Det är inte alltid lätt att hålla reda på alla lovande och intressanta spel som lyser upp horisonten. Visst kommer spel som Batman: Arkham City och Dead Space 2 inte kunna undgå oss, men hur är det med de lite mindre titlarna som inte har miljontals dollar i PR-budget? Det är där Svampriket kommer in, och försöker informera och påminna dig om de lite mindre spelen. Men saken med mindre spel är att man ofta inte hör om dem ett helt år i förväg, så egentligen är det överraskningarna vi ska se fram emot.

Okamiden

(Nintendo DS, mars)

Amaterasu är tillbaka! Eller ska vi säga, Chibiterasu? Samma månad som Nintendo lanserar sin 3DS släppts även Okamiden. Säga vad man vill om Capcoms beslut att montera ner Clover, man har åtminstone satsat på Okami-serien och ger den chanser.

Om ni bara marknadsföringen kunde vara tipptopp, men det lär väl inte hända med tanke på att spelet förmodligen kommer överskuggas av 3DS på samma sätt som PS2-titeln överskuggades av Playstation 3.Men huvudsaken är att vi får uppleva ännu ett äventyr med Amaterasu och Issun!

Spelet verkar har samma underbara musik, stil, känsla och atmosfär. Och av vad vi fått se hittills kan det mycket väl bli den lilla spelkonsolens vackraste spel någonsin. Det här är ett spel du helt enkelt inte får missa.

Ghost Trick: Phantom Detective

(Nintendo DS, januari)

Ett klurigt spel till Nintendo DS, lite i samma andra som Phoenix Wright. Men ändå inte. För Ghost Trick är ett svårt spel att beskriva. I Ghost Trick tar du nämligen på dig rollen som ett mordoffer, och det är i din spökform som du ska ta reda på vem som mördade dig och varför.

Det är även upp till dig att påverka omgivningarna och manipulera tiden för att på så vis skydda andra från att gå samma öde till mötes. Lite som Majora’s Mask, fast med bara fyra minuter i stället för 72 timmar.

Utmaningen ligger alltså i att klura ut hur du ska påverka omgivningen för att rädda livet på dina levande medmänniskor, medan du tar dig närmare lösningen på ditt egen mordgåta. Intressant koncept, minst sagt!

Inazuma Eleven

(Nintendo DS, januari)

Ett rollspel som jag sett fram emot länge nu ska äntligen släppas till den västerländska publiken. Hurra! Inazuma Eleven är ett rollspel där det går ut på att skapa ett fantastiskt fotbollslag, och det är upp till dig som spelare att tala med massvis av potentiella anhängare.

Och när jag säger massvis, menar jag massvis. Över tusen stycken. Sedan är det bara att ta till planen och strida mot de andra skolornas lag genom att dra streck med stylusen som visar var du vill att dina spelare ska springa.

Vid närkontakt, drabbningar och diverse handlingar blir aktuella styrs din framgång en hel del av spelarnas statistik. Det låter lite som Advance Wars i fotbollsformat. Det kan ju inte gå fel.

Ni No Kuni

(Playstation 3, Nintendo DS)

Hur många gånger har du mumlat för dig själv att ”tänk om Studio Gibli gjorde ett spel”? Hur många gånger har du ropat det högt i sömnen sedan du spelat Professor Layton för första gången? Nu har det i alla fall hänt, och Ni No Kuni är resultatet av ett samarbete mellan Studio Gibli och den fantastiska spelstudion Level-5.

Level-5 har i mina ögon vuxit något enormt de senaste tre åren, och är idag en av mina favoritutvecklare. Att Studio Gibli sedan står för min absoluta favoritfilm någonsin gör att jag knappt kan bärga mig inför Ni No Kuni. I Japan finns spelet redan ute till Nintendo DS, och har fått utmärkta betyg. Bland annat gav Famitsu det 38/40 (10/9/9/10). Så det är verkligen ett JRPG att se fram emot, oavsett om du är ett fan av genren eller inte. Nu fattas bara ett releasedatum.

Xenoblade

(Wii, förhoppningsvis innan årets slut)

Den gamle veteranen och ex-Square-anställde Tetsuya Takahashi tar Xeno-serien till Wii. Xenogears till Playstation var ett spel som låg före sin tid och hade enorma ambitioner. Trots att Takahashi säger att Xenoblade egentligen inte ska ses som en uppföljare, kan vi inte låta bli att bli lite extra förväntansfulla bara på grund av namnet – trots att det från början hette Monado.

Spelet verkar dock innehålla någon form av jätterobotar som slåss. Vad vi sett av spelet hittills lovar otroligt bedårande miljöer, olikt något vi tidigare sett på Wii. Enorma fält med levande färger och utmärkt draw distance bäddar för det kanske mest tekniskt kraftfulla spelet på konsolen hittills. Striderna ska vara lite som i FFXII, och vi hoppas på en lika ambitiös story som i Xenogears.

de Blob 2

(Wii, Xbox 360, PS3, DS, 3DS)

de Blob till Wii är ett av konsolens mest underskattade spel om man frågar mig. Personligen blev jag förälskad i charmen, färgerna och inte minst musiken som spelet erbjöd. Tyvärr kunde spelet bara upplevas på Wii, och därför hoppas jag innerligt på att de Blob får mer uppmärksamhet och ett erkännande han förtjänar när titeln även släpps till både PS3 och Xbox 360.

Konceptet går ut på att samla på dig färger och sprida dem över stadens bleka fasader. Nu verkar man även satsa ännu mer på plattformshoppandet, och bandesignen verkar ha tagit ett rejält kliv uppåt sedan sist. I sann Mario-anda kan man nu även ändra form, och ta sig an banor som leker med gravitationen. Jag är mycket förväntansfull!

The Last Story

(Wii, förhoppningsvis innan årets slut)

Jag antar att ingen kommer missa Hiroshi Sakaguchis The Last Story. Många kommer däremot ignorera eller avfärda det. Mest för att det är till Wii, men även för att det är Sakaguchi – Japans kanske mest traditionella spelskapare just nu. Titeln The Last Story påminner ju dessutom enormt mycket om Final Fantasy. Det känns nästan lite sorgligt bakåtsträvande, på något vis.

Men under ytan döljer sig det modernaste spelet han någonsin gjort, där striderna är dynamiska och bär inslag av både stealth och coversystem. Grafiken hyllas av JRPG-fansen, men personligen tycker jag den ser enormt trist och grådaskig ut. Men det innebär inte att det inte kan bli ett bra spel, men det kommer få mycket konkurrens av Xenoblade.

Child of Eden

(Xbox 360, PS3)

Skaparen av Lumines, Meteos och Rez är tillbaka, och med sig har han fler rytmer och fler färger. Child of Eden påminner mycket om Rez, fast ibland lite som om det är under vatten. Det är samma neonstarka färger, och samma musikbaserade skjutande. Själv har jag aldrig förtsått grejen med Rez, men ser ändå fram emot Child of Eden.

Jag föredrar den visuella stilen i Child of Eden framför den lite mer vektoraktiga grafiken i Rez. Spelet är väldigt, väldigt, väldigt vackert. Kanske det vackraste vi får se 2011. Child of Eden ska tydligen även gå att spela med Kinect, vilket förmodligen kommer få spelaren att känna sig som en dirigent.

Fez

(Xbox 360)

Fez borde ha kommit ut tidigt år 2010. Det skulle ha kommit ut då. De lovade oss att det skulle komma då. Men så blev det inte, och i stället försenades spelet till 2011. Lägg då till att första gången vi såg spelet var på Independent Games Festival 2008, där det vann kategorin ”Exellence in Visual Art”.

Vi är alltså inne på tredje året av väntan nu. I Fez gäller det att tänka utanför dimensionerna, då spelet går ut på att vrida och vända världen för att få nya perspektiv. Tänk Super Paper Mario eller Crush. Vacker retro-3D och innovativ problemlösning är aldrig fel, och Fez ser på förhand ut som ett av årets mest intressanta indiesläpp.

Catherine

(PS3, Xbox 360)

Teamet bakom de hyllade Persona-spelen gör sin HD-debut med det minst sagt udda spelet Catherine. Egentligen har vi vetat om spelets existens så långt bak som 2007, men det är först förra året som man började visa ordentligt material. Catherine släpps alltså förhoppningsvis i år. Och vad som från början såg ut att bli PS3-exklusivt ska nu tydligen även komma till Xbox 360.

Spelet i sig är svårt att beskriva, men du kommer skifta mellan drömmar och verklighet. I drömmarna ska det tydligen handla om mycket actionbaserat och skräck, medan verkliga livet blir lite mer äventyrsspel. Det verkar även vara ganska, sexigt. Håll tummarna för att vi får möjligheten att spela med japanska röster.

Alice: Madness Returns

(PC, Xbox 360, PS3, slutet av 2011)

American McGee är tillbaka, och med sig har han Alice. Uppföljaren till titeln från 2000 ska släppas i slutet av 2011, till alla HD-format. Precis som föregångaren verkar det handla en hel om plattformshoppande, men den här gången ser det ut som att Alice kommer ha en mycket mer fri värld att röra sig i.

Men väldigt, väldigt lite gameplayklipp har visats, så ingen vet säkert. Det enda som stör mig lite är att Alice verkar prata en hel del. Men det hindrar mig inte från att se fram emot spelet, och det borde nog du också göra.