Som Tommy tidigare bloggat om har Biowares sÄ kallade Day One-DLC rört upp en skitstorm utan dess like. PÄ mycket suspekta grunder har folk inlett ett passionerat korstÄg mot onda utgivare som bara försöker krama pengar ur stackars spelare, med Bioware som vÀrsta exempel sÄklart.

Men Tommy har redan gÄtt igenom det. Förklarat att Bioware inte alls har plockat ut nÄgot frÄn spelet för att sÀlja separat, utan faktiskt utvecklat det separat. Det har liksom redan bevisats att ilskan Àr grundad i okunskap.

Det har liksom redan bevisats att ilskan Àr grundad i okunskap

Men, likt grisen som fick sitt halmhus nedblÄst, springer de upprörda spelarna bara vidare till nÀsta illa konstruerade hydda. Helt plötsligt Àr det inte bara DLC pÄ releasedagen som Àr det hemska. Nej, DLC i sig Àr ett monstrum som bör pÄlas i hjÀrtat. Eller DLC som kostar, i alla fall.

Har man pungar ut med hela 500 pistoler för ett spel, klart som korvspad att man ska ha rÀtt till all eventuell DLC som spelskaparna pumpar ut i efterhand. Inte fan ska de tro att de har rÀtt att ta betalt för saker som ju hör ihop med produkten vi redan köpt! VÀrsta sortens otacksamhet. Eller?

Spelföretagen ska behandla oss spelare med respekt. Man ska inte fulspela med skumma kontrakt och villkor och man ska inte förringa vÄr kritik, förutsatt att den Àr konstruktiv och nÄgorlunda vÀlgrundad. Det Àr ju faktiskt vi som förser dem med cash. Men samtidigt ska vi inte strutta runt med nÀsan i vÀdret och tro att spelutvecklarna stÄr i nÄgon slags tacksamhetsskuld till oss, att de bör kyssa vÄra fötter och dumpa högvis med gratisprylar över oss, bara för att vi köpt deras spel.

Jag tycker ocksÄ att det Àr fult att lÄsa material som finns pÄ skivan eller plocka bort delar ur spelet för att sÀlja dem separat. Men nÀr man utvecklar helt nytt material har man all rÀtt i vÀrlden att sÀlja det och fÄ betalt. Vill man ha extra spel fÄr man betala extra och vill man inte betala extra, dÄ fÄr man nöja sig med spelet man har.

Livet som spelutvecklare. Eller?

Spel kostar idag ganska precis exakt vad de kostade nÀr jag var barn. Vilket Àr galet. Egentligen. Allt stiger i pris. DÀrför Àr det inte konstigt att utvecklare idag behöver nya sÀtt att tjÀna pengar. Det Àr inte kapitalistisk ondska som ligger bakom, det Àr ren jÀvla nödvÀndighet. Spelskapande genererar inte det feta pengaflöde mÄnga verkar tro. Det Àr dÀrför flertalet lovande spelprojekt aldrig fÄr se dagens ljus och duktiga utvecklare antingen dör eller blir absorberade av storföretag.

DumsnÄlt. Det Àr vad det Àr. Logiken bakom Àr mÀrklig. Trasig. Ingen blir nÄgonsin upprörd över expansioner pÄ skiva, men Àr den nedladdningsbar blir man vansinnig. Folk köper gladeligen bÄde Street Fighter IV och Super Street Fighter IV, sÄ lÀnge man fÄr det pÄ skiva. Trots att det Àr samma spel, i princip. Men hade Super slÀppts nedladdningsbart kan ni ge er fan pÄ att det blivit ramaskrin om den inte var gratis.

Idioti. SnÄl idioti.