Rockstars spel har alltid varit till brädden fyllda av referenser. Ibland är de omöjliga att missa, som motorsågen i Vice City eller bankrånet i GTA IV. Sen finns det de lite mer subtila, de som man osäkert för sig själv försöker sätta fingret på. En biljakt, en monolog eller en renodlad western-duell som ekar bekant, men är svår att identifiera.
Genom stora delar av Max Payne 3 fördes tankarna till filmen Man on Fire från 2004. Säkerligen är jag inte ensam om denna observation, filmen behandlar ämnen som korruption och kidnappning och centreras kring en ex-polis som under resans gång genom alkohol och ångest förvandlas till en renodlad mördarmaskin.
Spel lever fortfarande i skuggan från storebror film och fortsätter spelutvecklare gå den enkla vägen och direkt låna in berättarteknik, idéer och berättelser lär det aldrig bli någon ändring på det. Lustiga, snygga referenser är en sak, men ett spel bör vara ett kreativt verk. Inte ett schysst blandband.
Oj! Det har jag inte alls tänkt på, och då såg jag ändå filmen för inte alls så längesedan. Känner att jag måste se om den nu! Och du har helt rätt när man tänker efter, det är lite för likt för att vara helt okej egentligen.
Dock tycker jag att Max Payne 3 berättar med om problemen i det brasilianska samhället än Man on Fire gör om det mexikanska. Kan dock bero på att man har mycket mer tid på sig i ett spel.
Tycker Max Payne 3 verkar totalt ointressant, men tack för filmtipset! 🙂