Videokrönika

Tokenism är inte representation

På senare tid har spelutvecklare börjat tänka mer på representation av sexuella läggningar och könsidentiteter på allvar. Men vad de inte verkar förstå är att det inte räcker med en enda karaktär för att representera en hel community på ett rättvist sätt.

Kommentarer

  1. JohnFooo skriver:

    Mycket bra krönika! Håller med till fullo!

    Man tycker ju att det inte borde vara så svårt med representation, men samtidigt, det kryllar inte av spel där huvudkaraktären är mörk eller färgad heller, om du inte får skapa karaktären själv. Jag, som vit cis-man, tror att vi är på ”rätt väg”, men samtidigt borde vi kommit bra mycket längre redan, kan jag tycka.

    Baldur’s Gate: Siege of Dragonspear är ett annat exempel. Du springer på karaktären(glömt namnet tyvärr) och kan vid vissa dialogval få veta hens historia. Helt frivilligt, men samtidigt kändes det lite som Krem i DA:I. Tokenism snarare än representation. Men… baby steps, antar jag?

  2. Lo skriver:

    Krem är med en hel del i spelet innan hans könsidentitet kommer på taloch det är aldrig en big deal för någon i hans crew. Till dragon age försvar så blir faktiskt spelaren called out när den håller på att pressa/ifrågasätta Krem om hans könsidentitet.

    Jag har då större problem med hur det tas upp i nya mass effect, där transkaraktären mer kör på en ”hej, jag är trans, detta är mitt dödnamn”. Där kan vi verkligen tala om tokenism!

    … med reservation att jag älskar dragon age på tog för mycket för att vara kritisk, baww.

    Det största problemet jag ser är väl att alla automatiskt kommer att ses som cis (och hetro) om det inte skrivs ut att de inte är det. Vilket är tråkigt.

  3. Aaron skriver:

    Kul att se något som är både välproducerat och fokuserat, utan att det känns opersonligt!
    Jag tycker du ska läsa in den på engelska och skicka till fler outlets för internationell publicering.

    Enkelt, fokuserat och nyanserat! Heja!

Skriv en kommentar