Reportage

Finns det ’noob-tubes’?

Den tredje installationen i Modern Warfare-serien släpps om en månad. Serien som numera blivit ett fenomen, som slagit försäljningsrekord inom nöjesbranschen och som det skrivits doktorsavhandlingar om med syftet att kartlägga dess obegripligt snabba utbredning inom ungdomskulturen.

Jag fick chansen att prata med Robert Bowling, Creative Strategist på Infinity Wards. Samma man som tidigare kallat Noah Heller, Senior Producer hos Activision för “Senior Super Douche Noah Heller” och som i den berömda presentation av Modern Warfare 2 hade bytt namn på spelets tre klasser till ’’Scepticism, Pessimism och Fear’’ efter ett ökänt tal om hur en spelstudio bör jobba av Bobby Kotick.

”Nu sitter Robert med ett brett leende och något speedad framtoning framför mig”
Nu sitter Robert med ett brett leende och något speedad framtoning framför mig och det är svårt att låta bli att undra vad som hände med denna spänning mellan honom och Activision. Min intention är hur som helst inte att luska fram någon saftig information om skandalerna som präglat företagen. Vi är här för att prata om varför Modern Warfare 3 kommer bli den ultimata krigsupplevelsen i höst.

Sedan Call of Duty 4 har det släppts ett nytt CoD varje år. Varför kommer Modern Warfare 3 bli bättre än något av de tidigare?
Ur en enspelaraspekt kommer skalan på slagfälten vara betydligt större eftersom vi flyttar striden från utkanten, från de traditionella stridsplatserna till hjärtat av världsmetropoler som Manhattan, London och Paris. Detta ger oss i sin tur större kreativ frihet när det kommer till scenarioskapande. Ur en flerspelaraspekt har vi nu lagt till det nya Spec Ops-läget Survival som jag älskar. Där har vi lyckats kombinera både det  taktiska i AI-striderna från kampanjläget med rankning-, perk- och matchmakingsystemet från flerspelarläget. Det blir ett spel för alla!

Det här är det första Call of Duty-spelet som Sledgehammer Games är med och utvecklar. Vad kan spelstudion bidra med till serien som tidigare saknats?
Som skapare till Modern Warfare-serien har vi på Infinity Ward en tydlig vision om vad som gör ett Call of Duty-spel bra. Det som har varit bra med att ha Sledgehammer Games som stöd är att den studion har otroligt mycket erfarenhet. De vet hur man berättar en bra historia och hur man skickligt använder tempo och spänning, vilket har gagnat oss och förbättrat spelet mångfaldigt.

Just narrativet och att berätta en bra historia har varit några av seriens största svagheter. Vad har ni gjort för att ändra på detta inför Modern Warfare 3?
Vi är medvetna om detta och har inför Modern Warfare 3 lagt ner mycket krut på att lyckas berätta en spännande historia och framför allt hur vi berättar den. Som jag nämnde har vi arbetat mycket med Sledgehammer med just storyn. Tillsammans har vi kunnat slå ihop våra idéer, lära oss av varandra och framför allt komplettera varandras svagheter för att kunna leverera en tätare story än någonsin innan.

”Det vi främst har försökt göra med Spec Ops är att slipa de vassa kanterna och komplettera med allt som får spelare världen över att fortsätta spela online”

Jag fick tidigare spela det nya Spec Ops-läget Survival där man med hjälp av en till spelare ska försvara sig mot vågor av fiender. Vad har ni gjort utöver detta för att förbättra samarbetsläget?
Det vi främst har försökt göra med Spec Ops är att slipa de vassa kanterna och komplettera med allt som får spelare världen över att fortsätta spela online. Det innebär att Spec Ops nu kommer innehålla rankinglistor, möjlighet att spela med vem som helst online och låsa upp föremål samt perks med mera.

Det är svårt att prata om utvecklingen av Modern Warfare 3 utan att nämna motgångarna som drabbat utvecklingen. Jag pratar självklart om Jason West och Vince Zampellas samt hälften av Infinity Wards personal som avgått.  Vad skulle du vilja säga till de som tvekar på Modern Warfare 3 av denna specifika anledning?
Haha, oj…låt mig tänka här. Varje gång någon lämnar en studio är det väldigt påverkande eftersom studion blir som ens familj och man står varandra mycket nära. Trots detta hade Infinity Ward redan innan avgångarna en väldigt tydlig vision om vad Modern Warfare-serien skulle bli och den visionen har inte förändrats. Så inför Modern Warfare 3 var vi tvungna att zooma ut och tänka ’’hur kan vi förverkliga den här visionen nu?’’ och det är där Sledgehammer Games kommer in i bilden som inte bara kunde hjälpa oss att förverkliga den utan även få oss att utveckla spelet åt en riktning som aldrig hade varit möjlig innan.

Modern Warfare 3 har tidigare nämnts som slutet av en trilogi. Hur vill du att man ska minnas spelet om 10 år?
Till att börja med vill vi inte påstå att det här är slutet på något. Vi vet inte vad vi ska jobba med här näst men man ska aldrig säga aldrig. Men om tio år vill jag att man ska minnas Modern Warfare 3 för vad det är. Som ett komplett paket där det finns något för alla, oavsett om man är ute efter en episk enspelarkampanj, efter ett underhållande samarbetsläge att spela i goda vänners sällskap eller den ultimata kompetitiva upplevelsen online. Så i slutändan vill jag att folk ska minnas spelet med stor respekt för dess enorma bredd och djup.

Och för att avsluta vill jag bara fråga: kommer det fortfarande existera ’’noob-tubes’?
Haha, vi kan garantera att vi har gjort vårat yttersta för att försvåra situationen för noob tubers.

Text av Aldo Sartori

En journaliststuderande spelnörd, en stolt kattägare, före detta chefredaktör på Gameplayer.se och numera frilansande reporter för Svampriket. Tycker om att predika för obildade människor om spelmediets möjligheter och kasta bajs på de som inte förstår mig.

 

Kommentarer

  1. Niklas skriver:

    Bra intervju! Blir faktiskt ganska pepp på att spela igenom single player-kampanjen!

    Har du även lyckats avslöja att MW3 inte är det sista spelet i MW-serien? Bra jobbat!

  2. David skriver:

    Varför inte bara ta bort Grenade Launchers från spelet? Problem solved.

  3. Careface skriver:

    Grenade Launchers, RPG, Marathon, Lightweight, Commando och Ballistic Knife menar du*. SEN är problem solved.

Skriv en kommentar