NĂ€r jag var yngre sĂ„ hörde man ju historierna om âde dĂ€r andraâ, de som inte riktigt var som man skulle. Jag vĂ€xte upp med att benĂ€mningar blev skĂ€llsord, jag blev helt pĂ„ det klara att det var fel att gilla nĂ„got annat Ă€n det som kallades ânormaltâ. Jag skulle förmodligen sjĂ€lv aldrig vĂ„gat prova, Ă€ven om det normala aldrig riktigt kĂ€ndes bekvĂ€mt. IstĂ€llet var det en kompis som ledde in mig i det, som vĂ„gade fĂ„ mig att gĂ„ utanför normen.
âJag vill bara att du ska testa en grejâ, sa hon. âDu fĂ„r sĂ€ga till om det kĂ€nns fel.â
Hon tog handkontrollen ifrÄn mig och gick in i optionsmenyn. Jag sÄg vad hon gjorde och nÀr jag sedan fick den tillbaka föll alla bitar pÄ plats. Jag var en av de andra. En av dem. De som var fel.
En inverted player.
MÄnga tror att det Àr nÄgot man kommer över. Att om man bara fÄr spela tillrÀckligt pÄ normal sÄ kan driften att trycka den analoga spaken nedÄt för att titta uppÄt jobbas bort. Men det Àr inte sÄ. Jag spelade normal hela mitt liv men det var först nÀr jag vÄgade mig pÄ att Àndra instÀllningarna till det dÀr lite förbjudna som jag kunde börja gamea pÄ riktigt. Jag Àr född inverted.
Naturligtvis har jag ocksĂ„ fĂ„tt betala pristet. Löjet. Folk som gör sig lustiga över inverted players, sĂ€ger att de Ă€r ologiska, oförmögna, spelar âfelâ. Jag har mist vĂ€nner och haft enorma grĂ€l med slĂ€ktingar över att jag kĂ€nner mig bekvĂ€m med en inverterad Y-axis.
Trots mina mÄnga Är som inverted player Àr Blades of Time det första spel jag stött pÄ som haft rörlig kamera men inte inkluderat möjligheten att invertera kontrollerna. För min del betyder det att det Àr i stort sett ospelbart. Om jag i en butik kommit över det görtrÄkiga omslaget och faktiskt inhandlat ett exemplar hade jag inte kunnat spela det.
Det Àr inte okej. Inte nÄnstans.
Jag vet att mÄnga tror att inverted players Àr sÀllsynta. Att vi Àr en liten skara man inte behöver ta hÀnsyn till. Det Àr inte sant. Det finns mÄnga av oss och pÄ de flesta syns det inte att vi Àr inverted. Vi kan vara dina vÀnner, dina grannar, dina syskon och Àlskare. Och vi kan inte spela Blades of Time.
TĂ€nk pĂ„ det, nĂ€sta gĂ„ng du hĂ€ver ur dig âHö hö, fan vad inverterat!â om nĂ„got.



Det var nÄgot spel pÄ 90-talet dÀr inverterat var grundinstÀllningen. Nu minns jag inte vilket. Jag började som inverterad men bytte efter ett par Är. Nu fixar jag att spela bÄda. SlÄr om en switch i hjÀrnan nÀr det behövs.
Spelar du inverted Àven i ett PC-FPS? SjÀlva spelade jag lÀnge flygspel med omvbÀnt Y men har sen dess vant om mig; jag har inga problem att gÄ tillbaka, behöver bara klicka om switchen i huvet.
Med tanke pÄ vad Apple gjorde med sitt senaste OS (scrollningen blev omvÀnd) sÄ kan det vara en inverterad revolution pÄ gÄng!
SÄ man hÄnas för hur man vill styra sin högst personliga upplevelse ocksÄ? Herregud, skiten tar ju aldrig slut. Ju fler optionsmöjligheter och ommappningar till andra kontrollmetoder desto bÀttre.
Jag vet inte om det hÀr Àr ovanligt eller inte, men inverterad Y-axis kÀnns sjÀlvklart för mig sÄ lÀnge jag bara tittar upp eller ner. Om jag dÀremot ska titta snett nerÄt eller uppÄt vÀnds hela min vÀrld upp och ned. DÄ mÄste jag ha normal kontroll, och har dÀrför med Ären försökt vÀnja bort det inverterade tÀnket.
Inverted Y-axis forever! Och till alla haters: Titta rakt fram. Titta upp i taket. Hur rörde ni huvudet nu? Just det, bakÄt.
Minns att Àven jag spelade inverted back in the day, och i flygspel Àr det sjÀlvklart. Men nÄgon gÄng började jag spela icke-inverterat av nÄgon anledning, och nu gör jag det nÀstan alltid. Som nÄgra skrivit tidigare har jag dock inte speciellt stora problem med att Àndra tillbaka. Men att det inte gÄr att Àndra Àr fan inte okej, det kan inte vara sÀrskilt svÄrt eller tidsödande att lÀgga in funktionen.
Och Tommy, jag köper ditt argument, men för mig kĂ€nns det enklare att tĂ€nka ”vart vill jag titta? Upp? Okej, dĂ„ för jag spaken uppĂ„t” Ă€n att tĂ€nka ”vart vill jag titta? Upp? Okej, vilket hĂ„ll mĂ„ste jag böja huvudet? BakĂ„t? Okej, vart bör jag dĂ„ för spaken? Ja just, nerĂ„t”. đ
Tommy: Till alla inverterare: Titta rakt fram, titta upp i taket, vart tittade du? Just det, UPP.
Careface:
Upp? Nej, framĂ„t. SĂ„vida du inte hĂ„ller handkontrollen som den nedre bilden nĂ€r du spelar: http://cloackkingwp.com/wp-content/uploads/2012/01/xbox-360-controller.jpeg SjĂ€lv hĂ„ller jag en handkontroll med knapparna mer vĂ€nda mot taket Ă€n vĂ€nda mot min bröstkorg, dĂ€rför blir ditt ”upp och ner” i stĂ€llet ”framĂ„t och bakĂ„t” för mig.
Det Àr lite som att debattera om höger eller vÀnster hand Àr bÀst. Men Àven jag köper Tommys argument för inverterad y-axis. Speciellt om man tar tag i sitt eget huvud. Styr man sedan huvudet med handen sÄ Àr det inverted y. FramÄt för ner, bakÄt för upp.
Sen tror jag ocksĂ„ att crosshairs kontra muspekare Ă€r ett stort föremĂ„l för den hĂ€r diskussionen. De som spelar ”normal” har ju rĂ€tt om de ser allt ur ett musperspektiv. SĂ„ det beror ju lite pĂ„ hur man Ă€r funtad. Det rörelsemekaniskt sunda i inverterat funkar bĂ€st för mig.
Hahaha, snacka om att det hÀr spÄrade ur.
Tycker Brunlöf ska fĂ„ ett spel till 360 som han ocksĂ„ kan lĂ„ta bli att spela sĂ„ fĂ„r Svampriket en ”forumtrĂ„d” om vilken konsol som Ă€r bĂ€st ocksĂ„!
Tommy: Jag brukar inte lÀgga kontrollen platt pÄ bordet nÀr jag spelar utan jag brukar ligga i soffan och dÄ hamnar genast uppÄt pÄ spaken, mer mot taket Àn framÄt. Jag vilar hÀrmed i min resvÀska.
Jag spelade endast med inverted Y pĂ„ gamla goda pc-tiden. Sen kom konsolspelandet in ordentligt och jag stötte pĂ„ nĂ„got spel dĂ€r det inte gick att byta. DĂ„ lĂ€rde jag mig spela normal ocksĂ„ och idag sĂ„ spelar det ingen roll whatsoevah. ’Ba köra ju!
I det första Kane and Lynch-demot kunde man bara spela med normala kontroller, vilket gjorde det ospelbart bÄde för mig och brorsan. Smart speldesign det dÀr.
Carface: ”Jag brukar inte lĂ€gga kontrollen platt pĂ„ bordet nĂ€r jag spelar” http://www.asian-u.com/uploads_forum/19742/362646/3005.jackie-chan-meme-why.jpg