Idag är det #femshepfriday och det gör mig lite illa berörd.

Bioware ska släppa den första trailern någonsin där femshep får spela förstafiol. Hurra, kan man tycka. Ett steg i rätt riktining, kan man halventusiastiskt jubla. Och det gjorde jag också, innan jag såg twitter.

Jag känner mig lite illa till mods av hur EA/Biowares PR sköter hela inkluderandet av femshep i sin marknadsföring. För det är lite av ett spektakel och misstänkt likt fenomenet ”sälja grej med tjej”.

Bioware gick i ett tidigt stadie ut och sa att det var viktigt att behandla Femshep och hennes fans med respekt eftersom hon har blivit en så stor ikon inom spelkulturen. Faktum är att den här respekten var vad som lade grunden för den sk. Lucia-omröstningen om den officiella Femsheps utseende skulle röstas fram. Ni vet, där man fick gå in och rösta på om officiella Femshep, nu cirka femton år yngre än sin tidigare default och manliga motpart, samt helt utan ärr.

Jag tycker inte riktigt att den respekten visas av marknadsavdelningen och nej, jag tycker inte det är tid att jubla för ett slag framåt för jämställdheten. Jag gillar hashtaggen #femshepfriday, jag gillar att folk delar med sig av sina ME-erfarenheter och att vi synliggör spelare och deras upplevelser på ett annat sätt än vad som normalt görs.

Det jag inte gillar är att marknadsavdelningen slår sig för bröstet som rediga jämställdhetskämpar, när de enda de gjort är att tvinga fans att ge dem gratis PR med förutbestämda hashtags och krav.

Kommer ni exempelvis ihåg varför vi har FemShep i en trailer? För att PR-manegern för ME3 twittrade att om tillräckligt många fans twittrade bad om en trailer med femshep, med en viss hashtag, så skulle de göra en trailer.

Woho! Vilken fanservice! Vilket inkluderande av de som identifierar sig med den kvinnliga versionen av Shepard!

När målet var mött (ett högt mål) utannonserades det ödmjukt att fansen gjort sin röst hörd och Femshep nu ska inkluderas i spelets marknadsföring, via EN HEL TRAILER (som förmodligen inte kommer visas på tv) och en specialdesignad låda man får om man köper den dyrare COLLECTORS EDITION-UTGÅVAN. Herregud, i vems enorma fickor ska jag stuva all min tacksamhet/lön?

Så började då #FemShepFriday närma sig och vem det nu är som står bakom kampanjen på twitter gick ut och gav ytterligare ett storslaget löfte; om fansen kunde få #femshepfriday att trenda skulle han spela igenom hela Mass Effect 3 som FemShep!  Ett löfte givet i ungefär samma anda som ”Om ni fixar Y så kommer jag att streaka naken på stan!” Dvs en personlig uppoffring. Tack för den respekten. Den värmde göttit.

Till och med jag förstår att det här kan uppfattas som småsint. Reaktionen på twitter var ungefär ”Men ni klagar när hon inte får synas och sen när hon får synas JÄTTEMYCKET så klagar ni i alla fall! Skärp er!”

Men det handlar inte om att hon får synas. Det är skitbra. Det är hur man väljer att visa upp henne som är problemet, att man konstant får fans att truga och be, för att sedan ställa sig och kräkas konfetti på alla inblandade samtidigt som man i en megafon skriker ”KOLLA! VI HAR MED TJEJEN! KOLLA! KOLLA TJEJEN!!!!!!”

Det är inte inkluderande. Det är sälja grej med tjej.

Nu kan jag verka en aning svårtillfredställd, Det är absolut inte fallet, fråga alla som legat med mig. Det jag kräver är egentligen mycket enkelt. En affisch med Femshep, ett omslag med Femshep, en trailer med Femshep, likadana som de hennes manliga motsvarighet får. Det jag inte behöver är någon som står  och kastar sk. inkluderande på oss som vore det allmosor åt de fattiga. Det är kanske låter futtigt och kanske bör man se varje ljusglimt som en liten seger. Men det här är ingen seger, det är en beräknande PR-strategi som riktar sig direkt till de som redan är invigda i serien och därmed exkluderar alla positiva effekter som en mer varierad marknadsföring skulle kunna tillföra.