kommentar om att det inte skulle vara så farligt att ifrågasätta och applicera genusperspektiv även om det kanske inte finns grunder för det var inte särskilt genomtänkt. Det kom från år av att försöka ta upp genusfrågar i spelmedia och varenda eviga gång få en mur av gnälliga grabbar som undrar om jag ”har mens eller nåt” för att jag försökte rucka på den trista strukturen.

    Det var fel av mig att dra in gammalt groll från andra diskussioner här. Jag var bara frustrerad och läste in saker som inte fanns. Fel av mig.

  75. Tommy Håkansson skriver:

    @Tove:
    Jag håller med helt och hållet. Jag tänkte bara skriva ett inlägg om vad jag hört. Jag förväntar mig inte att någon ska ta det som gospel, och ville bara uppmärksamma det. Sen kan den som vill jämföra de publicerade texterna eller fråga de berörda parterna.

    @Halvintressant:
    Att du tycker det är okej att en tidning tar bort och lägger till meningar och åsikter utan att informera textens upphovsman, så länge som det görs frekvent, har inget att göra med mina frågeställningar i texten.

  76. Halvintressant skriver:

    @Samson:
    Ok, bara Samson då 🙂 Jag vill poängtera att jag inte är fientligt inställd på något sätt, bara stört mig på vissa saker som har sagts/skrivits. ”For the record”, som man brukar säga, så är rättvisa viktigt även för mig, oavsett om det gäller mellan kön, åldrar, raser eller något annat. Jag menar bara att det är onödigt att dra upp sådana frågor om det inte finns belägg för det.

    @Tommy:
    Jag är inte alls säker på att jag tycker att det är ok att göra så. Att lägga till åsikter i en artikel som sedan undertecknas med en annan persons namn kan ju förstås aldrig vara ok, men lite oklart om det var något som faktiskt hände här. Jag menar att det potentiellt var klumpigt agerat av tidningen, men att redaktörer finns av en anledning. Men om det inte var det din text handlade om, och det inte var någon form av könsdiskussion, vad stod det då egentligen? Känns som att jag måste ha läst en annan text då.

  77. Tommy Håkansson skriver:

    @Halvintressant:
    Det glädjer mig att höra att du inte är säker på att du tycker det är OK. Och jag förstår om du inte vill ta olikheterna i de två publicerade texterna som bevis. Vem vet, hon kan ju ha skrivit båda versionerna själv, och jag kanske blåljuger direkt ur arslet i hopp om att hon aldrig ser det här inlägget. Jag förstår det, och hänvisar till svaret jag gav till Tove.

    Jag tycker bara inte eventuella misstag jag begick och villovägar jag tog i texten ska fungera som en sköld framför LEVELs missdåd.

  78. Halvintressant skriver:

    @Tommy:
    Det där sade jag väl aldrig? Jag tyckte bara inte att det var några uppenbara åsikter som hade ändrats i texten från Level jämfört med den andra (dock var en del saker säkerligen på gränsen, typ det där med att det skulle vara svårt och så). Klumpigt hanterat, skulle jag kalla det.

    Däremot förstår jag inte din attityd alls. Du försöker säga att din text inte egentligen handlade om könsdiskriminering. Sedan att din text inte handlade om huruvida det är OK eller inte att texter redigeras. Jag tycker helt enkelt att ditt sätt att skriva här är värre än vad du försöker säga att Level eventuellt gör. Om du nu bara ville uppmärksamma saken, som du skriver till Tove tidigare, så kunde du helt enkelt bara ha presenterat fakta och inte dra in en massa konstigheter och insinuera diverse saker.

    Jag har säkerligen inte rätt i allting jag någonsin säger och är definitivt inte den som ska avgöra för var gränsen går mellan vad en redaktör får och inte får göra. Anledningen till att jag alls kommenterade är helt enkelt att ditt sätt att presentera fakta (i det här fallet, har aldrig läst något av dig tidigare) och hantera andras kritik är väldigt klumpigt, sensationslystet och ibland helt enkelt otrevligt.

  79. Peter skriver:

    Vore det inte intressant om Elin själv kunde komma in här och lämna en kommentar om hur mycket som har ändrats och att hon själv kan få ge sin syn på saken.
    Nu känns det mest som lösa spekulationer om hur de skulle kunna ligga till.

    Självklart är det illa om texten har ändrats så att Elins egna åsikter har ändrats eller gått förlorade i redigeringen men det verkar inte finnas särskilt mycket konkret fakta över vad och hur mycket som har ändrats.

    Några exempel vore trevligt att få se.

  80. Tommy Håkansson skriver:

    @Halvintressant:
    Att du tycker det är värre att ens nämna könsdiskriminering som en eventuell möjlighet i en frågeställning är värre än att publicera falska åsikter i en annan persons namn, får stå för dig.

  81. Ina skriver:

    Det är inte värre att nämna könsdiskriminering än att ”publicera falska åsikter i en annan persons namn”, men har det senare hänt? Har någon medvetet publicerat påhittade åsikter i Elins namn? Eller har en människa i värsta fall gjort ett misstag som lätt reds ut mellan parterna och med en rättelseruta i nästa nummer?

  82. Halvintressant skriver:

    @Tommy:
    Oj, jag kan tydligen inte uttrycka mig. Jag har försökt förklara att jag tycker att det förstås är fel att publicera ”falska åsikter” under en annan persons namn. Huruvida de faktiskt har gjort det i det här fallet är lite oklart (SÅ otroligt hemsk var inte omskrivningen, åtminstone om man jämför de två versioner jag har sett). Det är dock inte det jag har försökt att diskutera, bara klargjort min ståndpunkt där.

    Men ja, så är det ju. Du har inte skrivit något förhastat, sensationslystet eller konstigt och inte försökt bortförklara det i efterhand. Du försöker inte heller flytta fokus från det faktum att du vid rätt många tillfällen kände dig tvungen att poängtera att skribenten var en kvinna och insinuerade att detta på något sätt skulle ha med saken att göra.

    Det är inte en kamp mellan vad som är värre mellan två saker. Jag har fokuserat på en sak som jag tycker du var helt ute och cyklade i, inte påstått att det skulle vara värre än att publicera åsikter i en tidning i någon annans namn. Däremot tycker jag ditt sätt att hantera det här är värre än det specifika fallet, och det är den enda jämförelse av det slaget jag har gjort.

    Jag tycker att du ska läsa igenom din text igen och tänka på vilka fakta du presenterade där, och sedan ta ställning till om du kanske skulle ha fokuserat lite mindre på att det var en hon och lite mer på det du nu tycks hävda var din enda poäng (att man inte får publicera åsikter i någon annans namn).

  83. Tommy Håkansson skriver:

    @Ina:
    Är det ett misstag så är misstaget att Elin inte kontaktades innan eller efter, inte att man ändrade hennes text.

    @Halvintressant:
    Du är helt enkelt missnöjd med hur jag skrev inlägget. Jag har hört dig, och såvida du inte vill diskutera inläggets kärna går jag vidare.

  84. Thomas Wiborgh skriver:

    Jag blev pingad på Twitter och ska försöka reda ut de mest krokiga frågetecknen i den här väggen av text.

    Just nu har både jag (och Bjarneby, som säkert hade svarat annars) semester, så det här blir ingen lång debatt på massor av inlägg och inte heller superpåläst – jag har inte läst de båda texterna och jämfört, utan kommer att svara mer generellt om hur vi jobbar på LEVEL.

    Min kollega Fredrik har sagt det mesta som behöver sägas, men jag tar det ett varv till ändå:

    Alla blir redigerade, vissa hårdare än andra. Alla texter redigeras inte av samma person, och vi är alla kreativa människor med olika stilar – även när det kommer till redigering.

    Alla magasin (i högre grad än till exempel dagstidningar, som tagits upp som exempel bland kommentarerna) har en särskild ton, ett tilltal. Så även LEVEL. Vi är å ena sidan mån om att låta alla skribenter ha sina egna individuella röster, å andra sidan om att tidningen ska kännas någorlunda enhetlig och sammanhållen.

    Olika magasin tar det här med ”sin röst” olika långt. Edge saknar för det mesta bylines. Mitt eget favoritmagasin Wired låter nästan alltid likadant – torrt, smart och roligt. Om jag skulle definiera LEVELs röst så skulle jag kalla den varm, nördig, smart. Inkluderande.

    Ibland drabbar den här samlade tonen mig själv, eftersom jag kanske är den person vars spelsmak skiljer sig allra mest från Tobias. Men Tobias är chefredaktör och har en väldigt tydlig bild av vilken tidning han vill göra. Och i slutändan, även om vi kanske inte alltid utnämner mina favoritspel till årets bästa eller sätter dem på omslaget, så tror jag att den tydliga tonen är en av de viktigaste orsakerna till att LEVEL är så bra och så omtyckt.

    Anledningen till att jag skriver allt det här, är för att förklara att en redigering inte är en sågning, eller ett försök att ”tysta någons åsikter” eller något annat. Det är helt enkelt bara en balansgång mellan tidningens röst och skribentens egen röst.

    Jag tycker att vi oftast lyckas med den balansgången. Det går sällan att missta Elins texter för mina, eller för Victors, eller Pärs.

    När jag själv skrivit frilanstexter i andra magasin eller tidningar har jag också blivit hårt redigerad. Det kan vara frustrerande men också lärorikt. Jag känner ju inte till tidningens röst lika väl som den som redigerat mig.

    Jag har personligen aldrig redigerat Elin och vet inte hur hennes material ser ut innan de trycks i tidningen. Men jag vet några saker om hur vi jobbar:

    1. Redigering av åsikter är alltid en dialog. Ofta ser vi en helhetsbild som skribenten inte själv gör. Vi kan då fråga ”kan du motivera varför spel X får högre betyg än spel Y?” eller ”hur kommer det sig att du skriver såhär, när du tidigare sagt motsatsen?”. Ibland ändrar vi, andra gånger inte. I regel får vi bättre texter och duktigare skribenter på köpet, för det är en lärorik process.

    2. Redigering av språk är inte alltid samma bollande, eftersom det helt enkelt inte skulle vara praktiskt genomförbart. Vi publicerar så otroligt många texten text varje månad att en dialog om varje ändring skulle ta för lång tid. Om det handlar om stora ändringar så sker det naturligtvis i samförstånd med skribenten – jag kan dra mig flera stycken till minnes från LEVEL 64 – men allmän språkputs gör det oftast inte. Under de sex år vi gjort LEVEL har vi inte upplevt att det varit ett problem, men om någon skribent uttryckte en särskild önskan om att alltid läsa slutredigeringen skulle vi såklart försöka tillmötesgå den.

    3. Jag vet att Elin och Tobias bollat hennes texter, inklusive språklig redigering, ganska frekvent. Det är naturligt eftersom Elin är en relativt ny skribent hos oss, och har en unik stil som vi tycker väldigt mycket om. Balansgången jag skrev om tidigare blir alltså viktigare och svårare.

    Alla insinuationer om att Elins text redigerats hårdare för att hon är kvinna tycker jag känns väldigt, väldigt trista. Självklart är det inte så.

    Den specifika texten kan jag som sagt inte uttala mig om eftersom jag varken läst eller framförallt redigerat den, men generellt kan jag säga att OM ändringarna är väldigt omfattande och OM Elin inte bollat dessa ändringar med den som redigerade, så är det förstås ett misstag. Då har det varit för bråttom inför deadline eller något annat. Och i såna fall kommer vi förstås att reda ut saken mellan de berörda parterna. Men det är alltså inte så vi normalt sett jobbar.

    Till sist tycker jag att:

    Det är sjukt tråkigt att blåsa upp en redigerad text till ett potentiellt fall av rätt allvarlig diskriminering med ett källurval på exakt en (1) text. Och vi läxas upp i god publicistisk sed…

    Det är väldigt roligt att Elin finns med oss båda i LEVEL och på Loading.se, och att hennes texter läses av så många. Vi har letat efter nya duktiga skribenter (manliga som kvinnliga) och tycker oss ha hittat en i Elin.

  85. Marcus Sjöström skriver:

    @Tommy:
    ”Verkligen? Så du knappt känner igen texten? Utan att de underrättat dig om det?”
    Antar att det där lät mer chockerande än det var tänkt. Jag skriver ofta korta texter med en hel del kalla fakta som hamnar i retrodelen. Ibland har jag skrivit sånt som krockat med huvudartikeln i nämnda del och det har hänt att de(n) som redigerar har valt att jobba om min text i sista minuten. Stryka sånt som redan nämnts någon annanstans och stretcha ut kvarvarande resonemang. De som redigerar kan se helheten och därför har jag oftast respekterat deras beslut, men visst har det hänt att jag kastat en del irriterade ord på Tobias efteråt. Min poäng, om jag nu har en sån, är väl att få skribenter har lyxen att få sista ordet.

  86. Tommy Håkansson skriver:

    @Wiborgh Jag borde inte svara när klockan är 01:20. Men jag ska göra ett försök. För det första har jag förstått att Elin och Tobias har pratat om det här fallet, då hon tydligen kontaktade honom för att fråga vad som pågick. Jag vet inte exakt vad som sades mellan dem, men förstår det som att saker och ting är uppklarade och samma misstag inte ska begås igen.

    Jag förstår att texter redigeras för att både hålla en viss standard såväl som en viss ton. Vad jag inte förstår är var gränsen för vad som kan tas bort och läggas till utan skribentens godkännande dras. Just i det här fallet verkar det handla om hela meningar och åsikter i en ganska kort text. Jag vill tro dig när du säger att skribenten vanligtvis kontaktas vid så stora förändringar. Varför det inte skedde som det ska den här gången kommer vi kanske aldrig få veta, men det spelar ingen roll så länge det var just ett misstag.

    Att jag ens nämnde diskriminering har jag redan insett var ett misstag, då det blev alldeles för mycket fokus på just det — även om min kritik angående könsfördelningen bland era skribenter kvarstår. Men det är en annan diskussion, som inte borde blandats in i den här.

    Jag kan köpa att det handlar om snedsteg under en balansång, och att kommunikationen brustit någonstans. Även om många säkert önskar att man hade lämnat lite mer Elin i texterna. Jag är för trött för att ens veta om jag fick allt sagt nu.

    Lite tråkigt är det dock att inte veta hur mycket av texterna som är skribentens egna ord.

  87. gabbay skriver:

    Det går inte att ta jämställdhets debatten seriöst längre. Det har gått för långt. Det finns viktiga saker kvar att kämpa för i kvinnokampen som lika löner m.m men att en grovt redigerad text skulle bli föremål för en stor genusdebatt är skrämmande. Jag tycker det är vidrigt av Tommy att ens använda det som konspiratoriskt argument i debatten.

    Det underminerar en debatt som i övrigt kunde blivit intressant. Det
    är trots allt fler av ”Kukarmen” som är intresserade av tvspel än kvinnor.
    Kolla bara på hur feminism nästan ses som ett skällsord idag än vad det gjorde för bara 5-10 år sen. Förresten så har det väll aldrig funnits så många kompetenta och duktiga kvinnliga skribenter som nu: Xboxflickan, malin och Tove.

  88. Samson Wiklund skriver:

    Gabbay: Det är faktiskt hyfsat jämt skägg i könsfördelningen av spelare, men den diskussionen behöver vi inte ta här.

  89. Jag skulle vilja veta varför du Tommy här i kommentarerna påstår att du inte gått bakom ryggen på Elin men att hon själv på Loading http://t.co/o1ZtluP hävdar att hon tackade nej till denna krönika?

    Tycker det känns tråkigt om det är så att detta inlägg istället skadar en av få kvinliga skribenter på Loading. Eller missförstår jag betydelsen av att gå bakom ryggen på någon?

  90. Samson Wiklund skriver:

    @Familjenspel, @Tommy:
    Jag med. Jag minns att du sagt att du äntligen fått ett ”OK” från Elin. Vad hände här?

  91. Fredrik skriver:

    Nu börjar den här soppan lukta lite… unket. Vi har två sidor som ganska tydligt säger emot varandra. Vem far med osanning? Är allt ett gigantiskt missförstånd? Försöker endera parten rädda ansiktet och karriären? Intrigerna växer.

    Förtydligandet förtydligade inte så fasligt mycket, utan väckte snarare fler frågor. Inte om det påstådda beteendet (”Redigering av text utan skribentens vetskap”), men om intentionen bakom den här krönikan.

  92. Fredrik: Ja det krönikan handlar om säger ju Elin i sitt svar att hon givetvis godkänt den redigerade texten. Hon går även så långt som att hon säger att den blev bättre. Så vad fyller då denna krönika för funktion, det och frågan jag ställde innan vore intressant att få svar på.

  93. Ludde Lundblad skriver:

    Jag kan säga som så här, att det som Elin skriver i sitt svar om hennes dialog med Tommy, angående denna krönika är inte min uppfattning av det hela. Tommy har hållit på med den här texten ett bra tag, i samråd med Elin det är inget som har hastats fram för att generera besökare på Svampriket. Såna har vi ändå!
    Jag litar på Tommy till 100% och känner mig besviken på Elin. Detta handlar inte enbart om EN av hennes texter, mer än så kan jag inte säga. Punkt!

  94. Peter skriver:

    Nu fattar jag ingenting.
    Tommy (och Ludde) säger att de fått godkännande av Elin att skriva om det, medan Elin säger att hon inte alls godkänt publiceringen av denna artikel.

    Är det ett gigantiskt missförstånd. Eller är det någon som gått bakom ryggen på någon?

  95. Ludde Lundblad skriver:

    @Peter – Nu får du skärpa dig! Exakt vart skriver jag att JAG har fått ett godkännande av Elin. Jag har inte haft personlig kontakt med henne sedan hon slutade på Svampriket! Läs ordentligt innan du skriver en kommentar!

  96. Elin Ekberg skriver:

    Tommy Håkansson bad mig uttryckligen om ursäkt igår för att ha publicerat den här texten. Han har sagt förlåt och jag har accepterat ursäkten. Han verkar vara uppriktigt sagt ledsen över det här och jag tror honom.

  97. Ludde Lundblad skriver:

    @Elin – Så det du indirekt säger är att jag har gått på en massa skitnsnack ifrån Tommy, och att även jag borde få en ursäkt ifrån honom, eller?

  98. Oprofessionell skriver:

    När man trampat i klaveret får man avgöra vad som låter mest. Ha kvar foten eller dra upp den. Det känns som svampriket valt att ha kvar foten djupt där nere.

  99. Peter skriver:

    @Ludde: kanske lite dåligt formulerat av mig. Sorry för det.

    Det står ju ingenstans att dufått godkännande av Elin. Läste kanske lite för snabbt.

    Förlåt!

  100. Elin Ekberg skriver:

    Ludde – Jag har talat med Tommy igår och idag, och vi två har rett ut det. Jag har sagt nej till att publicera men som jag ser det nu har det inte gåtts bakom min rygg medvetet.

    Jag har en enorm respekt för Tommy Håkansson, både som tidigare kollega och som vän. Missförståndet här är mitt fel.

  101. Tommy Håkansson skriver:

    Jag har pratat med Elin och förstår varför hon måste neka allt offentligt nu. Inlägget skapade större reaktioner än väntat. Hon har fått väldig press på sig att uttala sig på ett visst sätt, och vi var naiva.

    Jag har bevis för att allt jag skrivit är sant, och att jag inte gått bakom ryggen på henne. Men jag tänker bara dela dem med folk vars åsikter jag bryr mig om. Jag tänker inte publicera dem offentligt. Varför inte? För jag ses hellre som killen som ljuger, än killen som fick Elin sparkad. Det är en kula jag får ta.

    Men fråga er en sak: Skulle jag skriva inlägget om det jag skrev inte var sant? Om inte hon kommit och varit upprörd över sin text? Skulle jag skriva ett falskt inlägg när jag vet att hon kommer läsa det och förneka allt? Varför skulle jag medvetet försätta mig i den här situationen?

    Det är allt jag har att säga.
    Döm själva.

  102. Robin skriver:

    Vilken jävla cirkus det vart utav/kring det här då S:

  103. Fredrik skriver:

    För jag ses hellre som killen som ljuger, än killen som fick Elin sparkad.

    Du är medveten om att din poängterande om ”varför hon måste neka allt offentligt” lägger stor del av bördan på henne, och insinuerar att hon (genom att neka offentligt) faktiskt ljuger för sina fans och loadingläsarna.

    Way to ruin cred. Känns ju bra att ni båda två känns ungefär lika trovärdiga just nu. Det kommer nog ta en stund innan den här stormen blåser över, och era respektive krönikor i framtiden kommer nog tas med jävligt många nypor salt. Hoppas ni var beredda på det.

    🙂

  104. Halvintressant skriver:

    ”Varför skulle jag medvetet försätta mig i den här situationen?”

    För att du hittade ett fint uppslag till en ”saftig” text som kunde ha varit vettig om du höll dig till fakta. Att du sedan gick och skrev en massa konstigheter och nu dessutom skjuter över allt ansvar på den här Elin och i princip framställer det som att hon ljög för såväl alla som läst här och i den där forumtråden på loading, samt hennes egen chef, det gör inte saken bättre. Och att du sedan inte heller kan besvara någon kritik alls utan bara komma med ”motangrepp” mot personer som inte har något att försvara tyder på att du själv är medveten om att du kanske skulle ha hanterat saker och ting annorlunda.

  105. Oprofessionell skriver:

    Snyggt av Tommy att dra med sig båda parter i fallet. Med den sista uppdatering så slår Svampriket.se fast att Elin ljuger för Loadings läsare och har blivit pressad till det av Reset Media. Det är rätt grova anklagelser att kommer med utan att vilja publicera bevis. Att vara ”naiv” är inte ett försvar i det här läget då ni pissat på en persons trovärdighet. Ni måste ju ha förstått att det här inlägget skulle få konsekvenser och kunna gå så långt som att Elin inte skulle få fler uppdrag av Level.

  106. Magneten skriver:

    Vem läser ens recensioner idag?

    Och vem vill läsa recensioner av en person som hela tiden klappar sig själv på axlarna?

  107. Tidsfördriv skriver:

    ”Jag har pratat med Elin och förstår varför hon måste neka allt offentligt nu. Inlägget skapade större reaktioner än väntat. Hon har fått väldig press på sig att uttala sig på ett visst sätt, och vi var naiva.

    Jag har bevis för att allt jag skrivit är sant, och att jag inte gått bakom ryggen på henne. Men jag tänker bara dela dem med folk vars åsikter jag bryr mig om. Jag tänker inte publicera dem offentligt. Varför inte? För jag ses hellre som killen som ljuger, än killen som fick Elin sparkad. Det är en kula jag får ta. ”

    Ursäkta uttrycket, Tommy. Men vad fan håller du på med? Oavsett om det skulle vara sant så kan du ju verkligen inte ens själv tro att det är du som tar en kula för Elin med det där uttalandet?

    Nog för att jag inte har med eran tvist att göra, och det tycker jag väl inte att någon annan har heller, men det där var fan lågt.

  108. Tyrannosatan skriver:

    ”Jag har pratat med Elin och förstår varför hon måste neka allt offentligt nu. Inlägget skapade större reaktioner än väntat. Hon har fått väldig press på sig att uttala sig på ett visst sätt, och vi var naiva.

    Jag har bevis för att allt jag skrivit är sant, och att jag inte gått bakom ryggen på henne. Men jag tänker bara dela dem med folk vars åsikter jag bryr mig om. Jag tänker inte publicera dem offentligt. Varför inte? För jag ses hellre som killen som ljuger, än killen som fick Elin sparkad. Det är en kula jag får ta. ”

    Jag har förstås ingenting med saken att göra, men det där borde du ha tänkt igenom både en och tre gånger innan du skrev. Är du verkligen så mån om att gå segrande ur diskussionen att du drar med dig folk i fallet? Du skrev en lövtunn krönika som blåste tillbaka i ansiktet på dig. Deal with it.