De senaste dagarna har många av oss kritiserat vad som bjöds på under E3 och känt oss lite besvikna. Ingen av oss vill se mammor bläddra i böcker, ännu ett karaokespel eller Usher dansa omkring på scenen. Sånt passar inte E3-mässans primära målgrupp, och jag har svårt att se hur Sony, Microsoft och Nintendo inte är fullt medvetna om det. Precis som de vet att Gunilla, 48, inte bänkar sig för att streama Microsofts presskonferens. Så varför har dessa casualinslag tagit över mer och mer de senaste åren? Vem är de för? Jag tror svaret är att man siktar på investerare. E3 är en plattform som syns i massmedia utanför tv-spelsramarna. Det är ett utmärkt sätt för utgivarna att nå utanför spelsfären. Varför skulle de slösa bort det på oss som redan följer allt de gör på insidan av den sfären?

Varför har dessa casualinslag tagit över mer och mer de senaste åren? Vem är de för? Jag tror svaret är att man siktar på investerare
Världens alla affärssajter rapporterar om vad som visas på E3. Spel tar upp mer plats än vanligt på de stora nyhetssajterna, utan att det handlar om hur våldet skadar våra barn. Jag tror man väljer att använda den uppmärksamheten till så stor del på casualspel, eftersom man tänker att det är vad investerare är intresserade av eftersom det är spelen som ofta säljer mest. Men där tror jag man underskattar investerarnas förståelse för branschen. Efter Nintendos presskonferens tappade företaget nästan 2% på börsen. Investerarna gillade med andra ord inte vad som visades. Det är inte alls lika illa som förra året när man lämnat alla förvirrade, och värdet hade dessutom stigit innan presentationen på grund av all förväntan. Förväntan som man uppenbarligen inte levde upp till när det enda nya kärnspelet som visades upp var Pikmin 3.

Jag tycker det skvallrar lite om vad investerarna är ute efter. Och det verkar inte vara så casualfixerat som många vill tro. Jag gissar att investerarna vet att det är hardcorepubliken som mer eller mindre alltid varit och alltid kommer vara grunden för en framgångsrik konsol. Casualspelare är nyckfulla. De hängivna fansen är förutsägbara. Vi är därmed en säkrare investering. Även Wii hade hype och stöd bland de inbitna under början av sin livstid. Hur mycket man än spenderar på PR är det early adopters och hängivna spelare som står för en stor och viktig del av marknadsföringen. Speciellt vid lanseringen av en ny konsol. Så när man inte visar upp tillräckligt många hårt slående AAA-titlar för oss, faller företagets börsvärde.

Nu har jag säkert simplifierat sönder något som egentligen är väldigt invecklat och mångfacetterat. Men det är min teori utifrån hur jag upplever det från mitt perspektiv.