Krönika

Skippa militärtugget

GT-Halo-4-Concept

Halo: Combat Evolved var och är ett fantastiskt spel. Ett av mina favoritspel faktisk, genom tiderna. Hur ocoolt mainstream det än är att säga det. Jag tappade hakan första gången jag steg upp på ringvärlden och när Anniversary kom i höstas kunde jag inte annat än kapitulera ännu en gång (I motsats till Samson, som var måttligt imponerad).

Tjena, din magnifike jävel!

Spel två och tre var också kul. De var bra spel. Riktigt bra. Men de saknade något. Eller, kanske rättare sagt, de innehöll för mycket. För mycket prylar. För mycket bubbelsköldar och för mycket… lore. Bakgrundsberättelsen var en stor del av det som gjorde första spelet så bra, men efter ettan kändes det som att bungie gick vilse i sin egen värld. Läste man inte sjutton böcker och såg ett halvdussin halvkassa kortfilmer hade man inte en chans att förstå allt som hände. Istället blev berättelsen mest ett svepskäl för att få sparka rymdröv.

Halo: ODST var sämre än de tidigare spelen. Sämst i serien, utan vidare konkurrens. Jag tröttnade. Jag spelade inte ens igenom hela Reach när det kom. Helt plötsligt var serien proppad med macho militärlingo och grabbighet. Något som man till stor del hade sluppit tidigare. Halo handlar om Chief och Cortana, ensamma mot en okänd fiende på en outforskad planet. Jag har tolererat att rymdmarinen varit där. Inte mer. Biffiga amerikaner som ryter ”Charlie niner!” har aldrig varit något som fått mig att kräma i byxorna, precis.

Schysst ställe, men vad gör marinsoldaterna där?

Då utannonserades Halo 4. En ny, outforskad värld. En ny, hemlig fiende. Och enbart Chief och Cortana, långt ifrån brölande marinsoldater. Nya utvecklare, visst, men det kändes bra. Kändes som att det kunde bli samma upplevelse som när jag först bekantade mig med serien.

Sen började nyheterna komma. En uppdaterad version av covenant-designen. Att de designar om covenant skiter jag visserligen högaktningsfullt i, men varför är de ens med? Räcker det inte med den nya fienden? Chief och Cortana landar på en planet som rymdmarinen håller på att utforska. På-fucking-riktigt? De glider ut i den närapå oändliga världsrymden och bara råkar landa på en planet med marinsoldater på?

Det känns fegt. Fegt av 343 Industries att inte våga kassera det i serien som redan gjort sitt. Man hade kunnat göra nystart och back to basics i samma flugsmäll. Men istället verkar man fortsätta traska på i precis samma riktning.

Visst, det här är konservativt gnäll. Egentligen vill jag ju bara ha första spelet igen. Fast ni vet, nytt. Jag har inte gett upp helt på Halo 4, än. Jag hoppas fortfarande på samma storslagna upplevelse. Men ifall jag skulle bli besviken så tänker jag ta fram Halo: Anniversary igen och sura.

Kommentarer

  1. Christoffer skriver:

    Kan omöjligt förstå vad folk ser för storhet i Halouniversumet överhuvudtaget.

    Halo : CE var ju faktiskt inget mer än ett mediokert spel med nyskapande del att visa att konsoll kunde konkurera med PC på FPSfronten.

    Sen har det bara gett oss en sjö av skitspel och skit i diverse former.

  2. Linus skriver:

    Åsikter går, såklart, alltid isär. I min mening är ringvärlden en fantastisk värld att upptäcka och spelbarheten på absolut topp.

    Men det är ju jag det.

Skriv en kommentar