På alla hjärtans dag i år släpps kanske årets mest efterlängtade demo. Jag pratar såklart om demot till Mass Effect 3. Jag antar att det är en hel del folk som har ställt sitt alarm denna dag, så att de förutom att komma ihåg att köpa rosor till sin kärlek, även ska komma ihåg att mysa ner sig med lite episk rymdaction.

Jag är inte en av dom. Alltså, självklart ska jag inhandla någon slags planta till min fästmö, men jag kommer inte ladda hem något Mass Effect 3 demo. Detta beror inte enbart på att jag inte har något intresse av själva spelet i fråga. Nej, det beror på min dåliga erfarenhet av speldemos. Helt ärligt finner jag dem onödiga. Låt mig förklara.

”Tanken med en demo är att den ska få dig som spelare nyfiken och vilja spela mer”
Tanken med en demo är att den ska få dig som spelare nyfiken och vilja spela mer, men nu för tiden, när spel oftast är så komplexa och ofta har ett otroligt djup fyller demon ingen funktion. Det den gör är bara att visa upp spelet från sin sämsta sida. Ta Dead Space som exempel. När jag laddade hem demon och hade spelat igenom det fick jag absolut inte en känsla av att jag precis hade fått smaka på ett otroligt skrämmande och underhållande rymdäventyr. Istället kändes det som att jag precis hade spelat en tråkig Resident Evil-klon med fokus på actionmomenten. Ni som har spelat Dead Space förstår säkert vad jag menar när jag säger att demot inte ger en rättvis bild. Samma sak gäller No More Heroes: Heroes Paradise. Där har vi ett spel som verkligen ingen demo i världen (om inte demon är i stort sett hela spelet) kan hjälpa dig som spelare att förstå vilket awesome spel det är. Istället för en upplevelse med satir, komik och fantastiska bossfighter får du en känsla av att det är ett skittrist actionspel med en tönt i huvudrollen.

”Det den gör är bara att visa upp spelet från sin sämsta sida”
Det bästa exemplet jag har är Resident Evil 5. Jag spelade aldrig demot själv, men det gjorde min kära kollega Tommy Håkansson och han gillade det inte och dömde ut spelet i förväg. Något han sedan bitter ångrade och han var faktiskt så pass storsint så att han gav spelet en offentlig ursäkt.

Jag är medveten om att det är äldre spel som jag nämner som exempel här ovan, men det verkar inte ha blivit bättre med åren. Det senaste exemplet är demot till Final Fantasy IXXX-2. Varför väljer man ens att släppa ett demo till ett spel som är över 20 timmar långt? Hur ska en kort demo kunna göra ett sådant spel rättvisa? Det går bara inte! Detsamma gäller också EA’s Fableaktiga spel Kingdoms of Amalur: Reckoning.

Jag kan till viss del förstå att det släpps en demo på de senaste fotbolls- eller racingspelet, men sådana spel har inte lika mycket att presentera som ett rollspel på 80+ timmar. Om utvecklarna ska fortsätta att envisas med att släppa demos måste de tänka om. De måste tänka lite mer som THQ gjorde med sitt demo av Darksiders. Det är den enda demon jag spelat som har gett mig en rättvis bild av hur resten av spelet kommer vara.

Det är väl det som är en demos uppgift, eller? Att förmedla en känsla av vad som komma skall.