För lite mer än en vecka sedan betämdes det att Motorstorm: Apocalypse inte skulle komma att släppas under de satta releasedatumen. Den 16:e mars släpptes spelet i Europa, men i Storbritannien skjöts releasen upp tills 31:a mars. Leveransen till Australien ströps helt och hållet, och i USA kommer man förmodligen få spelet någon gång i slutet av april om man har tur.

Så varför all denna hysteri? Vad får ett spel som redan släppts att försenas, få leveranser strypt och i vissa fall till och med plockas ner från butikshyllorna? I det här fallet beror det på jordbävningen i Japan, som ägde rum 10:e mars – exakt samma datum som den japanska releasen. Världen över har även all marknadsföring av spelet stoppats. Sony säger att ”We are very conscious of the parallels between these events and the underlying theme in MotorStorm and are doing everything we can to be as sensitive as possible to the situation.” Så vad är det för underliggande tema som genomsyrar Motorstorm: Apocalypse, och som riskerar att uppröra och förnärma människor? Som titeln antyder är det ett apokalyptiskt tema, specifikt då med en del jordbävningar. En av banorna ska dessutom äga rum på en strand, vilken har varit en av anledningarna till Sonys aktioner. Om det är något mer som kan framstå som förnärmande och okänsligt, till exempel en tsunami, vet jag inte.

Det är lätt att reflexmässigt reagera negativt på det här, och mena att Sony överreagerar. Det är lätt att fråga sig om något annat medium någonsin agerat lika finkänsligt, eller om just spelindustrin är extra försiktig efter att ha agerat syndabock i årtionden. Det är även enkelt att undra över varför likheter med naturkatastrofer är så känsligt, medan andra spel strävar efter att ge en underhållande och naturtrogen bild av pågående krig och diverse väpnade konflikter som skördat många fler civila offer. Å andra sidan måste man såklart förstå att Sony i grunden är ett japanskt företag, och att det säkert påverkat besluten.

Oavsett vad så minskar tidsmarginalerna som uttrycket ”too soon” spelar på, när skillnaden mellan en vecka och två veckor tydligen är avgörande för vad som är passande. Jag menar, inget kommer tas bort från spelet och de japanska städerna kommer fortfarande ligga i ruiner om en vecka. Men en fin gest behöver å andra sidan inte vara stor.